Leerdoelen en ontwikkeldoelen: training en coaching (overzicht)
Leerdoelen voor training en coaching hebben wij voor jou uitgewerkt. Het geeft je gelegenheid om je te oriënteren op jouw leerbehoefte. Meestal is het volgen van meerdere trainingen overbodig.
Dat geldt zowel individueel als voor teams. De Steven zet jouw leerdoelen centraal en op basis hiervan maken wij een maatwerktraining voor jou op maat. Eenmaal investeren en een hoger resultaat!.
Bekijk hier het overzicht:
- persoonlijke leerdoelen
- leerdoelen voor leidinggevenden en managers
- leerdoelen voor teams in het kader van teamontwikkeling
- leerdoelen voor organisaties in het kader van organisatieontwikkeling
150 Persoonlijke leerdoelen
Ca. 150 leerdoelen hebben we uitgewerkt voor coaching & training gericht op Persoonlijke Ontwikkeling.
- Voorbeelden van leerdoelen voor de training adviesvaardigheden of professioneel adviseren
- Voorbeelden van leerdoelen assertiviteit
- Voorbeelden van leerdoelen autonomie en persoonlijk leiderschap
- Voorbeelden van leerdoelen communicatie en gesprekstechnieken
- Voorbeelden van leerdoelen conflicthantering.
- Voorbeelden van leerdoelen feedback geven en ontvangen
- Voorbeelden leerdoelen voor hooggevoelige personen of HSP-ers
- Voorbeelden leerdoelen voor hoogbegaafde personen of HB-ers
- Voorbeelden leerdoelen training onderhandelen
- Leerdoelen voor coaching gericht op rouw- en verlieservaring.
- Voorbeelden van leerdoelen omgaan met veranderingen
- Voorbeelden van leerdoelen inzake omgaan met stress en spanningen
- Voorbeelden van leerdoelen persoonlijke effectiviteit
- Voorbeelden van leerdoelen voor presenteren of spreken in het openbaar.
- Voorbeelden van leerdoelen timemanagement
Zie ook onze vraagbaak inzake het verbetertraject.
100 leerdoelen voor leidinggevenden en managers
Voor leidinggevenden en managers hebben wij ca 100 leerdoelen uitgewerkt als basis voor de training of het coachingstraject.
- overzicht van leerdoelen motiveren van medewerkers
- overzicht leerdoelen inzake functioneren en beoordelen medewerkers
- leerdoelen training functioneringsgesprekken
- leerdoelen training beoordelingsgesprekken
- leerdoelen training selectiegesprekken
- overzicht leerdoelen inzake coachend leidinggeven
- overzicht van leerdoelen inzake delegeren en loslaten
- overzicht van leerdoelen persoonlijke ontwikkeling van de leidinggevende
- overzicht leerdoelen planning en organiseren
- overzicht leerdoelen voor de training communicatie voor leidinggevenden
- overzicht leerdoelen voor de training resultaatgericht leidinggeven
- overzicht leerdoelen voor ontwikkeling visie, missie, strategie voor directies en managers
- overzicht leerdoelen training basisvaardigheden leidinggevende
- overzicht leerdoelen training teamontwikkeling en samenwerken
- overzicht leerdoelen voor de training verandermanagement
- overzicht leerdoelen training situationeel leiderschap
- overzicht leerdoelen ondernemers en directies
Training en coaching
Bij de trainingen van De Steven staan jouw leerdoelen centraal. Daardoor kunnen wij effectiever trainen en maatwerktrainingen bouwen rondom jouw leerbehoefte. Bovendien bespaar je geld en tijd want je kunt jouw leerdoelen combineren tot 1 maatwerktraining.
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij kunnen je vast verder helpen!
Opleidingsadvies nodig?
Heb je opleidingsadvies nodig? Zoek je hulp bij het samenstellen van jouw leerdoelen? Of zoek je een training die je niet kunt vinden op de website? Onze opleidingsadviseur kan jou van dienst zijn!
Wil je een keer vrijblijvend met ons van gedachten wisselen? Neem dan contact op met ons bedrijfsbureau.
Ontwikkeldoelen voor teams en teamontwikkeling
Leerdoelen voor jouw team in het kader van teamontwikkeling:
- aandacht, tijd, rust en overzicht bevorderen binnen het team
- werken aan gezamenlijke teamwaarden en teamnormen
- een effectief team ontwikkelen
- inzicht in de vijf fasen bij teamontwikkeling
- onderlinge commitment van teamleden en medewerkers vergroten
- betrokkenheid van jouw medewerkers vergroten
- onderling vertrouwen opbouwen binnen jouw team of organisatie
- gezamenlijke verantwoordelijkheden of gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel bevorderen
- groepsdynamiek voor jouw team bevorderen en benutten
- open communicatie bevorderen binnen jouw team
- inbreng en initiatief ontwikkelen binnen het team
- talent leren kennen en benutten van de teamleden
- positief werkklimaat bevorderen en versterken
- het ontwikkelen van gezamenlijkheid en WIJ-gevoel
- het ontwikkelen van teamnormen en teamwaarden
- als team werken aan de knelpunten bij resultaatgericht werken
- proactiviteit binnen jouw team bevorderen
- elkaar rechtstreeks feedback leren geven
- elkaars kwaliteiten benutten binnen het team
- het samenstellen van een team ontwikkelplan
- het ontwikkelen van zelfsturing binnen jouw team of het ontwikkelen van zelfsturende teams
- eigenaarschap bevorderen binnen jouw team of organisatie
- teamleerdoel: afspreken, uitspreken, bespreken en aanspreken op
- ontwikkelen van persoonlijk leiderschap binnen jouw team
Leerdoelen voor organisaties en organisatieontwikkeling
Leerdoelen op organisatieniveau in het kader van organisatieverbetering en organisatieontwikkeling:
- je wilt de interne communicatie verbeteren
- je wilt de kracht van jouw organisatiecultuur meer benutten en de valkuilen vermijden
- je wilt de inzetbaarheid en vooral de duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers vergroten
- je wilt verzuim terugdringen binnen de organisatie
- je wilt de autonomie, zelfredzaamheid en zelfsturing binnen jouw organisatie vergroten
- je wilt leiderschap verder ontwikkelen binnen jouw organisatie
- je wilt een klantgerichte houding ontwikkelen
Leerdoelen als basis voor training en coaching
Het stellen van de juiste leerdoelen is de basis voor het succes van een training, cursus of coachingstraject. In 75% van de situaties die wij in de praktijk meemaken zien wij dat de leerdoelen onjuist zijn gesteld. De gevolgen van onjuist geformuleerde doelstellingen: de training of het coachingstraject heeft geen of onvoldoende effect.
-
Leerdoelen worden vaak te grofmazig gesteld
Veel mensen stellen te grofmazig een doel voorafgaand aan een training of coachingstraject. Vaak wordt het verwoord in de trant van:
- ik wil iets assertiever zijn
- ik moet me duidelijker profileren
- ik wil graag mijn communicatieve vaardigheden verbeteren: de vraag is welke vaardigheden wil je precies verbeteren?
- Ik wil graag iets met timemanagement
- ik wil beter leren delegeren en gemakkelijker mijn taken kunnen loslaten
Als jouw leerdoel is: ik wil assertiever zijn, ga je je leerdoel niet halen. Assertiviteit is (evenals communicatie, coachend leiderschap etc.) een containerbegrip eerste klas. De vraag is: waarover gaat het nu precies?
-
Leerdoelen onjuist geformuleerd: knelpuntenbestrijding
Regelmatig is de formulering van leerdoelen een vorm van symptoom- of knelpuntenbestrijding. En wordt voorbijgegaan aan de werkelijke opleidingsbehoefte. Dat geldt zowel bij trajecten gericht op persoonlijke ontwikkeling, team- en organisatieontwikkeling. Zijn de leerdoelen niet goed geformuleerd dan wordt het beoogde effect met de training of coaching niet behaald.
-
Voorbeeld van een onjuist leerdoel
De organisatie meldt iemand aan onder het verhaal: ‘ zij is bot en soms vijandig in haar communicatie’. De deelnemer vertelde zelf ‘ ik ben te direct en zeg heel snel waar het op staat’. Men had het volgende leerdoel bedacht:
de deelnemer zou een training moeten volgen waarbij ze leerde om tactvoller te communiceren.
Men zocht een training communicatieve vaardigheden. Echter er werd voorbijgaan aan de werkelijke trainingsbehoefte en de gestelde leerdoelen waren niet meer dan een bestrijding van knelpunten.
-
Analyse patronen en behoeften
Wat was haar patroon? Ze had behoefte aan structuur en overzicht in haar werk. En wanneer deze structuur doorbroken werd (wanneer het anders ging dan ze vooraf had bedacht) dan voelde ze zich onzeker, ging ze twijfelen, voelde ze spanning. Haar gedrag op zo’n moment? Ze ging communiceren vanuit haar onzekerheid, vertwijfeling en spanning. En dat gedrag werd door de omgeving als bot of vijandig betiteld.
-
Wat heeft ze geleerd in het traject?
- een minder strakke structuur aanleggen overdag (voor zichzelf)
- herordenen wanneer het anders liep dan ze had bedacht (en zichzelf een nieuw overzicht gunnen)
En vanuit dit leerproces leerde ze ‘rust communiceren’ en ‘vertrouwen’. De beloning van het coachingstraject was dat ze de functie van leidinggevende kreeg die haar anders niet (meer) was gegund.
-
-
Hoe kom je tot de juiste leerdoelen?
Iemand geeft aan: mijn leerdoel is dat ik te gedetailleerd ben in mijn communicatie en sneller tot de kern moet komen. De vraag is: ben je altijd te gedetailleerd? Nee, niet altijd. Soms ben ik te gedetailleerd. Wanneer gebeurt dat? Antwoord: dat gebeurt wanneer ik me onder druk gezet voel.
Het leerdoel is dus: hoe ga je anders met druk om waardoor je voorkomt dat je te gedetailleerd wordt.
-
Verfijning leerdoelen
Is het leerdoel nu compleet? Nee, het moet verfijnd worden anders is het nog te grofmazig.
Om bij het voorbeeld te blijven: wanneer voel je je onder druk gezet? En vaak wordt het dan stil. Dat is soms en in bepaalde situaties. Maar deze zijn moeilijk te benoemen.
Deelnemer zegt: ik voel me onder druk gezet wanneer de leidinggevende voortdurend kritiek op mij heeft. Daar word ik onzeker van. Ik heb dan de neiging om het heel goed te willen doen waardoor ik verzand in de details.
-
Cruciaal leerpunt
Een cruciale vraag is: hoe komt het dat je deze druk ervaart? Want als je daar niet anders mee weet om te gaan, blijft het gevaar van de valkuil aanwezig.
- word je onder druk gezet door jouw leidinggevende?
- of heb je het gevoel dat je onder druk gezet wordt?
-
-
Leerdoel niet helder? Evaluatie weinig zin!
Evaluaties in de trant van of de stropdas van de trainer wel goed zat en of de koffie smaakte kennen we maar al te goed. Echter: de deelnemer kwam niet voor de koffie maar om zijn doelstellingen te realiseren. Middels een gerichte inventarisatie (bij individuele coaching door het intakegesprek en bij groepstraining door een groepsinventarisatie) kunnen we met jou de doelstellingen voor een leertraject vaststellen. Alleen wanneer de doelstellingen van de training, cursus of het coachingstraject vooraf helder zijn, kan er op de juiste wijze worden geëvalueerd en kan ook het resultaat van het leertraject geborgd worden.
Doelstelling training, cursus of coachingstraject
Voorafgaand aan een training, cursus, coachingstraject moeten de doelstellingen helder zijn. Dat geldt uiteraard ook voor trajecten gericht op teamontwikkeling of organisatieontwikkeling. Wij hebben er onze naam aan te danken: stel een (leer)doel en steven erop af! Doelstellingen formuleren voor een training, cursus of coachingstraject is een vak. Vaak wordt de vraag anders geformuleerd dan waar de werkelijke leerbehoefte aanwezig is. Lees ook ons artikel over SMART-doelen.