Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Leerdoelen en ontwikkeldoelen: training en coaching (overzicht)

Leerdoelen voor training en coaching hebben wij voor jou uitgewerkt. Het geeft je gelegenheid om je te oriënteren op jouw leerbehoefte. Meestal is het volgen van meerdere trainingen overbodig.

Dat geldt zowel individueel als voor teams. De Steven zet jouw leerdoelen centraal en op basis hiervan maken wij een maatwerktraining voor jou op maat. Eenmaal investeren en een hoger resultaat!.

Bekijk hier het overzicht:

  • persoonlijke leerdoelen
  • leerdoelen voor leidinggevenden en managers
  • leerdoelen voor teams in het kader van teamontwikkeling
  • leerdoelen voor organisaties in het kader van organisatieontwikkeling

Leerdoelen persoonlijke ontwikkeling

150 Persoonlijke leerdoelen

Ca. 150 leerdoelen hebben we uitgewerkt voor coaching & training gericht op Persoonlijke Ontwikkeling.

Zie ook onze vraagbaak inzake het verbetertraject.

Persoonlijke leerdoelen

Persoonlijke ontwikkeldoelen

100 leerdoelen voor leidinggevenden en managers

Voor leidinggevenden en managers hebben wij ca 100 leerdoelen uitgewerkt als basis voor de training of het coachingstraject.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Leerdoelen training leiderschap

Training en coaching

Bij de trainingen van De Steven staan jouw leerdoelen centraal. Daardoor kunnen wij effectiever trainen en maatwerktrainingen bouwen rondom jouw leerbehoefte. Bovendien bespaar je geld en tijd want je kunt jouw leerdoelen combineren tot 1 maatwerktraining.

Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij kunnen je vast verder helpen!

Overzicht trainingen

Opleidingsadvies nodig?

Heb je opleidingsadvies nodig? Zoek je hulp bij het samenstellen van jouw leerdoelen? Of zoek je een training die je niet kunt vinden op de website? Onze opleidingsadviseur kan jou van dienst zijn!

Wil je een keer vrijblijvend met ons van gedachten wisselen? Neem dan contact op met ons bedrijfsbureau.

Contact

Ontwikkeldoelen voor teams en teamontwikkeling

Leerdoelen voor jouw team in het kader van teamontwikkeling:

  • aandacht, tijd, rust en overzicht bevorderen binnen het team
  • werken aan gezamenlijke teamwaarden en teamnormen
  • een effectief team ontwikkelen
  • inzicht in de vijf fasen bij teamontwikkeling
  • onderlinge commitment van teamleden en medewerkers vergroten
  • betrokkenheid van jouw medewerkers vergroten
  • onderling vertrouwen opbouwen binnen jouw team of organisatie
  • gezamenlijke verantwoordelijkheden of gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel bevorderen
  • groepsdynamiek voor jouw team bevorderen en benutten
  • open communicatie bevorderen binnen jouw team
  • inbreng en initiatief ontwikkelen binnen het team
  • talent leren kennen en benutten van de teamleden
  • positief werkklimaat bevorderen en versterken
  • het ontwikkelen van gezamenlijkheid en WIJ-gevoel
  • het ontwikkelen van teamnormen en teamwaarden
  • als team werken aan de knelpunten bij resultaatgericht werken
  • proactiviteit binnen jouw team bevorderen
  • elkaar rechtstreeks feedback leren geven
  • elkaars kwaliteiten benutten binnen het team
  • het samenstellen van een team ontwikkelplan
  • het ontwikkelen van zelfsturing binnen jouw team of het ontwikkelen van zelfsturende teams
  • eigenaarschap bevorderen binnen jouw team of organisatie
  • teamleerdoel: afspreken, uitspreken, bespreken en aanspreken op
  • ontwikkelen van persoonlijk leiderschap binnen jouw team

Leerdoelen teamontwikkeling

Ontwikkeldoelen voor teams

Leerdoelen voor organisaties en organisatieontwikkeling

Leerdoelen op organisatieniveau in het kader van organisatieverbetering en organisatieontwikkeling:

  • je wilt de interne communicatie verbeteren
  • je wilt de kracht van jouw organisatiecultuur meer benutten en de valkuilen vermijden
  • je wilt de inzetbaarheid en vooral de duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers vergroten
  • je wilt verzuim terugdringen binnen de organisatie
  • je wilt de autonomie, zelfredzaamheid en zelfsturing binnen jouw organisatie vergroten
  • je wilt leiderschap verder ontwikkelen binnen jouw organisatie
  • je wilt een klantgerichte houding ontwikkelen

Organisatie leerdoelen

Leerdoelen als basis voor training en coaching

Het stellen van de juiste leerdoelen is de basis voor het succes van een training, cursus of coachingstraject. In 75% van de situaties die wij in de praktijk meemaken zien wij dat de leerdoelen onjuist zijn gesteld. De gevolgen van onjuist geformuleerde doelstellingen: de training of het coachingstraject heeft  geen of onvoldoende effect.

  • Leerdoelen worden vaak te grofmazig gesteld

    Veel mensen stellen te grofmazig een doel voorafgaand aan een training of coachingstraject. Vaak wordt het verwoord in de trant van:

    • ik wil iets assertiever zijn
    • ik moet me duidelijker profileren
    • ik wil graag mijn communicatieve vaardigheden verbeteren: de vraag is welke vaardigheden wil je precies verbeteren?
    • Ik wil graag iets met timemanagement
    • ik wil beter leren delegeren en gemakkelijker mijn taken kunnen loslaten

    Als jouw leerdoel is: ik wil assertiever zijn, ga je je leerdoel niet halen. Assertiviteit is (evenals communicatie, coachend leiderschap etc.) een containerbegrip eerste klas. De vraag is: waarover gaat het nu precies?

  • Leerdoelen onjuist geformuleerd: knelpuntenbestrijding

    Regelmatig is de formulering van leerdoelen een vorm van symptoom- of knelpuntenbestrijding. En wordt voorbijgegaan aan de werkelijke opleidingsbehoefte.  Dat geldt zowel bij trajecten gericht  op persoonlijke ontwikkeling, team- en organisatieontwikkeling. Zijn de leerdoelen niet goed geformuleerd dan wordt het beoogde effect met de training of coaching niet behaald.

    • Voorbeeld van een onjuist leerdoel

      De organisatie meldt iemand aan onder het verhaal: ‘ zij is bot en soms vijandig in haar communicatie’. De deelnemer vertelde zelf ‘ ik ben te direct en zeg heel snel waar het op staat’. Men had het volgende leerdoel bedacht:

      de deelnemer zou een training moeten volgen waarbij ze leerde om tactvoller te communiceren. 

       

      Men zocht een training communicatieve vaardigheden. Echter er werd voorbijgaan aan de werkelijke trainingsbehoefte en de gestelde leerdoelen waren niet meer dan een bestrijding van knelpunten. 

      Voorkom symptoombestrijding: stel duidelijke leerdoelen

    • Analyse patronen en behoeften

      Wat was haar patroon? Ze had behoefte aan structuur en overzicht in haar werk. En wanneer deze structuur doorbroken werd (wanneer het anders ging dan ze vooraf had bedacht) dan voelde ze zich onzeker, ging ze twijfelen, voelde ze spanning. Haar gedrag op zo’n moment? Ze ging communiceren vanuit haar onzekerheid, vertwijfeling en spanning. En dat gedrag werd door de omgeving als bot of vijandig betiteld. 

    • Wat heeft ze geleerd in het traject?

      • een minder strakke structuur aanleggen overdag (voor zichzelf)
      • herordenen wanneer het anders liep dan ze had bedacht (en zichzelf een nieuw overzicht gunnen)

      En vanuit dit leerproces leerde ze ‘rust communiceren’ en ‘vertrouwen’. De beloning van het coachingstraject was dat ze de functie van leidinggevende kreeg die haar anders niet (meer) was gegund.

  • Hoe kom je tot de juiste leerdoelen?

    Iemand geeft aan: mijn leerdoel is dat ik te gedetailleerd ben in mijn communicatie en sneller tot de kern moet komen. De vraag is: ben je altijd te gedetailleerd? Nee, niet altijd. Soms ben ik te gedetailleerd. Wanneer gebeurt dat? Antwoord: dat gebeurt wanneer ik me onder druk gezet voel. 

    Het leerdoel is dus: hoe ga je anders met druk om waardoor je voorkomt dat je te gedetailleerd wordt.

    • Verfijning leerdoelen

      Is het leerdoel nu compleet? Nee, het moet verfijnd worden anders is het nog te grofmazig.

      Om bij het voorbeeld te blijven: wanneer voel je je onder druk gezet?  En vaak wordt het dan stil.  Dat is soms en in bepaalde situaties. Maar deze zijn moeilijk te benoemen. 

      Deelnemer zegt: ik voel me onder druk gezet wanneer de leidinggevende voortdurend kritiek op mij heeft. Daar word ik onzeker van. Ik heb dan de neiging om het heel goed te willen doen waardoor ik verzand in de details. 

    • Cruciaal leerpunt

      Een cruciale vraag is: hoe komt het dat je deze druk ervaart? Want als je daar niet anders mee weet om te gaan, blijft het gevaar van de valkuil aanwezig.

      • word je onder druk gezet door jouw leidinggevende?
      • of heb je het gevoel dat je onder druk gezet wordt?
  • Leerdoel niet helder? Evaluatie weinig zin!

    Evaluaties in de trant van of de stropdas van de trainer wel goed zat en of de koffie smaakte kennen we maar al te goed. Echter: de deelnemer kwam niet voor de koffie maar om zijn doelstellingen te realiseren. Middels een gerichte inventarisatie (bij individuele coaching door het intakegesprek en bij groepstraining door een groepsinventarisatie) kunnen we met jou de doelstellingen voor een leertraject vaststellen. Alleen wanneer de doelstellingen van de training, cursus of het coachingstraject vooraf helder zijn, kan er op de juiste wijze worden geëvalueerd en kan ook het resultaat van het leertraject geborgd worden.

Doelstelling training, cursus of coachingstraject

Voorafgaand aan een training, cursus, coachingstraject moeten de doelstellingen helder zijn. Dat geldt uiteraard ook voor trajecten gericht op teamontwikkeling of organisatieontwikkeling. Wij hebben er onze naam aan te danken: stel een (leer)doel en steven erop af! Doelstellingen formuleren voor een training, cursus of coachingstraject is een vak. Vaak wordt de vraag anders geformuleerd dan waar de werkelijke leerbehoefte aanwezig is. Lees ook ons artikel over SMART-doelen.

Ontwikkeldoelen: persoonlijk, team en organisatie

Drenthe en Utrecht: trainingslocatie

De Steven heeft een tweetal trainingslocaties namelijk: Drenthe: Hoogeveen en Utrecht: Amersfoort.

Geheel Nederland

Incompany trainingen voeren we uit in geheel Nederland: Brabant, Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland.

Online coaching

Wij verzorgen ook online training & coaching via  zoom of teams. Ook wanneer je verder weg woont kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Klanten van ons komen ook uit België, Zwitserland, Spanje, Frankrijk, Curaçao, Israël, Duitsland, Colombia etc.

Jouw leerdoelen staan centraal!

Wij combineren meerdere leerdoelen tot één training. Het voorkomt dat je 35 trainingen moet volgen en het bespaart je dus gewoon tijd en geld.

Bovendien is het rendement van de training veel hoger omdat de training op jou is afgestemd.

Voor bedrijven en particulieren

Wij werken voor organisaties en bedrijven maar ook voor particulieren in heel Nederland.

Hulp van onze trainingsadviseur

Hulp nodig bij het formuleren van leerdoelen? Of hulp nodig om de juiste training te vinden? Bel dan met onze trainingsadviseur.

Adviesgesprek met onze trainers of coaches?

Wil je een adviesgesprek met onze trainers of coaches? Dat kan live te Amersfoort of Hoogeveen. Maar online kan natuurlijk ook.

Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak!

Contact

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.