Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Communicatietraining: 100 voorbeelden van leerdoelen

Wil je inzicht in jouw leerdoelen communicatie en gesprekstechnieken? Wil je werken aan jouw communicatieve vaardigheden? Effectieve training of coaching begint met het verfijnen van het leerdoel. Onderstaand tref je meer dan 100 voorbeelden van mogelijke leerdoelen voor de training of cursus communicatie.

Overzicht

We hebben een aantal leerdoelen voor de training communicatie en gesprekstechnieken uitgewerkt. Staat die van jou er niet tussen? Geen probleem! Neem gerust contact met ons op.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Open communicatie

Leerdoelen training communicatie

Onderstaand tref je een aantal voorbeelden voor de training communicatie:

Te direct, te confronterend, te stellig

Duidelijk zijn en tot de kern komen

Overtuigend communiceren en jouw invloed vergroten

Gesprekstechnieken, gespreksstijlen en gespreksvaardigheden

Je wilt jouw gesprekstechnieken verbeteren en vaardiger worden in het voeren van gesprekken.

Aannames

Leerdoelen feedback en kritiek: geven en ontvangen

Feedback geven en ontvangen, kritiek geven en ontvangen zijn veel voorkomende leerbehoeften zowel individueel als binnen teams.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Bekijk ook de leerdoelen voor de training communicatie voor leidinggevenden.

Overtuigingskracht ontwikkelen

E-book over authentieke communicatie

Te bestellen via de webshop: E-book over authentieke communicatie (geschreven door Jan Stevens).

ebook communicatie

E-book authentiek communiceren (PDF)

Webinar bekijken over communicatie

Wil je de webinar volgen over persoonlijke communicatie? Dat kan via de webshop!

Webinar over persoonlijke communicatie!

 

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

 

Ervaringen van deelnemers

Hierbij tref je verhalen en ervaringen van deelnemers en/of organisaties die bij De Steven een training communicatie hebben gevolgd of die daarvoor een individueel coachingstraject volgden.

  • ‘We dachten dat het aan de wijze van communiceren lag’

    Een leidinggevende werd aangemeld voor een traject communicatie. Hij werd als ondiplomatiek en ´erg bot´ ervaren door zijn collega´s. Men had de verwachting dat een training communicatie van dienst zou kunnen zijn. Bij nadere analyse bleek dat de leidinggevende erg slecht in zijn vel zat omdat de thuissituatie zodanig was dat het niet naar verwachting verliep. Door te werken aan de oorzaak ging het communicatieniveau aanzienlijk omhoog.
  • ´Ik meende dat ik direct was in mijn communicatie´

    Hij stond bekend als recht door zee en zei al gauw waar het op stond. Toen hem tijdens het intakegesprek werd verteld dat hij bijzonder indirect was, begreep hij de clou niet geheel. Dat paste geheel niet in zijn zelfbeeld. Hoe langer het traject duurde, hoe duidelijker het voor hem werd. Hij kwam erachter dat hij vaak beschuldigend was in zijn berichtgeving naar anderen en dat hij snel de neiging had te veralgemeniseren. Hoewel zijn collega’s wel bereid waren om rekening met hem te houden, begrepen ze de boodschap niet. Achteraf was dit de les: agressieve communicatie is helemaal niet direct.
  • ‘Gevoelens tonen vind ik moeilijk’

    Hij werkte als techneut in een technisch bedrijf. Daar werd vooral gesproken over technische feiten en cijfers. Het gevoelsmatige aspect was sterk onderbelicht omdat veel collega’s net als hijzelf met hetzelfde vraagstuk worstelden. Totdat een collega op de afdeling overleed door een ernstig ongeluk. Iedereen was sprakeloos. Reden voor hem om een training communicatie te volgen, gericht op het uiten van de eigen gevoelens. Het heeft hem geholpen bij het verwerkingsproces. Achteraf zei hij: ‘toen kreeg ik pas een heuse werkrelatie met meerdere collega’s en ook thuis werkt het beslist in mijn voordeel'.
  • ‘Mijn communicatie was een opeenhoping van losse eindjes’

    In de praktijk liep ze er als projectleider vaak tegenaan. Ze dacht dat ze duidelijke afspraken had gemaakt, heldere kaders had neergezet en dat iedereen wist wat hij/zij moest doen. De praktijk was anders en dat stelde haar vaak teleur. Een traject communicatie heeft haar het volgende opgeleverd: verwachtingen duidelijk uitspreken, grijze vlakken eruit halen en gewoon uitspreken wat je denkt of voelt.

Tot de kern komen in gesprekken

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens

Overzicht trainingen en leerdoelen

Overzicht van trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling of wil je een overzicht van alle trainingen?

Overzicht alle trainingen


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.