Communicatietraining: 100 voorbeelden van leerdoelen
Wil je inzicht in jouw leerdoelen communicatie en gesprekstechnieken? Wil je werken aan jouw communicatieve vaardigheden? Effectieve training of coaching begint met het verfijnen van het leerdoel. Onderstaand tref je meer dan 100 voorbeelden van mogelijke leerdoelen voor de training of cursus communicatie.
Overzicht
We hebben een aantal leerdoelen voor de training communicatie en gesprekstechnieken uitgewerkt. Staat die van jou er niet tussen? Geen probleem! Neem gerust contact met ons op.
Leerdoelen training communicatie
Onderstaand tref je een aantal voorbeelden voor de training communicatie:
Te direct, te confronterend, te stellig
- de kracht van direct communiceren en de valkuil té direct en confronterend in jouw communicatie
- je communiceert soms te stellig en wilt deze valkuil vermijden
- je wilt voorkomen dat je primair reageert
- je wilt voorkomen dat je bot en kortaf communiceert
- wordt jou verweten dat je een kort lontje hebt?
- stoppen met verwijten maken en communicatie in de verwijtende sfeer vermijden
- je wilt voorkomen dat je aanvallend communiceert
- je wilt jij-bakken leren herkennen en ermee leren omgaan
- anderen vinden dat je intimiderend communiceert of overkomt
Duidelijk zijn en tot de kern komen
- leren om duidelijk te communiceren
- je wilt meer tot de kern komen in gesprekken en kernachtig leren communiceren
- de kernboodschap leren formuleren
- leren om manipulatie te vermijden in jouw communicatie
- je wilt cynisme vermijden in jouw communicatie
- je wilt sarcasme vermijden in jouw communicatie
- je wilt leren om duidelijke afspraken te maken
- je wilt je uitspreken in bepaalde situaties
- je wilt leren om mensen aan te spreken op
- je bent breedsprakig en te gedetailleerd in jouw communicatie
- je bent wollig en vaag in jouw communicatie en je wilt duidelijker worden
- je springt van de hak op de tak ook in de communicatie
Overtuigend communiceren en jouw invloed vergroten
- overtuigingskracht ontwikkelen: overtuigend en positief communiceren
- je wilt jouw inzicht vergroten in jouw stijl van invloed
- leerdoel om jouw invloed te vergroten
- je schiet te snel in de verdediging en je wilt leren om hier anders mee om te gaan
- het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen
- de dialoog leren aangaan
- discussiëren: kun je dat leren?
- leren om tactvol te communiceren
- overtuigingskracht ontwikkelen: hoe doe je dat?
- voorkomen dat je jezelf gaat overschreeuwen om de eigen onzekerheid te verbergen
- met flair leren communiceren
- authentiek communiceren: dat kun je leren!
- veiligheid en vertrouwen als bakermat voor communicatie
Gesprekstechnieken, gespreksstijlen en gespreksvaardigheden
Je wilt jouw gesprekstechnieken verbeteren en vaardiger worden in het voeren van gesprekken.
- vraagtechnieken en gesprekstechnieken verbeteren
- je wilt leren om wederzijdse verwachtingen bespreekbaar te maken
- je wilt verschillen over normen en waarden bespreekbaar maken en leren omgaan met verschil op overtuigingsniveau
- je wilt inzicht in communicatie op inhoud en betrekkingsniveau
- je wilt inzicht in de transactionele analyse: ouder, volwassene en kindrol
- je wilt inzicht in het verschil tussen iemand overreden of overrulen
- herkennen van eigen weerstanden en weerstanden bij een ander
- je wilt leren om een gesprek gaande te houden
- je wilt leren om jouw boodschap op de ander af te stemmen
- je wilt stiltes tijdens een gesprek effectief leren benutten
- je wilt voorkomen dat je te gemakkelijk in verlegenheid wordt gebracht door anderen
- je wilt duidelijk leren instrueren
- je wilt complexe vraagstukken op een duidelijke en begrijpelijke wijze kunnen overbrengen
- Verbindend communiceren
- je wilt verschillende gespreksstijlen kunnen toepassen zoals confronteren, voorstellen doen of suggesties, argumenteren
- meta-communicatie toepassen op het persoonlijke vlak
Leerdoelen feedback en kritiek: geven en ontvangen
Feedback geven en ontvangen, kritiek geven en ontvangen zijn veel voorkomende leerbehoeften zowel individueel als binnen teams.
-
Kritiek geven en ontvangen
- Je hebt nog wel eens de neiging kritiek op een negatieve wijze over te brengen. Je wilt graag leren om op een positieve en opbouwende wijze kritiek te geven en te ontvangen
-
Feedback geven en ontvangen
- Je wilt leren om op de juiste wijze feedback te geven en te ontvangen: beschuldigingen en oordelen over een ander vermijden en je wilt leren om effectieve feedback te geven.
- Je wil jouw inzicht vergroten in het verschil tussen feedback geven, kritiek geven of advies geven.
-
Oordelen vermijden: OMA
- NIVEA: Niet invullen voor een ander.
- Zie ook: te snel oordelen en mening geven.
- OMA: oordelen, mening geven en aannames
- vooroordelen en vooringenomenheid belemmeren de open communicatie
- Voorkomen dat je de ander de maat gaat nemen
- Voorkomen dat je iemand de les gaat lezen
- Voorkomen dat je iemand gaat labelen
Leerdoelen voor leidinggevenden
Bekijk ook de leerdoelen voor de training communicatie voor leidinggevenden.
- instructievaardigheden: instructie geven en instrueren
- je wilt jouw vaardigheid vergoten in communicatie op basis van waarneming (in plaats van oordelen)
- je wilt vaardig worden in het communicatieproces: afspreken, aanspreken, uitspreken en bespreken
- toezeggingen doen en waarmaken
- je wilt de organisatievisie uitdragen: inspirerend en overtuigend
- draagvlak creëren binnen jouw team of organisatie
- commitment en betrokkenheid creëren binnen jouw team of organisatie
- je wilt leren om een actieve luisterhouding aan te nemen
- je wilt jouw vaardigheid in luisteren, vragen stellen en analyseren vergroten
- je wilt jouw inzichten in interne communicatie verbeteren: de training doelgericht vergaderen voor voorzitters en een workshop doelgericht vergaderen voor medewerkers kan onderdeel van de training zijn
- je wilt het proces van afspreken, aanspreken, uitspreken en bespreken doorvoeren binnen jouw team
- je wilt duidelijk zijn in jouw eigen communicatie en duidelijkheid bevorderen binnen de communicatie van jouw organisatie
- je wilt jouw communicatieve vaardigheden en gespreksvaardigheden bij personeelsgesprekken ontwikkelen zoals het functioneringsgesprek, beoordelingsgesprek, selectiegesprek.
- je wilt jouw gespreksvaardigheden verbeteren bij het voeren van slecht nieuws gesprekken.
- je wilt jouw communicatie verbeteren bij verbetergesprekken en ontwikkelgesprekken
- je wilt leren omgaan met de ja-maar cultuur
- je wilt de communicatiemuur afbreken binnen jouw team of organisatie
- meta-communicatie toepassen binnen jouw team
- afstemming: de basis voor overeenstemming en instemming
E-book over authentieke communicatie
Te bestellen via de webshop: E-book over authentieke communicatie (geschreven door Jan Stevens).
Webinar bekijken over communicatie
Wil je de webinar volgen over persoonlijke communicatie? Dat kan via de webshop!
Webinar over persoonlijke communicatie!
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Ervaringen van deelnemers
Hierbij tref je verhalen en ervaringen van deelnemers en/of organisaties die bij De Steven een training communicatie hebben gevolgd of die daarvoor een individueel coachingstraject volgden.
-
‘We dachten dat het aan de wijze van communiceren lag’
Een leidinggevende werd aangemeld voor een traject communicatie. Hij werd als ondiplomatiek en ´erg bot´ ervaren door zijn collega´s. Men had de verwachting dat een training communicatie van dienst zou kunnen zijn. Bij nadere analyse bleek dat de leidinggevende erg slecht in zijn vel zat omdat de thuissituatie zodanig was dat het niet naar verwachting verliep. Door te werken aan de oorzaak ging het communicatieniveau aanzienlijk omhoog. -
´Ik meende dat ik direct was in mijn communicatie´
Hij stond bekend als recht door zee en zei al gauw waar het op stond. Toen hem tijdens het intakegesprek werd verteld dat hij bijzonder indirect was, begreep hij de clou niet geheel. Dat paste geheel niet in zijn zelfbeeld. Hoe langer het traject duurde, hoe duidelijker het voor hem werd. Hij kwam erachter dat hij vaak beschuldigend was in zijn berichtgeving naar anderen en dat hij snel de neiging had te veralgemeniseren. Hoewel zijn collega’s wel bereid waren om rekening met hem te houden, begrepen ze de boodschap niet. Achteraf was dit de les: agressieve communicatie is helemaal niet direct. -
‘Gevoelens tonen vind ik moeilijk’
Hij werkte als techneut in een technisch bedrijf. Daar werd vooral gesproken over technische feiten en cijfers. Het gevoelsmatige aspect was sterk onderbelicht omdat veel collega’s net als hijzelf met hetzelfde vraagstuk worstelden. Totdat een collega op de afdeling overleed door een ernstig ongeluk. Iedereen was sprakeloos. Reden voor hem om een training communicatie te volgen, gericht op het uiten van de eigen gevoelens. Het heeft hem geholpen bij het verwerkingsproces. Achteraf zei hij: ‘toen kreeg ik pas een heuse werkrelatie met meerdere collega’s en ook thuis werkt het beslist in mijn voordeel'. -
‘Mijn communicatie was een opeenhoping van losse eindjes’
In de praktijk liep ze er als projectleider vaak tegenaan. Ze dacht dat ze duidelijke afspraken had gemaakt, heldere kaders had neergezet en dat iedereen wist wat hij/zij moest doen. De praktijk was anders en dat stelde haar vaak teleur. Een traject communicatie heeft haar het volgende opgeleverd: verwachtingen duidelijk uitspreken, grijze vlakken eruit halen en gewoon uitspreken wat je denkt of voelt.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.
Overzicht trainingen en leerdoelen
Overzicht van trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling of wil je een overzicht van alle trainingen?