Organisatie leerdoelen
Wat zijn de leerdoelen voor jouw organisatie? De Steven heeft een aantal organisatieleerdoelen uitgewerkt voor je in het kader van trajecten gericht op organisatieontwikkeling, organisatieverandering, organisatieverbetering.
Leerdoelen en doelstellingen bij organisatietrajecten
Ook bij organisatietrajecten is het noodzaak om duidelijke doelstellingen te formuleren. Verfijning van organisatiedoelstellingen is belangrijk. Waarom? Omdat je anders jouw doelstellingen niet bereikt. Organisatiedoelen worden vaak te grofmazig gesteld in de trant van:
- we willen de interne communicatie verbeteren
- we willen het onderlinge wij-gevoel bevorderen
- we willen de open communicatie bevorderen binnen de organisatie
- we willen klantgerichter werken
- etc.
Moeten organisatiedoelen SMART zijn?
SMART is een hulpmiddel om organisatiedoelen aan te scherpen. SMART is geen doel op zich. Je kunt heel veel organisatiedoelen SMART maken zoals:
- we willen 5% omzetgroei (dat is duidelijk en meetbaar)
- we willen de marges met 2% verhogen
- we willen X% marktaandeel
Wanneer het gaat over de zachte doelstellingen binnen organisaties dan is het onmogelijk om alles SMART te maken. Lees ook: moeten leerdoelen altijd SMART zijn? Dat laat onverlet dat leerdoelen helder en duidelijk gesteld moeten worden. Zonder heldere doelstellingen is evalueren onmogelijk.
Adviesgesprek?
Heb je vragen? Leg gerust jouw verhaal aan ons voor. Wij kunnen je al snel een training aanbieden waar jouw wensen in verwerkt zijn. In eerste instantie kun je bellen met ons bedrijfsbureau. Maar het is ook mogelijk om een vrijblijvend adviesgesprek met onze trainers / coaches te plannen. Dat kan op onze locaties te Hoogeveen of Amersfoort maar natuurlijk ook online.
Voorbeelden en uitgewerkte leerdoelen
We hebben een aantal leerdoelen voor je uitgewerkt:
-
Interne communicatie verbeteren
Een organisatiedoel kan zijn om de interne communicatie te verbeteren. Maar waar hebben we het precies over? (Lees ook: interne communicatie verbeteren in 6 stappen).
-
Werkdruk en stress bespreekbaar maken
Het leerdoel: werkdruk en stress bespreekbaar maken is een leerdoel dat zowel bij organisatieontwikkeling of teamontwikkeling belangrijk kan zijn. Let wel: werkstress meten via een onderzoek is nog heel wat anders dan werkstress en werkdruk bespreekbaar maken.
-
Klantgerichte houding ontwikkelen binnen de organisatie
Een organisatiedoel kan zijn om klantgerichter te willen werken. Vaak wordt dit in tal van termen uitgedrukt zoals: klantgericht denken en handelen, de klant centraal stellen, van aanbodgericht naar klantgericht. Maar waar hebben we het nu precies over?
-
Organisatieontwikkeling = teamontwikkeling
Naast organisatieleerdoelen hebben we ook tal van leerdoelen voor teams ontwikkeld zoals:
- het bevorderen van open communicatie
- vertrouwen en commitment binnen het team organiseren
- de neuzen dezelfde kant op
-
Duurzame inzetbaarheid bevorderen
Trajecten gericht op het bevorderen van duurzame inzetbaarheid: het bevorderen van optimale prestaties van de organisatie en optimale inzetbaarheid van de medewerkers. Die twee gaan altijd samen. Lees onze artikelen over: werkplezier, employability, vitaliteitsmanagement, gezondheidsbevorderende maatregelen bij werk.
Overzicht van alle leerdoelen
Overzicht van alle leerdoelen die wij beschreven hebben?
Trajecten gericht op organisatie-ontwikkeling
Wil je een overzicht van al onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling?
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.