Persoonlijke leerdoelen en ontwikkeldoelen
Persoonlijke ontwikkeldoelen voor de training, cursus of coaching zijn van groot belang. Waarom? De juiste leerdoelen dragen bij aan het welslagen van de training of coaching.
Training, coaching of cursus gericht op persoonlijke ontwikkeling
Voorafgaand aan de training moet de doelstelling helder zijn. Waarom?
- je kunt zeer gericht aan de slag
- je kunt in kortere tijd een hoger rendement behalen en je bespaart tijd en geld
- bij de evaluatie weten we ook wat we gaan evalueren
- er is geen vrijblijvendheid maar een zeer gerichte aanpak
- jouw leerdoelen nemen wij als uitgangspunt voor de training
- je kunt jouw doelstellingen combineren tot 1 training: waarom zou je dan 35 verschillende trainingen volgen terwijl het niet nodig is?
Gratis webinar over persoonlijke leerdoelen
Je kunt de webinar of online training over persoonlijke leerdoelen terugkijken. Het doel van deze webinar is om je te helpen bij de formulering van jouw leerdoel.
Deze webinar gaat o.a. in op vragen als:
- Hoe kom je tot persoonlijke leerdoelen?
- Hoe realiseer je deze leerdoelen?
- Moet je leerdoelen SMART maken en hoe gaat dat dan?
- Doelen stellen voor de training of voor het coachingstraject
- Evalueren van de training lukt alleen als er heldere doelen zijn!
Bekijk de inhoud van deze webinar of schrijf je in!
Honderden voorbeelden van uitgewerkte leerdoelen
Onderstaand tref je per training een aantal uitgewerkte leerdoelen:
-
Adviesvaardigheden
Voorbeelden van leerdoelen voor de training adviesvaardigheden of professioneel adviseren
-
Assertiviteit
Voorbeelden van leerdoelen assertiviteit
-
Autonomie en persoonlijk leiderschap
Voorbeelden van leerdoelen autonomie en persoonlijk leiderschap
-
Coaching bij het verbetertraject
Zie ook onze vraagbaak inzake het verbetertraject.
-
Communicatie en gesprekstechnieken
Voorbeelden van leerdoelen communicatie en gesprekstechnieken
-
Conflicthantering
Voorbeelden van leerdoelen conflicthantering.
-
Feedback geven en ontvangen
Voorbeelden van leerdoelen feedback geven en ontvangen
-
Hooggevoelig of HSP
Voorbeelden leerdoelen voor hooggevoelige personen of HSP-ers
-
Hoogbegaafd
Voorbeelden leerdoelen voor hoogbegaafde personen of HB-ers
-
Training onderhandelen
Voorbeelden leerdoelen training onderhandelen
-
Omgaan met rouw en verlies
Leerdoelen voor coaching gericht op rouw- en verlieservaring.
-
Omgaan met veranderingen
Voorbeelden van leerdoelen omgaan met veranderingen
-
Omgaan met stress en spanningen
Voorbeelden van leerdoelen inzake omgaan met stress en spanningen
-
Persoonlijke Effectiviteit
Voorbeelden van leerdoelen persoonlijke effectiviteit
-
Spreken in het openbaar of presenteren
Voorbeelden van leerdoelen voor presenteren of spreken in het openbaar.
-
Timemanagement
Voorbeelden van leerdoelen timemanagement
Overzicht alle leerdoelen
Wil je een overzicht van alle leerdoelen die wij voor jou uitgewerkt hebben bijvoorbeeld voor teams, leidinggevenden of organisaties?
Verwante informatie
Overzicht training & coaching
Je treft hier het overzicht van alle trainingen die wij op het terrein van persoonlijke ontwikkeling of persoonlijke vaardigheden verzorgen.
Voorbeeld van een leerdoel!
Een persoonlijk leerdoel stellen is een kunst. Dat gaat ook vaak mis! We noemen graag een voorbeeld van wat er mis kan gaan bij het stellen van leerdoelen.
Gedrag wat je ziet is niet het ontwikkeldoel
Een eerste fout is: gedrag wat je ziet als ontwikkeldoel nemen. Dat gebeurt regelmatig. Deelnemers benoemen hun leerdoelen zoals:
- ik ben soms te direct in mijn communicatie en ik moet tactvoller communiceren
- ik ben soms een drammer en ik moet meer geduld ontwikkelen
- ik ben soms passief en moet meer initiatief ontplooien
In alle drie voorbeelden wordt het gedrag wat zichtbaar is als uitgangspunt genomen. Dat is onjuist.
Hoe moet het dan?
Het geheim van de smid ligt bij het woord ‘soms’. Soms ben ik te direct in mijn communicatie. Wanneer is jouw soms?
- wanneer ik mij onder druk gezet voelt, zegt de ene deelnemer
- wanneer mijn verwachtingen niet uitkomen, zegt de ander
- wanneer ik mij persoonlijk aangevallen voel, zegt een derde
Zie je dat het maatwerk is? Het werkelijke leerdoel is voor de één dus omgaan met druk terwijl dat voor de ander omgaan met verwachtingen is. Wanneer dit specifiek benoemd is (wanneer ontstaat mijn soms) en de bewustwording is volop aanwezig, dan kan er progressie ontstaan.
Adviesgesprek?
Heb je vragen? Leg gerust jouw verhaal aan ons voor. Wij kunnen je al snel een training aanbieden waar jouw wensen in verwerkt zijn. In eerste instantie kun je bellen met ons bedrijfsbureau. Maar het is ook mogelijk om een vrijblijvend adviesgesprek met onze trainers / coaches te plannen. Dat kan op onze locaties te Hoogeveen of Amersfoort maar natuurlijk ook online.
SMART doelen
Een tweede fout is: we moeten persoonlijke leerdoelen SMART maken. Dat gaat niet lukken! SMART is een prima hulpmiddel en dat kan ook een klein beetje helpen bij het verfijnen van persoonlijke leerdoelen. Maar er zijn andere methoden die je beter helpen om persoonlijke doelen te stellen en te halen. Gedrag is nu eenmaal moeilijk meetbaar te maken en zoals in het voorbeeld hierboven spreken we ook nog over gedrag wat niet zichtbaar is. We kunnen moeilijk zeggen: nu is de deelnemer 4% minder vaak direct in zijn communicatie dan vroeger het geval was. Lees ons artikel over SMART doelen.