Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Persoonlijke leerdoelen en ontwikkeldoelen

Persoonlijke ontwikkeldoelen voor de training, cursus of coaching zijn van groot belang. Waarom? De juiste leerdoelen dragen bij aan het welslagen van de training of coaching.

Training, coaching of cursus gericht op persoonlijke ontwikkeling

Voorafgaand aan de training moet de doelstelling helder zijn. Waarom?

  • je kunt zeer gericht aan de slag
  • je kunt in kortere tijd een hoger rendement behalen en je bespaart tijd en geld
  • bij de evaluatie weten we ook wat we gaan evalueren
  • er is geen vrijblijvendheid maar een zeer gerichte aanpak
  • jouw leerdoelen nemen wij als uitgangspunt voor de training
  • je kunt jouw doelstellingen combineren tot 1 training: waarom zou je dan 35 verschillende trainingen volgen terwijl het niet nodig is?

Leerdoelen persoonlijke ontwikkeling

Gratis webinar over persoonlijke leerdoelen

Webinar leerdoelen persoonlijk

Meer informatie

Je kunt de webinar of online training over persoonlijke leerdoelen terugkijken. Het doel van deze webinar is om je te helpen bij de formulering van jouw leerdoel.

Deze webinar gaat o.a. in op vragen als:

  • Hoe kom je tot persoonlijke leerdoelen?
  • Hoe realiseer je deze leerdoelen?
  • Moet je leerdoelen SMART maken en hoe gaat dat dan?
  • Doelen stellen voor de training of voor het coachingstraject
  • Evalueren van de training lukt alleen als er heldere doelen zijn!

Bekijk de inhoud van deze webinar of schrijf je in!

Honderden voorbeelden van uitgewerkte leerdoelen

Onderstaand tref je per training een aantal uitgewerkte leerdoelen:

Overzicht alle leerdoelen

Wil je een overzicht van alle leerdoelen die wij voor jou uitgewerkt hebben bijvoorbeeld voor teams, leidinggevenden of organisaties?

Overzicht alle leerdoelen

Verwante informatie

Overzicht training & coaching

Je treft hier het overzicht van alle trainingen die wij op het terrein van persoonlijke ontwikkeling of persoonlijke vaardigheden verzorgen.

Training Persoonlijke Ontwikkeling

 Voorbeeld van een leerdoel!

Een persoonlijk leerdoel stellen is een kunst. Dat gaat ook vaak mis! We noemen graag een voorbeeld van wat er mis kan gaan bij het stellen van leerdoelen.

Gedrag wat je ziet is niet het ontwikkeldoel

Een eerste fout is: gedrag wat je ziet als ontwikkeldoel nemen. Dat gebeurt regelmatig. Deelnemers benoemen hun leerdoelen zoals:

  • ik ben soms te direct in mijn communicatie en ik moet tactvoller communiceren
  • ik ben soms een drammer en ik moet meer geduld ontwikkelen
  • ik ben soms passief en moet meer initiatief ontplooien

In alle drie voorbeelden wordt het gedrag wat zichtbaar is als uitgangspunt genomen. Dat is onjuist.

Leerdoelen onder water

Hoe moet het dan?

Het geheim van de smid ligt bij het woord ‘soms’. Soms ben ik te direct in mijn communicatie. Wanneer is jouw soms?

  • wanneer ik mij onder druk gezet voelt, zegt de ene deelnemer
  • wanneer mijn verwachtingen niet uitkomen, zegt de ander
  • wanneer ik mij persoonlijk aangevallen voel, zegt een derde

Zie je dat het maatwerk is? Het werkelijke leerdoel is voor de één dus omgaan met druk terwijl dat voor de ander omgaan met verwachtingen is. Wanneer dit specifiek benoemd is (wanneer ontstaat mijn soms) en de bewustwording is volop aanwezig, dan kan er progressie ontstaan.

Contact met De Steven training & coaching

Adviesgesprek?

Heb je vragen? Leg gerust jouw verhaal aan ons voor. Wij kunnen je al snel een training aanbieden waar jouw wensen in verwerkt zijn. In eerste instantie kun je bellen met ons bedrijfsbureau. Maar het is ook mogelijk om een vrijblijvend adviesgesprek met onze trainers / coaches te plannen. Dat kan op onze locaties te Hoogeveen of Amersfoort maar natuurlijk ook online.

Contact

SMART doelen

Een tweede fout is: we moeten persoonlijke leerdoelen SMART maken. Dat gaat niet lukken! SMART is een prima hulpmiddel en dat kan ook een klein beetje helpen bij het verfijnen van persoonlijke leerdoelen. Maar er zijn andere methoden die je beter helpen om persoonlijke doelen te stellen en te halen. Gedrag is nu eenmaal moeilijk meetbaar te maken en zoals in het voorbeeld hierboven spreken we ook nog over gedrag wat niet zichtbaar is. We kunnen moeilijk zeggen: nu is de deelnemer 4% minder vaak direct in zijn communicatie dan vroeger het geval was. Lees ons artikel over SMART doelen.

Overzicht alle leerdoelen

  Overzicht alle leerdoelen

Leerdoel voor training of coaching


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.