Breedsprakig of te gedetailleerd in de communicatie
Ben je breedsprakig of vinden anderen dat je wel eens te lang van stof, te gedetailleerd of langdradig bent? Merk je zelf ook dat je soms te uitvoerig ingaat op bepaalde zaken en dat mensen afhaken terwijl je iets vertelt of antwoord geeft op een vraag?
Kenmerken
Breedsprakigheid kent een aantal kenmerken:
- je hebt twee keer zoveel woorden nodig om duidelijk te maken wat je bedoelt
- je besteedt veel aandacht aan het verloop van de gebeurtenis terwijl het zou moeten gaan om wat er is gebeurd en waarom het heeft plaatsgevonden
- je mist de kern in jouw boodschap
- je komt niet tot de essentie
- je geeft geen antwoord op de werkelijke vraag of je gaat voorbij aan de echte vraag
- je probeert van alles uit te leggen terwijl er niet om wordt gevraagd
- je communiceert met veel omhaal van woorden wat omslachtig overkomt
- je weidt te veel uit en daardoor dwaal je af van de kernboodschap
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Oorzaken
Een oorzaak kan liggen in jouw gesprekstechnieken of sociale vaardigheden. Breedsprakig kan ook een gewoonte zijn geworden. Misschien was je het je niet bewust. Toch kan er een direct verband liggen tussen wie je bent (jouw kernkwaliteiten) en hoe je communiceert.
- Een kernkwaliteit van jou is wellicht dat je oog hebt voor details. De valkuil daarvan is dat je in sommige gevallen té gedetailleerd bent.
- Er kan een verband zijn met de kwaliteit accuraat, nauwkeurig en precies waardoor je in jouw communicatie ook alle feitelijkheden zo nauwkeurig mogelijk wilt weergeven.
- Een kwaliteit van jou kan zijn dat je zorgvuldig bent en daarin af en toe doorslaat. Je wordt dan zo zorgvuldig dat je teveel informatie verstrekt aan de ander.
- Wellicht verlies je het onderscheid in jouw boodschap tussen hoofdzaken en bijzaken.
Onzekerheid en perfectionisme
Ook de valkuil perfectionisme kan een rol spelen. Ik noem wat aspecten:
- Je wilt de boodschap zo goed mogelijk en vooral zo volledig mogelijk overbrengen
- Je bent bang dat de ander iets mist of dat je onvolledig bent
- Je wilt niet dat iets fout verloopt en je bent bang dat het fout gaat
- als het fout gaat: het zal aan jou niet liggen (door jouw volledigheid ben je gevrijwaard van iedere beschuldiging)
Gevolgen
Het ergste bij breedsprakigheid is dat jouw hoorder snel dreigt af te haken en zijn/haar aandacht verliest. Dat betekent dat jouw boodschap niet overkomt en het zal je niet meer lukken om de ander te overtuigen. Let vooral op non-verbale signalen tijdens gesprekken.
- Kijkt jouw hoorder (de ontvanger van de boodschap) al een paar keer om zich heen?
- Merk je dat jouw hoorder onrustig wordt (vingers trommelen, met de stoel draaien, op het horloge kijken?)
Mocht dat het geval zijn: stel dan meteen de vraag of jouw hoorder je wel begrepen heeft en probeer weer aansluiting te zoeken.
Leerdoel: kernachtig communiceren
Jouw leerdoel is kernachtig communiceren oftewel: tot de kern komen in jouw boodschap. Dat betekent: goed nadenken over WAT jouw boodschap is en HOE je dit gaat vertellen. Dat kan een vaardigheid zijn maar in de meeste gevallen is die aanduiding onvoldoende. Met alleen wat communicatieve oefeningen kom je er niet. Aanpak op pas en maat gesneden op wie je bent is van belang. Wij doen dat doorgaans in een kort traject van vijf sessies waarbij je ruim de mogelijkheid krijgt om het in de praktijk te brengen.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.