Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Breedsprakig of te gedetailleerd in de communicatie

Ben je breedsprakig of vinden anderen dat je wel eens te lang van stof, te gedetailleerd of langdradig bent? Merk je zelf ook dat je soms te uitvoerig ingaat op bepaalde zaken en dat mensen afhaken terwijl je iets vertelt of antwoord geeft op een vraag?

Kenmerken

Breedsprakigheid kent een aantal kenmerken:

  • je hebt twee keer zoveel woorden nodig om duidelijk te maken wat je bedoelt
  • je besteedt veel aandacht aan het verloop van de gebeurtenis terwijl het zou moeten gaan om wat er is gebeurd en waarom het heeft plaatsgevonden
  • je mist de kern in jouw boodschap
  • je komt niet tot de essentie
  • je geeft geen antwoord op de werkelijke vraag of je gaat voorbij aan de echte vraag
  • je probeert van alles uit te leggen terwijl er niet om wordt gevraagd
  • je communiceert met veel omhaal van woorden wat omslachtig overkomt
  • je weidt te veel uit en daardoor dwaal je af van de kernboodschap

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Oorzaken

Een oorzaak kan liggen in jouw gesprekstechnieken of sociale vaardigheden. Breedsprakig kan ook een gewoonte zijn geworden. Misschien was je het je niet bewust. Toch kan er een direct verband liggen tussen wie je bent (jouw kernkwaliteiten) en hoe je communiceert.

  • Een kernkwaliteit van jou is wellicht dat je oog hebt voor details. De valkuil daarvan is dat je in sommige gevallen té gedetailleerd bent.
  • Er kan een verband zijn met de kwaliteit accuraat, nauwkeurig en precies waardoor je in jouw communicatie ook alle feitelijkheden zo nauwkeurig mogelijk wilt weergeven.
  • Een kwaliteit van jou kan zijn dat je zorgvuldig bent en daarin af en toe doorslaat. Je wordt dan zo zorgvuldig dat je teveel informatie verstrekt aan de ander.
  • Wellicht verlies je het onderscheid in jouw boodschap tussen hoofdzaken en bijzaken.

Onzekerheid en perfectionisme

Ook de valkuil perfectionisme kan een rol spelen. Ik noem wat aspecten:

  • Je wilt de boodschap zo goed mogelijk en vooral zo volledig mogelijk overbrengen
  • Je bent bang dat de ander iets mist of dat je onvolledig bent
  • Je wilt niet dat iets fout verloopt en je bent bang dat het fout gaat
  • als het fout gaat: het zal aan jou niet liggen (door jouw volledigheid ben je gevrijwaard van iedere beschuldiging)

Gevolgen

Het ergste bij breedsprakigheid is dat jouw hoorder snel dreigt af te haken en zijn/haar aandacht verliest. Dat betekent dat jouw boodschap niet overkomt en het zal je niet meer lukken om de ander te overtuigen. Let vooral op non-verbale signalen tijdens gesprekken.

  • Kijkt jouw hoorder (de ontvanger van de boodschap) al een paar keer om zich heen?   
  • Merk je dat jouw hoorder onrustig wordt (vingers trommelen, met de stoel draaien, op het horloge kijken?)

Breedsprakig of te gedetailleerd in de communicatie

Mocht dat het geval zijn: stel dan meteen de vraag of jouw hoorder je wel begrepen heeft en probeer weer aansluiting te zoeken.

Leerdoel: kernachtig communiceren

Jouw leerdoel is kernachtig communiceren  oftewel: tot de kern komen in jouw boodschap. Dat betekent: goed nadenken over WAT jouw boodschap is en HOE je dit gaat vertellen. Dat kan een vaardigheid zijn maar in de meeste gevallen is die aanduiding onvoldoende. Met alleen wat communicatieve oefeningen kom je er niet. Aanpak op pas en maat gesneden op wie je bent is van belang. Wij doen dat doorgaans in een kort traject van vijf sessies waarbij je ruim de mogelijkheid krijgt om het in de praktijk te brengen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.