Langdradig: ben je te lang van stof?
Ben je langdradig of te lang van stof? Wijdlopig of gerekt in jouw communicatie? Merk je dat je soms te uitvoerig bent of te omslachtig in de communicatie? Het gevaar is dat jouw toehoorder afhaakt. Maar hopelijk heb je dat wel gemerkt en ben je je daar bewust van.
Wanneer ben je langdradig?
Je bent lang van stof wanneer:
- Je te uitvoerig communiceert en teveel woorden besteedt aan de kwestie
- Je niet tot de kern en essentie komt
- Je omslachtig bent in de communicatie
- De ander ongeïnteresseerd afhaakt omdat hij/zij het niet meer kan opbrengen om naar jouw verhaal te luisteren
- Je teveel uitweidt over een bepaald onderwerp
- Je breedsprakig bent
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Waarom doe je het?
Wellicht past de kwaliteit tactvolle communicatie bij jou. Of ben je een geboren verteller of gemakkelijke prater. Maar sla je soms even door en lever je teveel van het goede. Of wellicht ben je gedetailleerd of heb je oog voor details. Maar er kunnen meer redenen zijn:
- Je bent een typetje praatgraag en altijd aan het woord
- Je bent bang voor ongemakkelijke stiltes
- Je wilt zo goed mogelijk alles overbrengen op de ander uit onzekerheid of angst
- Je staat graag in het middelpunt met jouw verhalen: het is voor jou een vorm van aandacht krijgen
- zolang je maar kunt praten, voel je je goed
- Je bent een beelddenker en die zijn soms lang van stof
Jouw leerdoel
Langdradigheid is de valkuil van tactvol communiceren. Het leerdoel wat erbij hoort is:
- tot de kern komen oftewel: kernachtig communiceren
- bondigheid
Jouw allergie
Jouw allergie is waarschijnlijk directieve communicatie. Wanneer mensen te kort door de bocht zijn, kortaf, bot, te direct etc. dan zitten ze in jouw irritatiezone.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.