Te veel uitweiden in jouw communicatie
Krijg je vaak de boodschap van anderen dat je te veel uitweidt in jouw communicatie? Of merk je zelf dat je dat doet? In dit artikel ga ik in op het begrip uitweiden. Wat is uitweiden? Wat kun je eraan doen?
Wat is uitweiden?
De oorspronkelijke betekenis van uitweiden, vind je eenvoudig in de wei. Het vee graast de wei af en zo af en toe gaat het vee uit de wei om her en der voedsel te zoeken. En dan komt het woord afdwalen in beeld. Om bij het voorbeeld te blijven: zo kan het vee afdwalen van de kudde of van de oorspronkelijke route.
Uitweiden betekent dus dat je afdwaalt van je oorspronkelijke pad. In dit geval noem ik jouw kernboodschap het oorspronkelijke pad.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Afdwalen van de kern en essentie
Als je te veel uitweidt, dwaal je af van de kernboodschap. Waarom afdwalen? Omdat je zo omstandig bent in jouw woordkeuze en zinsopbouw dat jij zelf afdwaalt, niet meer weet wat je nu eigenlijk zou willen zeggen en dat ook jouw toehoorder de weg kwijtraakt in wat jij wil vertellen. Herken jij je daarin?
Het kan een rol spelen tijdens individuele gesprekken maar ook tijdens vergaderingen, werkbesprekingen of wanneer je een presentatie geeft.
Hoe het komt?
Ik kan moeilijk voor jou bepalen wat de oorzaak is. Maar het is duidelijk een vorm van breedsprakigheid waar we nu samen over spreken. Vaak zijn er meerdere oorzaken zoals:
- een overmatige vorm van zorgvuldigheid: je bent zo bang dat het verkeerd gaat dat je te veel informatie spamt
- enthousiasme of wellicht over-enthousiasme
- te weinig afstemmen met de toehoorder: het is nogal een verschil of je het verhaal aan je partner vertelt of aan de raad van commissarissen
- te weinig letten op non-verbale signalen bij jouw toehoorder
- moeite hebben met het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
Is er wat aan te doen?
Kun je er wat aan doen? Jazeker! Gerichte training kan jou helpen. Wij doen dat in een kort individueel traject. In een eerste sessie van 1,5 uur gaan we samen jouw communicatiepatronen ontdekken. We gaan inventariseren:
- Wat is jouw stijl van communicatie?
- Wat is de kracht van jouw communicatie en welke valkuil hoort daarbij?
- Wanneer stap je in de valkuil van 'te veel uitweiden'?
In de tweede sessie van 1,5 uur gaan we al richting handvatten. Je krijgt tools mee voor onderweg waarmee je aan de slag kunt. Sessie 1 en 2 voeren we uit in een frequentie van twee weken. Daarna plannen we een aantal sessies gericht op ‘doen’. De frequentie tussen deze sessies is vijf weken. Verandering kost tijd en oefening. Maar het beste is om in jouw praktijk van alledag te oefenen. Daardoor leer je nieuwe communicatiepatronen te implementeren en doe je ervaring op hoe jij dat voelt. Wil je informatie over deze training? Neem contact met ons op!
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.