Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Te direct en te confronterend in de communicatie

Ben je te direct in jouw communicatie? Zeggen mensen weleens dat je te directief of bedreigend bent in jouw communicatie? Wil je leren om meer tot 10 te tellen voor je wat zegt? Dat kan middels een individuele training. In dit artikel ga ik in op de vraag: wat is te directe communicatie, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen?

Betekenis of definitie

Ik kom graag tot een soort van definitie door wat gedragskenmerken te benoemen. Wanneer je te direct bent in jouw communicatie:

  • Kun je soms ongezouten jouw standpunt naar voren brengen.
  • Kun je explosief overkomen.
  • Vertel je in niet mis te verstane woorden waar het op staat.
  • Spreek je irritaties snel uit.
  • Heb je een uitgesproken mening.
  • Reageer je vanuit emotie en gevoel en daardoor kom je onstuimig over.
  • Kun je als weinig respectvol worden ervaren.
  • Hebben mensen het gevoel dat tegenspraak door jou niet wordt geduld.
  • Zet je anderen voor het blok.
  • Kunnen anderen dichtklappen tijdens een gesprek.
  • Reageer je te primair en speel je het soms op de man of vrouw.
  • Ben je soms te stellig en te zwart wit in jouw communicatie.
  • Word je als sturend en drammerig ervaren.
  • Word je als aanvallend en agressief gezien qua communicatie.

Authentiek communiceren

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Webinar over communicatie

Bekijk de webinar over communicatie. Je kunt deze aanschaffen via onze webshop.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Webinar over communicatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Hoe reageert de omgeving?

Reacties uit de omgeving kunnen wisselend zijn. Maar meestal maak je er geen vrienden mee. Wat er vaak gebeurt is dat anderen:

 

  • Om je heen gaan lopen of draaien.
  • Zich niet goed durven uitspreken tegen jou.
  • Jou gaan vermijden of bepaalde onderwerpen niet benoemen.
  • Niet eerlijk zijn en je niet durven weerspreken.
  • Zich aangevallen voelen en in de verdediging schieten.
  • Dichtklappen en niet meer weten wat ze moeten zeggen.

Kortom: je creëert weerstand. Je neemt mensen op deze wijze niet mee in jouw boodschap. Zelfs niet al heb je feitelijk gelijk. Wanneer je te direct of te directief bent, bereik je meestal niet wat je wilt bereiken. Mensen kruipen voor je weg (zonder dat ze het zeggen), knikken ja en bedoelen nee, of zien er tegenop om dingen aan je te vertellen.

Erik: 'ik ben gewoon eerlijk'

Ik moet denken aan Erik. Zijn leidinggevende vond dat hij veel te directief was in zijn communicatie. Maar Erik voelt en ervaart dat anders. Hij zei: 'ik ben gewoon eerlijk. Ik zeg wat ik vind en daar sta ik voor'.

En daar zit een groot misverstand. Het heeft namelijk niets te maken met oneerlijkheid wanneer je tactvoller leert communiceren. Weet je dat té direct een valkuil is? En dat direct communiceren een kwaliteit is? Je komt meer in jouw kracht door een balans te vinden tussen DIRECTHEID en 'TACTVOL'. Jouw boodschap krijgt dan het gewenste effect. Training of coaching kan je helpen te ontdekken wanneer je in de valkuil stapt. Je zult immers niet altijd en overal te direct of te directief zijn maar steeds in bepaalde situaties?

Kernkwaliteit directheid

té direct en te confronterend in de communicatie

Niet effectief

Té directief in de communicatie is ineffectief. Heel eenvoudig. Je bereikt niet wat je wilt. Eerder zullen de mensen je vermijden of de hakken in ’t zand zetten dan dat ze gaan doen wat je voor ogen hebt.  Zelfs al heb je gelijk: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen. Gelijkwaardig zijn, is nog wat anders. Weet je hoe mensen het duiden wanneer je te direct bent?

 

  • Zijn hoofd stond weer op 7 dagen onweer.
  • Zij is met het verkeerde been uit bed gestapt.
  • Hij is behoorlijk explosief in zijn communicatie.
  • Zij komt bot en vijandig over.

Ik gebruik maar wat voorbeeldjes die ik wekelijks hoor in onze coachingspraktijk. Er zijn er veel meer te bedenken. Misschien kun jij ze nog aanvullen voor mij.

Kenmerk: soms ben je te direct!

Een kenmerk is: soms ben je te direct! Ik noem dit bewust omdat mensen die te direct zijn vaak naar de training communicatievaardigheden worden gestuurd. Of ze volgen de training gesprekstechnieken waar ze met enige oefening en rollenspel moeten leren om tactvol te communiceren. Maar ik kan je verzekeren dat deze training niet werkt! Hoe komt dat? Te direct zijn heeft in eerste instantie niets met vaardigheid te maken. Zou het jou aan vaardigheid ontbreken dan was je 7 dagen per week en 24 uur per dag te direct. Maar dat is meestal niet het geval. Soms ben je te direct! En dat is het geheim van de smid: het gaat niet om vaardigheden maar om iets anders. Kardinale vraag is dus: wanneer ben jij te direct?

Wanneer ben jij te direct?

Ik heb een rijtje gemaakt door de jaren heen als antwoord op de vraag wanneer je te direct zou kunnen worden. Een paar voorbeelden noem ik. Mensen worden te direct wanneer ze:

 

  • Zich bedreigd of aangevallen voelen. Anders gezegd: omdat ze zich bedreigd voelen in hun persoonlijke behoeften, gaan ze in de vechtstand staan. En zullen zij weleens even 'de waarheid vertellen' of zeggen 'waar het op staat'.
  • Andere verwachtingen hebben die niet uitkomen (reageren vanuit teleurstelling of irritatie).
  • Druk ervaren.
  • Zich in de hoek gezet voelen (of wanneer voorgeschreven wordt hoe ze precies moeten handelen).
  • Onrecht ervaren.
  • Ongeduldig worden
  • Zich benadeeld voelen of het gevoel hebben dat anderen bevoordeeld worden.
  • Ze zich gekleineerd voelen.
  • Moe zijn.
  • Stress ervaren.
  • Zich oververantwoordelijk of overbetrokken voelen.
  • Etc.

Directief communiceren

Staat die van jou er ook tussen? Dat is namelijk een beginpunt van de juiste aanpak bij de training. We analyseren eerst wat 'te direct zijn' bij jou betekent en daarna kijken we waar jouw triggerpoint ligt. En jazeker: bij communicatie speelt aard en karakter een rol. Misschien herken je je nog wel het meest in de eigenschappen van een vuurtype. Soms zijn mensen te direct omdat ze van kindsaf gewend zijn om zo te communiceren. Ze hebben nooit anders geleerd.

Individuele training!

Kun je er wat aan doen? Jazeker! Gerichte training kan jou helpen. Wij doen dat in een kort individueel traject. In een eerste sessie van 1,5 uur gaan we samen jouw communicatiepatronen ontdekken. We gaan inventariseren:

  • Wat is jouw stijl van communicatie?
  • Wat is de kracht van jouw communicatie en welke valkuil hoort daarbij?
  • Wanneer stap je in de valkuil van 'te direct of te confronterend'?

In de tweede sessie van 1,5 uur gaan we al richting handvatten. Je krijgt tools mee voor onderweg waarmee je aan de slag kunt. Leerdoelen waarmee we werken zijn bijvoorbeeld:

Sessie 1 en 2 voeren we uit in een frequentie van twee weken. Daarna plannen we een aantal sessies gericht op ‘doen’. De frequentie tussen deze sessies is vijf weken. Verandering kost tijd en oefening. Maar het beste is om in jouw praktijk van alledag te oefenen. Daardoor leer je nieuwe communicatiepatronen te implementeren en doe je ervaring op hoe jij dat voelt. Is dat kansrijk bij jou? Jazeker! Op voorwaarde dat je er open voor staat. Is dat niet het geval dan gaat het niet werken. Ja, zeg je, maar je kunt de aard van het beestje toch niet veranderen? Dat klopt! En dat ga ik ook zeker niet proberen. Sterker nog: dat is juist wat we niet willen bereiken met elkaar.

Wil je informatie over deze training? Neem contact met ons op!

Neem contact op!

Te direct is indirect: hoe kan dat?

 Wat mensen als té direct ervaren is in feite indirecte communicatie. Je zegt niet wat je bedoelt. Het is eigenlijk helemaal niet zo duidelijk. Hieronder zie je een paar voorbeelden.

  • Overdrijven: bij ons op de afdeling loopt alles verkeerd
  • Veralgemeniseren: de medewerkers zijn over het algemeen bijzonder ontevreden
  • Anderen erbij betrekken: Meerdere collega’s (ik noem liever geen namen) solliciteren op dit moment uit onvrede
  • Aanspreken op de persoon i.p.v. op gedrag: jij hebt ook altijd wat
  • Beschuldigen: sinds jij hier de leiding hebt, loopt het voor geen meter
  • Veroordelen: jij bent ook zo gemakzuchtig ingesteld
  • Dramatiseren

Directe communicatie is duidelijk. Je zegt wat je bedoelt en je bedoelt wat je zegt. Oftewel: je zegt wat je voelt en je voelt wat je zegt.  Zodra het té direct wordt, is de duidelijkheid weg.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.