Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Te direct en te confronterend in de communicatie

Ben je te direct in jouw communicatie? Zeggen mensen weleens dat je te confronterend of bedreigend bent in jouw communicatie? Wil je leren om meer tot 10 te tellen voor je wat zegt? Dat kan middels een individuele training. In dit artikel ga ik in op de vraag: wat is te directe communicatie, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen?

Betekenis of definitie

Ik kom graag tot een soort van definitie door wat gedragskenmerken te benoemen. Wanneer je te direct bent in jouw communicatie:

  • kun je soms ongezouten jouw standpunt naar voren brengen
  • kun je explosief overkomen
  • vertel je in niet mis te verstane woorden waar het op staat
  • spreek je irritaties snel uit
  • heb je een uitgesproken mening
  • reageer je vanuit emotie en gevoel en daardoor kom je onstuimig over
  • kun je als weinig respectvol worden ervaren
  • hebben mensen het gevoel dat tegenspraak door jou niet wordt geduld
  • zet je anderen voor het blok
  • kunnen anderen dichtklappen tijdens een gesprek
  • reageer je te primair en speel je het soms op de man of vrouw
  • ben je soms te stellig en te zwart wit in jouw communicatie
  • word je als sturend en drammerig ervaren

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Hoe reageert de omgeving?

Reacties uit de omgeving kunnen wisselend zijn. Maar meestal maak je er geen vrienden mee. Wat er vaak gebeurt is dat anderen:

  • om je heen gaan lopen of draaien
  • zich niet goed durven uitspreken tegen jou
  • jou gaan vermijden of bepaalde onderwerpen niet benoemen
  • niet eerlijk zijn en je niet durven weerspreken
  • zich aangevallen voelen en in de verdediging schieten
  • dichtklappen en niet meer weten wat ze moeten zeggen

Kortom: je creëert weerstand. Je neemt mensen op deze wijze niet mee in jouw boodschap. Zelfs niet al heb je feitelijk gelijk. Wanneer je te direct of te confronterend bent, bereik je meestal niet wat je wilt bereiken. Mensen kruipen voor je weg (zonder dat ze het zeggen), knikken ja en bedoelen nee, of zien er tegenop om dingen aan je te vertellen.

Erik: 'ik ben gewoon eerlijk'

Ik moet denken aan Erik. Zijn leidinggevende vond dat hij veel te directief was in zijn communicatie. Maar Erik voelt en ervaart dat anders. Hij zei: 'ik ben gewoon eerlijk. Ik zeg wat ik vind en daar sta ik voor'.

En daar zit een groot misverstand. Het heeft namelijk niets te maken met oneerlijkheid wanneer je tactvoller leert communiceren. Weet je dat té direct een valkuil is? Een doorgeslagen variant van jouw kernkwaliteit directief? Je komt meer in jouw kracht door een balans te vinden tussen DIRECTHEID en 'TACTVOL'. Jouw boodschap krijgt dan het gewenste effect. Training of coaching kan je helpen te ontdekken wanneer je in de valkuil stapt. Je zult immers niet altijd en overal te direct of te confronterend zijn maar steeds in bepaalde situaties?

Kernkwaliteit directheid

té direct en te confronterend in de communicatie

Niet effectief

Té directief in de communicatie is ineffectief. Heel eenvoudig. Je bereikt niet wat je wilt. Eerder zullen de mensen je vermijden of de hakken in ’t zand zetten dan dat ze gaan doen wat je voor ogen hebt.  Zelfs al heb je gelijk: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen. Gelijkwaardig zijn, is nog wat anders. Weet je hoe mensen het duiden wanneer je te direct bent?

  • zijn hoofd stond weer op 7 dagen onweer
  • zij is met het verkeerde been uit bed gestapt
  • hij is behoorlijk explosief in zijn communicatie
  • zij komt bot en vijandig over

Ik gebruik maar wat voorbeeldjes die ik wekelijks hoor in onze coachingspraktijk. Er zijn er veel meer te bedenken. Misschien kun jij ze nog aanvullen voor mij.

Kenmerk: soms ben je te direct!

Een kenmerk is: soms ben je te direct! Ik noem dit bewust omdat mensen die te direct zijn vaak naar de training communicatievaardigheden worden gestuurd. Of ze volgen de training gesprekstechnieken waar ze met enige oefening en rollenspel moeten leren om tactvol te communiceren. Maar ik kan je verzekeren dat deze training niet werkt! Hoe komt dat? Te direct zijn heeft in eerste instantie niets met vaardigheid te maken. Zou het jou aan vaardigheid ontbreken dan was je 7 dagen per week en 24 uur per dag te direct. Maar dat is meestal niet het geval. Soms ben je te direct! En dat is het geheim van de smid: het gaat niet om vaardigheden maar om iets anders. Kardinale vraag is dus: wanneer ben jij te direct?

Wanneer ben jij te direct?

Ik heb een rijtje gemaakt door de jaren heen als antwoord op de vraag wanneer je te direct zou kunnen worden. Een paar voorbeelden noem ik. Mensen worden te direct wanneer ze:

  • zich bedreigd of aangevallen voelen. Anders gezegd: omdat ze zich bedreigd voelen in hun persoonlijke behoeften gaan ze in de vechtstand staan. En zullen zij weleens even 'de waarheid vertellen' of zeggen 'waar het op staat'
  • andere verwachtingen hebben die niet uitkomen (reageren vanuit teleurstelling of irritatie)
  • druk ervaren
  • zich in de hoek gezet voelen (of wanneer voorgeschreven wordt hoe ze precies moeten handelen)
  • onrecht ervaren
  • ongeduldig worden
  • zich benadeeld voelen of het gevoel hebben dat anderen bevoordeeld worden
  • ze zich gekleineerd voelen
  • moe zijn
  • stress ervaren
  • zich oververantwoordelijk of overbetrokken voelen
  • etc.

Directief communiceren

Staat die van jou er ook tussen? Dat is namelijk een beginpunt van de juiste aanpak bij de training. We analyseren eerst wat 'te direct zijn' bij jou betekent en daarna kijken we waar jouw triggerpoint ligt. En jazeker: bij communicatie speelt aard en karakter een rol. Misschien herken je je nog wel het meest in de eigenschappen van een vuurtype. Soms zijn mensen te direct omdat ze van kindsaf gewend zijn om zo te communiceren. Ze hebben nooit anders geleerd.

Individuele training!

Kun je er wat aan doen? Jazeker! Gerichte training kan jou helpen. Wij doen dat in een kort individueel traject. In een eerste sessie van 1,5 uur gaan we samen jouw communicatiepatronen ontdekken. We gaan inventariseren:

  • Wat is jouw stijl van communicatie?
  • Wat is de kracht van jouw communicatie en welke valkuil hoort daarbij?
  • Wanneer stap je in de valkuil van 'te direct of te confronterend'?

In de tweede sessie van 1,5 uur gaan we al richting handvatten. Je krijgt tools mee voor onderweg waarmee je aan de slag kunt. Leerdoelen waarmee we werken zijn bijvoorbeeld:

Sessie 1 en 2 voeren we uit in een frequentie van twee weken. Daarna plannen we een aantal sessies gericht op ‘doen’. De frequentie tussen deze sessies is vijf weken. Verandering kost tijd en oefening. Maar het beste is om in jouw praktijk van alledag te oefenen. Daardoor leer je nieuwe communicatiepatronen te implementeren en doe je ervaring op hoe jij dat voelt. Is dat kansrijk bij jou? Jazeker! Op voorwaarde dat je er open voor staat. Is dat niet het geval dan gaat het niet werken. Ja, zeg je, maar je kunt de aard van het beestje toch niet veranderen? Dat klopt! En dat ga ik ook zeker niet proberen. Sterker nog: dat is juist wat we niet willen bereiken met elkaar.

Wil je informatie over deze training? Neem contact met ons op!

Neem contact op!

Te direct is indirect: hoe kan dat?

 Wat mensen als té direct ervaren is in feite indirecte communicatie. Je zegt niet wat je bedoelt. Het is eigenlijk helemaal niet zo duidelijk. Hieronder zie je een paar voorbeelden.

  • Overdrijven: bij ons op de afdeling loopt alles verkeerd
  • Veralgemeniseren: de medewerkers zijn over het algemeen bijzonder ontevreden
  • Anderen erbij betrekken: Meerdere collega’s (ik noem liever geen namen) solliciteren op dit moment uit onvrede
  • Aanspreken op de persoon i.p.v. op gedrag: jij hebt ook altijd wat
  • Beschuldigen: sinds jij hier de leiding hebt, loopt het voor geen meter
  • Veroordelen: jij bent ook zo gemakzuchtig ingesteld
  • Dramatiseren

Directe communicatie is duidelijk. Je zegt wat je bedoelt en je bedoelt wat je zegt. Oftewel: je zegt wat je voelt en je voelt wat je zegt.  Zodra het té direct wordt, is de duidelijkheid weg.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.