Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Stellig of te zwart wit communiceren

Stellig of zwart-wit in de communicatie: ben jij dat? Of kom jij zo over op anderen? In dit artikel ga ik in op stelligheid in communicatie. Misschien herken jij je daarin. Wellicht kan jou dit helpen om jouw communicatie te verbeteren. 

Wat is stelligheid?

Ik noem een aantal kenmerken die bij stellige communicatie horen:

  • je bent zeker van jouw zaak: zo is het en niet anders
  • je komt overtuigd over: er is bij jou geen twijfel te bespeuren
  • je praat op stellige toon en je gebruik snel woorden als: 'absoluut' of 'pertinent'.
  • je poneert zonder aarzeling jouw eigen stellingen
  • je gooit je vol overtuiging in de woordenstrijd
  • je hebt een uitgesproken mening
  • je bent resoluut qua mening of standpunt
  • je bent overduidelijk bij de bepaling van jouw standpunt

Zie je wat stelligheid is in communicatie? Het is een bepaalde beslistheid qua woordkeuze. In voorbeelden uitgedrukt: 'dat zie je absoluut verkeerd' of 'dat is pertinent niet waar'. Of: 'gegarandeerd dat het verkeerd afloopt, dat kan ik je nu al vast meegeven'. Anderzijds zal jouw mimiek de woordkeuze onderdrukken.

Stellig communiceren

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Is er wat mis mee?

Is er wat mis met stelligheid? Ik zeg: in eerste instantie niet! Het is een communicatiestijl die heel effectief is. Wanneer effectief? In situaties waarbij een mening overduidelijk naar voren moet worden gebracht en waarbij duidelijkheid van ontegenzeggelijk belang is. In situaties waarbij het belangrijk is: dat je jouw mening onomwonden en hardop, in het openbaar moet laten horen. Het positieve van stelligheid is: je staat tenminste ergens voor. En je bent ook niet bang om ergens voor te staan en dit uit te dragen. Ook al wordt er anders tegenaan gekeken, ook al heb je een afwijkende mening: je bent niet gauw van jouw stuk te brengen. Kwaliteiten die hierbij horen zijn: consequent, principieel of betrouwbaar.

Wanneer is er wel wat mis mee? Nu kom ik op een punt wat ik nogal eens tegenkom. Mensen die stellig zijn, zetten deze communicatiestijl te vaak in of gebruiken deze communicatiestijl altijd. Alsof er geen andere stijl is! En op den duur gaat dat tegen je werken. Wat een kracht is, wordt een zwakte. En het werkt niet meer! Mensen in jouw omgeving raken eraan gewend:

  • dat jij het hier pertinent niet mee eens bent
  • dat jij niks moet hebben van ...................
  • dat jij geen enkel vertrouwen hebt in............
  • dat je er echt mee kapt als.................
  • dat je het waardeloos vindt wanneer.....................

Voel je de stelligheid in de woorden die ik gebruik? Op den duur is dit niet zonder gevolgen.

Welke gevolgen?

Wanneer je te stellig communiceert of je communiceert te vaak stellig dan krijgen anderen in jouw omgeving het gevoel dat ze weinig ruimte hebben voor eigen inzichten en meningen. Ze vinden jouw benadering ongenuanceerd of zwart/wit. Of ze worden onzeker en gaan aan zichzelf twijfelen. Ze kunnen ook in de weerstand schieten op de manier van: 'laat hem/haar maar praten', omdat ze aanvoelen dat je geen tegenspraak zult dulden. Als dat gebeurt bereik jij niet wat je zou willen bereiken.

Stelligheid is te directief

Wanneer je stellig communiceert, ben je directief. En misschien is dit een inkopper: wanneer je té stellig communiceert, ben je té directief. Dus, misschien heb je wel gelijk. Maar er zit verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen. Er zit een nog groter verschil in gelijk hebben, gelijk krijgen of gelijkwaardig zijn en blijven. Doordat je te stellig bent, is de kans groter dat je geen gelijk krijgt. Je kunt leren om dezelfde boodschap anders te brengen en overtuigender over te komen in jouw communicatie.

Te direct communiceren

Wanneer gebeurt het?

Stellige communicatie heeft vaak te maken met bepaalde persoonlijke valkuilen. Hoe dat bij jou zit weet ik natuurlijk niet. Maar ik kan wel een aantal algemene zaken neerzetten.

  • Misschien ben je soms te principieel op bepaalde punten en word je star of rigide als het over deze onderwerpen gaat
  • soms denk je wellicht rechtlijnig of ben je kortzichtig
  • misschien voel je je aangesproken of bedreigd waardoor je defensief communiceert
  • wellicht dat een groot rechtvaardigheidsgevoel jou triggert waardoor je overmatig fel of fanatiek wordt
  • misschien ben je soms halsstarrig of koppig
  • wellicht ben je iemand die een uitgesproken mening heeft en sla je daar weleens in door

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.