In de verdediging schieten
Merk je dat je snel de neiging hebt om in de verdediging te schieten? Voel je je snel aangevallen? Weet je ook hoe dat komt? En wil je er wat aan doen? Wellicht is het goed om te starten met het lezen van dit artikel. Nu mag het helder zijn dat verdedigen ook functioneel kan zijn. Nu mag het helder zijn dat verdedigen ook functioneel kan zijn. Bijvoorbeeld:
- Wanneer je beticht wordt van iets wat je niet hebt gedaan (dan heb je het volste recht om je te verdedigen).
- Wanneer jou onrecht aangedaan is of wanneer je onrechtmatig behandeld bent door anderen.
Daarover gaat dit artikel niet. Ik heb het uitsluitend over verdedigende communicatie die niet functioneel is.
Triggerpoints
Meestal zijn er triggerpoints die jou raken waardoor je het gevoel hebt dat je aangevallen wordt. Ik noem wat voorbeelden:
- Iemand wijst jou op een tekortkoming die jij als heel vervelend ervaart en dat raakt je.
- Je wordt gewezen op een fout die je maakte terwijl je jezelf heel moeilijk kunt toestaan dat je fouten maakt.
- Je voelt je vaak onzeker en nu komt er ook nog kritiek.
- De toon waarop het gezegd wordt voelt als een terechtwijzing en dat irriteert je mateloos.
- Iemand uit geen inhoudelijke kritiek maar speelt het op de persoon.
- Er worden dingen gezegd die absoluut niet kloppen.
- Er is onrecht en dat zet jou in beweging.
Herken je er een paar? Of word je je bewust van jouw triggerpoints, ook als ze niet in dit lijstje staan?
Webinar over communicatie
Bekijk de webinar over communicatie. Je kunt deze aanschaffen via onze webshop.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Verdedigingsmechanismen
Nu het triggerpoint geraakt is, komt jouw reactie. Ik noem hier wat voorbeelden van verdedigingsmechanismen:
- Je gaat defensief communiceren.
- Ontkenning: je doet alsof het er niet is.
- Projectie: je schrijft de gebeurtenis toe aan een situatie of aan iemand anders.
- Wegwuiven: je doet er heel laconiek over, alsof er niets aan de hand is.
- Uitgebreid uitleggen en verklaren hoe iets gekomen is.
- Je doet de deur dicht en je negeert de persoon die het zegt.
- Terugslaan: je wordt aanvallend in jouw communicatie.
- Je vervalt in de kind-rol en je gedraagt je kinderachtig.
- Je wordt cynisch en je gaat mokken.
- Je klapt dicht.
Gevolgen voor jouw communicatie
Ik zeg altijd: ‘Je zendt wie je bent’. Dat betekent dat je ook zendt hoe jij je voelt. En nu voel je je aangevallen. Iemand raakte jouw triggerpoint. Dat deed pijn. En toen ging jouw afweermechanisme aan de slag. Wellicht een patroon dat jij herkent. Let ook op fysieke signalen zoals verhoogde hartslag, gespannen spieren of een verhoogde stem.
Wat kun je eraan doen?
Wil je minder vanuit de verdediging reageren? Dat kun je leren. Hoe? Allereerst door je bewust te zijn van je patroon. En blijkbaar ben je al onderweg want waarom zou je anders dit artikel lezen? Stap 2 noem ik: bewustwording op het moment dat het zich voordoet. Als je doorhebt dat iemand op je triggerpoint drukt dan ben je al heel ver in je proces.
Hoe reageer je?
Dan stap 3: hoe reageer je? Ik heb een paar tips:
- Stel vragen voor verduidelijking.
- Blijf bij de feiten.
- Vertel hoe je je voelt. Bijvoorbeeld: ‘Dit overvalt me nu, kan ik er morgen op terugkomen?’. Neem een pauze en koop tijd.
- Beheers je en laat je niet leiden door emoties.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.