Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Bot en kortaf in de communicatie

Ben jij soms bot in de communicatie? Reageer je kortaf? Ga je weleens te kort door de bocht? Of zeggen anderen dat je soms een botterik bent? Vind je dat vervelend? Wil je er wat aan doen? Wil je leren om tactvoller te communiceren? Lees dan eerst dit artikel! 

Wat is bot communiceren?

Het kenmerk van botte communicatie is dat het door een ander als bedreigend of aanvallend kan worden ervaren. Mensen schrikken hierdoor af, voelen zich minder op hun gemak, houden zich stil of kijken weg. Hoe komt dat? Bot communiceren is een brede aanduiding maar ik noem wat kenmerken. Botte communicatie:

  • Stoot de ander af oftewel: is niet uitnodigend
  • Kan onbehouwen, onbeleefd, onfatsoenlijk of onbeschaafd zijn
  • Is ongevoelig of gevoelsarm
  • Is ontactisch en houd weinig rekening met de ander
  • Rekent de ander af of speelt het op de man of vrouw
  • Is onveilig
  • Is recht voor zijn raap
  • Is veroordelend of vernederend
  • Is te direct of te stellig

communicatie

Dit artikel schreef ik in de serie over verdedigende communicatie. Of vind jij bot ook een vorm van aanvallende communicatie?

Verdedigende communicatie

Wanneer je bot reageert, ondersteun je dit vaak op non-verbale wijze. Dat kan zijn een felle blik, een gesloten houding of gekruiste armen. Woorden zeggen veel maar het kenmerk van communicatie is dat jouw houding net zo veel kan zeggen als de woorden die je gebruikt. Een voorbeeld waar non-verbale communicatie een rol speelt is het volgende: Wim vroeg aan zijn manager of hij even tijd had om te sparren, waarop de manager zuchtend zijn bril afzet en zuchtend zegt: ‘wat is er nu weer?’

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Voorbeelden

Ik noem wat voorbeelden van botte communicatie met nadruk op afkatten en veroordelen:

  • ‘Ik vind dit een waardeloos idee’
  • ‘Dat plan van jou slaat helemaal nergens op’
  • ‘Jij kunt van mij de boom in met al jouw ideeën’
  • ‘Jij zag er ook niet uit op dat feest zeg’
  • ‘Jij bent volgens mij nog nooit normaal geweest’
  • ‘Voor iemand op jouw niveau had ik wel wat anders verwacht’
  • ‘Sinds jij leidinggeeft, is het een klerezooi op onze afdeling’

Eerlijk of recht voor zijn raap

Vaak zeggen mensen tijdens een coachingstraject: ‘ja maar ik ben toch gewoon eerlijk?’ of ‘ik zeg het tenminste recht voor hun raap hoe ik erover denk’.  Wellicht ben je eerlijk en recht voor de raap in jouw beleving maar op deze manier bereik je er niets mee. Wat je feitelijk bedoelt, komt niet over en heeft een averechtse werking.

Oorzaken: hoe komt het?

Ben jij soms bot? Herken je er wat in? Te vaak wordt gedacht dat botheid in de communicatie met vaardigheden heeft te maken. Echter als het gebrek aan vaardigheid is dan zou iemand 24 uur per dag bot zijn in de communicatie. Meestal is dat niet het geval. Het gebeurt in bepaalde situaties. Bot zijn kan andere oorzaken hebben dan het gebrek aan vaardigheid. Ik noem wat voorbeelden:

  • Je voelt je onzeker maar dat toon je aan niemand. Integendeel: je verbloemt jouw onzekerheid door je groots voor te doen en onbehouwen te werk te gaan.
  • Je voelt je niet opgewassen tegen de situatie en botheid is een masker waarbij jij jouw gevoelens van onmacht verstopt.
  • Je houdt de boot van toenadering ver van je af. Je stoot mensen af, je wilt niet dat ze emotioneel in jouw buurt komen.
  • Je bent gestresst, je ervaart spanningsklachten of je zit niet lekker in je vel
  • Je bent je niet bewust van eigen gedrag en de impact daarvan op anderen
  • Je bent misschien eerlijk of recht door zee en wellicht in de valkuilen beland van rechtlijnigheid of starheid
  • Je voelt je bedreigd of aangevallen waarop je defensief reageert

Kortom: wil je eraan werken dan is een maatwerktraject geboden. Een algemene training met kunstjes en simulatieoefeningen gaat niet werken.

Gevolgen

Wat bereik je wanneer je in jouw communicatie bot bent?

  • Je stoot en schrikt mensen af
  • Mensen gaan om jou heen lopen
  • Je bent te weinig gericht op de relatie met de ander waardoor je geen commitment verwerft
  • Je jaagt mensen tegen jou in ’t harnas

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.