Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Direct zijn in je communicatie is een kwaliteit

Direct zijn in je communicatie is een kwaliteit. En ik haast me om te zeggen: té direct zijn is een valkuil. Maar wat is nu het verschil? In dit artikel leg ik het uit.

Wat is directheid?

Direct zijn in je communicatie heeft nogal wat uitleg nodig. Als eerste duid ik op ‘nu’. Wanneer je direct naar de supermarkt moet, dan ga je nu, dan ga je dadelijk of onmiddellijk. Wanneer je direct bent in je communicatie dan spreek je je nu uit. Meteen dus! Ik gebruik vaak vijf items bij communicatie en drie daarvan gaan over: zenden. Je spreekt, je communiceert je gevoelens (ook als je niet spreekt) en je hebt het non-verbale. Wanneer je direct bent in je communicatie dan:

  • Zeg je wat je voelt.
  • Voel je wat je zegt.
  • Ondersteun je non-verbaal wat je voelt en wat je zegt.

In deze betekenis is directheid dus: ik spreek me meteen uit. Nu! Dat is een kracht.

Direct communiceren is een kwaliteit

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Rechtstreeks en onomwonden

Dan kom ik bij de tweede betekenis. Wanneer je direct bent, dan ben je rechtstreeks. Dat betekent zonder omweg. Pas kwam ik in een winkel en een vriendelijke mevrouw vroeg: ‘Had u ook geholpen willen worden?’. Dat is heel indirect! Een directe vraag is: ‘Kan ik u helpen?’. Wanneer je direct bent, communiceer je zonder omwegen. Dus niet: ‘eigenlijk ben ik een beetje geïrriteerd’ maar: ‘ik ben geïrriteerd’. Een directe vraag is: ‘Zou je me zaterdag willen helpen met de verhuizing?’. Dat is rechtstreeks! Een indirecte vraag is: ‘Heb je het zaterdag druk?’. Je voelt al aankomen: die heeft me nodig. Pas als gezegd wordt: ‘Nee, ik heb het niet druk’ dan komt de vraag ‘Kun je me zaterdag helpen met de verhuizing?’.  

Beslist

De derde betekenis duidt op een zekere beslistheid. Zoals Jaap onlangs zei: ‘Wanneer we ons magazijn niet reorganiseren, dan zie ik dat onze klanten weglopen’.  Dat is ook direct. Dat is helder en duidelijk. Maar Jaap had ook direct kunnen zijn op een andere manier. Dat noem ik positieve directheid. Bijvoorbeeld: ‘Wanneer we ons magazijn reorganiseren, voorspel ik groei van ons bedrijf’. Vertel vooral wat je wel wilt en vertel niet altijd wat je niet (meer) wilt.
Directheid geeft een zekere vorm van sturing. Ik heb het altijd over duwen en trekken in de communicatie. (lees meer over duwen en trekken: jouw invloedvaardigheden). Je duwt wanneer je om 17.00 uur naar huis belt en zegt: ‘Ik ben wat later thuis en ik neem een afhaalmaaltijd van de Chinees mee’. Dat is duwen. Je trekt wanneer je om 17.00 uur naar huis belt en zegt: ‘Ik ben wat later thuis, gaan we samen koken of zal ik wat eten meenemen?’.

De kracht van directheid

De kracht van directheid is: het schiet tenminste op. Het duidt op slagvaardigheid, beslistheid en besluitvaardigheid. Een tweede kracht is: het is duidelijk en dat draagt bij aan vertrouwen. Wanneer iemand direct is in zijn/haar communicatie, dan hoef je niet bang te zijn voor een verborgen agenda.

Je zendt wie je bent

In mijn e-book heb ik de ondertitel gebruikt: ‘je zendt wie je bent’. Directief zijn in je communicatie heeft te maken met een aantal kernkwaliteiten of persoonskenmerken. Waarschijnlijk past de kernkwaliteit directief bij jou en ben je slagvaardig, besluitvaardig, of doortastend.

Meer informatie?

ebook communicatie

Te direct: de valkuil

Ik ga in een ander artikel in op wat de valkuil is. Lees ook: te direct of te confronterend in de communicatie.  Té direct zijn is de valkuil. Je bent té direct:

  • Wanneer je te veel stuurt en de ander geen ruimte meer laat om het met jou oneens te zijn of om een tegenvoorstel te doen.
  • Wanneer je heel vaak te stellig bent (dan doen mensen op den duur hun oren dicht).
  • Wanneer je aanvallend communiceert of wanneer je meent iemand de waarheid te moeten vertellen.
  • Wanneer je het op de persoon speelt.

 

té direct en te confronterend in de communicatie

Iemand de waarheid vertellen

Pas zei Henk: ‘Ik heb mijn baas eens even goed de waarheid gezegd’. Hij verontschuldigde zich: ‘Ja, ik ben heel direct in mijn communicatie’. Je kent die uitdrukkingen wel:

  • Ik heb hem de wacht aangezegd.
  • Ik heb hem de waarheid verteld.
  • Ik heb eens goed verteld waar het op staat.

Dat noem ik niet eens té direct. Dat is wat mij betreft de overtreffende trap van té direct zijn. Dat is een ander afbranden, per se je gelijk willen halen. Dat is het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en ik voeg eraan toe: of gelijkwaardig zijn. Dat is een ander de maat nemen, of normatief zijn en een ander jouw waarheid voorschrijven.

Wil jij werken aan jouw communicatie?

Wil jij werken aan jouw communicatie? Mijn stelling: ‘iedereen kan het en iedereen zou het beter kunnen’. Ik vind het fijn om dit in een individueel traject te doen. En daarmee haal je het hoogste rendement.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.