Direct zijn in je communicatie is een kwaliteit
Direct zijn in je communicatie is een kwaliteit. En ik haast me om te zeggen: té direct zijn is een valkuil. Maar wat is nu het verschil? In dit artikel leg ik het uit.
Wat is directheid?
Direct zijn in je communicatie heeft nogal wat uitleg nodig. Als eerste duid ik op ‘nu’. Wanneer je direct naar de supermarkt moet, dan ga je nu, dan ga je dadelijk of onmiddellijk. Wanneer je direct bent in je communicatie dan spreek je je nu uit. Meteen dus! Ik gebruik vaak vijf items bij communicatie en drie daarvan gaan over: zenden. Je spreekt, je communiceert je gevoelens (ook als je niet spreekt) en je hebt het non-verbale. Wanneer je direct bent in je communicatie dan:
- Zeg je wat je voelt.
- Voel je wat je zegt.
- Ondersteun je non-verbaal wat je voelt en wat je zegt.
In deze betekenis is directheid dus: ik spreek me meteen uit. Nu! Dat is een kracht.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Rechtstreeks en onomwonden
Dan kom ik bij de tweede betekenis. Wanneer je direct bent, dan ben je rechtstreeks. Dat betekent zonder omweg. Pas kwam ik in een winkel en een vriendelijke mevrouw vroeg: ‘Had u ook geholpen willen worden?’. Dat is heel indirect! Een directe vraag is: ‘Kan ik u helpen?’. Wanneer je direct bent, communiceer je zonder omwegen. Dus niet: ‘eigenlijk ben ik een beetje geïrriteerd’ maar: ‘ik ben geïrriteerd’. Een directe vraag is: ‘Zou je me zaterdag willen helpen met de verhuizing?’. Dat is rechtstreeks! Een indirecte vraag is: ‘Heb je het zaterdag druk?’. Je voelt al aankomen: die heeft me nodig. Pas als gezegd wordt: ‘Nee, ik heb het niet druk’ dan komt de vraag ‘Kun je me zaterdag helpen met de verhuizing?’.
Beslist
De derde betekenis duidt op een zekere beslistheid. Zoals Jaap onlangs zei: ‘Wanneer we ons magazijn niet reorganiseren, dan zie ik dat onze klanten weglopen’. Dat is ook direct. Dat is helder en duidelijk. Maar Jaap had ook direct kunnen zijn op een andere manier. Dat noem ik positieve directheid. Bijvoorbeeld: ‘Wanneer we ons magazijn reorganiseren, voorspel ik groei van ons bedrijf’. Vertel vooral wat je wel wilt en vertel niet altijd wat je niet (meer) wilt.
Directheid geeft een zekere vorm van sturing. Ik heb het altijd over duwen en trekken in de communicatie. (lees meer over duwen en trekken: jouw invloedvaardigheden). Je duwt wanneer je om 17.00 uur naar huis belt en zegt: ‘Ik ben wat later thuis en ik neem een afhaalmaaltijd van de Chinees mee’. Dat is duwen. Je trekt wanneer je om 17.00 uur naar huis belt en zegt: ‘Ik ben wat later thuis, gaan we samen koken of zal ik wat eten meenemen?’.
De kracht van directheid
De kracht van directheid is: het schiet tenminste op. Het duidt op slagvaardigheid, beslistheid en besluitvaardigheid. Een tweede kracht is: het is duidelijk en dat draagt bij aan vertrouwen. Wanneer iemand direct is in zijn/haar communicatie, dan hoef je niet bang te zijn voor een verborgen agenda.
Je zendt wie je bent
In mijn e-book heb ik de ondertitel gebruikt: ‘je zendt wie je bent’. Directief zijn in je communicatie heeft te maken met een aantal kernkwaliteiten of persoonskenmerken. Waarschijnlijk past de kernkwaliteit directief bij jou en ben je slagvaardig, besluitvaardig, of doortastend.
Te direct: de valkuil
Ik ga in een ander artikel in op wat de valkuil is. Lees ook: te direct of te confronterend in de communicatie. Té direct zijn is de valkuil. Je bent té direct:
- Wanneer je te veel stuurt en de ander geen ruimte meer laat om het met jou oneens te zijn of om een tegenvoorstel te doen.
- Wanneer je heel vaak te stellig bent (dan doen mensen op den duur hun oren dicht).
- Wanneer je aanvallend communiceert of wanneer je meent iemand de waarheid te moeten vertellen.
- Wanneer je het op de persoon speelt.
Iemand de waarheid vertellen
Pas zei Henk: ‘Ik heb mijn baas eens even goed de waarheid gezegd’. Hij verontschuldigde zich: ‘Ja, ik ben heel direct in mijn communicatie’. Je kent die uitdrukkingen wel:
- Ik heb hem de wacht aangezegd.
- Ik heb hem de waarheid verteld.
- Ik heb eens goed verteld waar het op staat.
Dat noem ik niet eens té direct. Dat is wat mij betreft de overtreffende trap van té direct zijn. Dat is een ander afbranden, per se je gelijk willen halen. Dat is het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en ik voeg eraan toe: of gelijkwaardig zijn. Dat is een ander de maat nemen, of normatief zijn en een ander jouw waarheid voorschrijven.
Wil jij werken aan jouw communicatie?
Wil jij werken aan jouw communicatie? Mijn stelling: ‘iedereen kan het en iedereen zou het beter kunnen’. Ik vind het fijn om dit in een individueel traject te doen. En daarmee haal je het hoogste rendement.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.