Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Op de man of vrouw gespeeld

Soms wordt er een opmerking gemaakt, kritiek geuit en wordt het heel erg op de persoon gespeeld. Het kan pijn doen wanneer je daarmee te maken krijgt. Maar soms is het ook niet gemakkelijk om de inhoud van een boodschap te scheiden van de persoon. En ik ben ervan overtuigd dat jouw communicatieve vermogens groeien, wanneer je de boodschap niet op de persoon speelt. Ik leg het uit in dit artikel.

Wat is dat: op de persoon spelen?

De zegswijze komt uit het voetbal, en verwijst naar een actie die niet de intentie heeft om de bal te veroveren, maar om de tegenstander te raken. Het doel is daarbij om hem/haar te beschadigen, te verzwakken, en/of uit te schakelen. Er wordt dan niet op de bal, maar op de persoon gespeeld. Dit wordt gezien als bijzonder onsportief.

Op de man of vrouw spelen

Authentiek communiceren

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Webinar over communicatie

Bekijk de webinar over communicatie. Je kunt deze aanschaffen via onze webshop.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Webinar over communicatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wanneer speel je iets op de persoon?

Je speelt iets op de persoon wanneer je je kritiek uit als een persoonlijke aanval. Een voorbeeld: ‘Sinds jij directeur bent, is de onvrede binnen ons team enorm gegroeid’. Daarmee zeg je eigenlijk dat de directeur de veroorzaker is van deze onvrede.

Of denk aan de telefoniste die zegt: ‘Meneer, u praat zó onduidelijk, zou u nog een keer uw naam kunnen zeggen?’. Beter is: ‘Meneer, ik kan u niet goed verstaan, wilt u uw naam nog een keer zeggen?’. Dit zijn lichte varianten, maar het kan zover gaan dat het kwetsend wordt. Ik denk aan Karel die een paar kilo gegroeid was en de opmerking kreeg: ‘Zo, jij ziet er ook goed uit!’.

Regelmatig wordt ongewenste feedback verkocht in cadeaupapier waarop staat: ‘Ja maar ik bedoel het goed’. Het is zelfs geen feedback waar ik over praat. Het is in wezen kritiek rechtstreeks op de man of vrouw gespeeld. Zoals ik pas een gesprek meemaakte tussen Henk en Lianne. Henk vertelde vol vuur een verhaal en Lianne schoot in de lach. Ze zei: ‘Jij hebt zo’n monotone stem, ik moet ervan lachen’. Ik zag dat dit Henk raakte. Soms weet je niet wat je aanraakt wanneer je dit soort dingen zegt.

Andere voorbeelden:

  • ‘Ja, dit is nu ook echt iets voor jou om zo overdreven te reageren’.
  • ‘Jij zult ook nooit een keer verantwoordelijkheid pakken en die dingen doen die je zou moeten doen’.
  • ‘Van jou ben ik niet anders gewend: je meet altijd met twee maten’.
  • ‘Ik vind dat je voor de zoveelste keer in de slachtofferrol schiet’.
  • ‘Vind je het gek dat jij geen klanten werft, je komt toch ook écht niet over’.
  • ‘Je stelt me deze vraag nu voor de derde keer, je bent wel erg hardleers hè?’.
  • ‘Fijn dat je enthousiast bent over die cursus, maar ik vind het weggegooid geld; ik moet nog maar zien of het ook blijft hangen bij jou’.
  • Ik denk ook even aan de directeur die boos tekeer ging tegen een medewerker over de onbevredigende resultaten, en die aan het eind van zijn tirade zei: ‘Nu ga je je zeker ziekmelden!’.

In de politiek wordt vaak op de persoon gespeeld, denk maar aan debatten. Daarin gaat het vaak niet zozeer over partijprogramma's of politieke standpunten, maar opponenten proberen elkaar onderuit te halen door te hameren op persoonlijke tekortkomingen die niets met politiek te maken hebben. Negatieve beeldvorming en reputatieschade die hieruit kunnen volgen doen de rest, is de gedachte.

Waarom zou je?

Waarom spelen mensen soms op de man of vrouw? Welk voordeel valt er te behalen? Deze manier van aanvallen wordt vaak gebruikt wanneer mensen zich in het nauw gedrukt voelen, wanneer ze de regie dreigen te verliezen, wanneer de ander betere argumenten heeft of simpelweg slimmer, sneller of beter is. Wanneer mensen het gevoel hebben niet op een sportieve, integere, gelijkwaardige manier hun doel te kunnen halen en toch koste wat kost willen winnen. Uiteindelijk komen ze wellicht als 'topdog' uit de bus, maar alleen door zichzelf op oneigenlijke wijze boven de ander te stellen en de ander te kleineren.
In het dagelijks leven werkt dit doorgaans subtieler. Wanneer kritiek iets neerbuigends krijgt, maakt dat duidelijk dat iemand zich boven de ander voelt staan. Het is een steek onder water. Dat een ander zich daardoor wellicht gekwetst voelt en dat de relatie schade oploopt, is minder zichtbaar.

Bescheidenheid telt

Wat mij betreft is bescheidenheid een groot goed. Weet wat je zegt, weet tegen wie je wat zegt en weet waarom je wat zegt. Je kunt anderen zoveel pijn doen wanneer jouw goedbedoelde boodschap toch genadeloos hard dreigt aan te komen. Waarom zou je het doen? Je schaadt de relatie enorm als je dat soort opmerkingen maakt. Is het je dat heus waard?

Aanvallend communiceren

Dit artikel schreef ik in de serie over aanvallend communiceren.

Aanvallend communiceren

Authentiek communiceren

Bestel het e-book over authentiek communiceren.

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.