Directief is een kwaliteit
Directief is een kernkwaliteit: ben je directief? Of zeggen ze dat je directief bent? Dat zijn twee verschillende invalshoeken natuurlijk. In dit artikel leg ik de kracht uit van de kwaliteit ‘directief’. En natuurlijk leg ik uit wat de valkuil is en het leerdoel.
Betekenis
Wat betekent het dat je directief bent. Ik leg het uit aan de hand van kenmerken. Wanneer je directief bent:
- Stuur je en geef je sturing
- Geef je richting
- Geef je de norm en de grens aan
- Geef je aanwijzingen en vertel je hoe iets moet
- Schrijf je voor of je bepaalt
- Instrueer je
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Richtinggevend
Wanneer je directief bent, ben je richtinggevend. Je wijst de richting aan, je geeft sturing aan het proces, je vertelt hoe de procedures in elkaar zitten, je geeft aan waar het naar toe moet. De kwaliteit is dat het enorm bijdraagt aan duidelijkheid. En dat helpt bij de behoefte aan duidelijkheid.
Directieve communicatie
Wanneer je directief bent zal dat zeker ook gelden voor de wijze waarop je communiceert. Ook hier geldt: directe communicatie is een kwaliteit. Je zegt wat je bedoelt en je bedoelt wat je zegt. Je zegt wat je voelt en je voelt wat je zegt. Er is congruentie in wat je zegt, wat je voelt en wat je bedoelt.
Valkuilen
Wat zijn de valkuilen van directief? Ik noem er een paar:
- Je kunt té directief zijn. Wanneer je té directief bent, dan ben je té sturend en geef je teveel richting. Gevolg is dat er te weinig ruimte is voor de inbreng en zienswijze van anderen. Ik heb het omschreven als dwingend. Lees ook mijn artikel over de valkuil: dwingend.
- Een andere valkuil is dominantie. Wanneer je teveel richting geeft kun je ook als dominant worden gezien. Ook dan geldt: je stuurt teveel, je dicteert, je schrijft voor maar anderen ervaren weinig speelruimte. Dit bevordert de goede relatie niet. Sterker nog; je creëert passiviteit of als het heel erg doorslaat: mensen worden monddood gemaakt.
- Een derde valkuil is: té direct zijn in de communicatie. Het wordt ook aangeduid als: bedreigend, bot, vijandig of confronterend. Ben jij té direct in de communicatie? Wil je aan deze valkuil werken? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Lees ook mijn artikel over: té direct in de communicatie.
- Een vierde valkuil: opdringerigheid.
Leerdoelen
Een leerdoel kan zijn om de ander ruimte te geven. Hoe je dat doet? Niet sturen maar vragen, geen richting geven maar vragen waar de ander naar toe wil.
Een ander leerdoel kan zijn om minder dominant te zijn.
Wanneer het over communicatie gaat dan is het leerdoel om tactvol te communiceren.
Irritatie: het tegenovergestelde van directief
Het tegenovergestelde van directief is: laat maar waaien of ‘geef er maar geen sturing aan’.
Training kwaliteiten
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?
Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Wat is talent?
De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.
- talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
- binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.