Normatief zijn voor een ander
Normatief zijn voor een ander betekent dat je jouw zienswijze, mening of norm oplegt aan een ander als zijnde een geschreven of ongeschreven richtlijn of gedragsregel. Wie normatief is geeft aan hoe het hoort, wat normaal gedrag is of wat gewenst c.q. ongewenst gedrag is.
Voorbeelden
Wil je wat voorbeelden uit het dagelijkse leven?
- ‘zo zeg die vrouw loopt er ook schandalig bij: zo ga je toch niet naar de begrafenis?’
- ‘die mensen hebben een rotzooi in de tuin!’
- ‘hij is ook zo supergemakkelijk ingesteld hé’
- ‘ja zeg, zo ga je toch niet met mensen om?‘
- 'van die man komt niets terecht'
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Wat is het kenmerk?
Het kenmerk van normatief zijn voor een ander is dat je jouw eigen referentiekader, perceptie maar vooral ook eigen normen verabsoluteert tot een vorm van ‘de waarheid’ of ‘de enige juiste manier’. In feite weet je dan wat goed is voor een ander. Je weet precies wat een ander moet doen en laten, hoe een ander iets moet aanpakken en waarom dat is. Voortdurend ben je de ander aan het verbeteren, corrigeren of bekritiseren.
Wat is erop tegen?
Op zich ben je er vrij in om je zo richting jouw medemens op te stellen. Wat er ontbreekt is echter de aansluiting bij de ander. Je mist de verbinding omdat jij je niet (meer) openstelt voor de ander. Je luistert niet hoe de ander de zaken beleeft, aanvoelt, begrijpt, in het leven staat. Je verdiept je niet meer in de belevingswereld van de ander. Je vraagt niet meer hoe het zit maar je plakt er meteen een oordeel op: ‘goed’ of ‘fout’. Je stelt jezelf boven de ander, je oordeelt en veroordeelt. Daarmee maak je een gezonde relatie met de ander onmogelijk.
Communicatie
Normatief zijn voor anderen heeft alles met ineffectieve communicatie te maken. Lees ook mijn artikel over communicatie in de ouderrol.
Waar komt het vandaan?
Een goede vraag: waar komt dit gedrag vandaan? Ik noem een aantal oorzaken:
- Je bent het zo gewend want je groeide op in een omgeving waar altijd zo werd gecommuniceerd
- Je beschikt over de kernwaarde of kernkwaliteit 'principieel' maar soms zit je in jouw valkuil, dan ben je te principieel
- Je bent iemand die wel ergens een mening over heeft maar je communiceert wel eens te stellig
- Vanuit bepaalde overtuigingen 'wil je soms anderen teveel de wet voorschrijven' of 'de les lezen'
Voor leidinggevenden
Leidinggevenden die te normatief zijn voor een ander dicteren de norm, schrijven voor, dwingen af en forceren. Wat daarmee bevorderd wordt is dat medewerkers zich afhankelijk gaan opstellen in de kindrol (passief, afwachtend, afhankelijk, geen verantwoordelijkheid nemend). Belangrijk is dus om leiderschap in de volwassenrol te ontwikkelen.
Professionele normen ontwikkelen
Een ander onderwerp is het ontwikkelen van professionele normen. Dan leg je een ander niet zozeer een norm op maar je spreekt af wat de norm is en je houdt elkaar aan deze afspraken. Kenmerk hiervan is dat het niet zozeer jouw normen betreft maar dat het ‘onze’ normen zijn.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.