Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Normatief zijn voor een ander

Normatief zijn voor een ander betekent dat je jouw zienswijze, mening of norm oplegt aan een ander als zijnde een geschreven of ongeschreven richtlijn of gedragsregel. Wie normatief is geeft aan hoe het hoort, wat normaal gedrag is of wat gewenst c.q. ongewenst gedrag is.

Voorbeelden

Wil je wat voorbeelden uit het dagelijkse leven?

  • ‘zo zeg die vrouw loopt er ook schandalig bij: zo ga je toch niet naar de begrafenis?’
  • ‘die mensen hebben een rotzooi  in de tuin!’
  • ‘hij is ook zo supergemakkelijk ingesteld hé’
  • ‘ja zeg, zo ga je toch niet met mensen om?‘
  • 'van die man komt niets terecht'

Normatief zijn voor een ander

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wat is het kenmerk?

Het kenmerk van normatief zijn voor een ander is dat je jouw eigen referentiekader, perceptie maar vooral ook eigen normen verabsoluteert tot een vorm van ‘de waarheid’ of ‘de enige juiste manier’. In feite weet je dan wat goed is voor een ander. Je weet precies wat een ander moet doen en laten, hoe een ander iets moet aanpakken en waarom dat is. Voortdurend ben je de ander aan het verbeteren, corrigeren of bekritiseren.

Wat is erop tegen?

Op zich ben je er vrij in om je zo richting jouw medemens op te stellen. Wat er ontbreekt is echter de aansluiting bij de ander. Je mist de verbinding omdat jij je niet (meer) openstelt voor de ander. Je luistert niet hoe de ander de zaken beleeft, aanvoelt, begrijpt, in het leven staat. Je verdiept je niet meer in de belevingswereld van de ander. Je vraagt niet meer hoe het zit maar je plakt er meteen een oordeel op: ‘goed’ of ‘fout’. Je stelt jezelf boven de ander, je oordeelt en veroordeelt. Daarmee maak je een gezonde relatie met de ander onmogelijk.

Communicatie

Normatief zijn voor anderen heeft alles met ineffectieve communicatie te maken. Lees ook mijn artikel over communicatie in de ouderrol.

Communicatie in de ouderrol

Waar komt het vandaan?

Een goede vraag: waar komt dit gedrag vandaan?  Ik noem een aantal oorzaken:

  • Je bent het zo gewend want je groeide op in een omgeving waar altijd zo werd gecommuniceerd
  • Je beschikt over de kernwaarde of kernkwaliteit 'principieel' maar soms zit je in jouw valkuil, dan ben je te principieel
  • Je bent iemand die wel ergens een mening over heeft maar je communiceert wel eens te stellig
  • Vanuit bepaalde overtuigingen 'wil je soms anderen teveel de wet voorschrijven' of 'de les lezen'

Voor leidinggevenden

Leidinggevenden die te normatief zijn voor een ander dicteren de norm, schrijven voor, dwingen af en forceren. Wat daarmee bevorderd wordt is dat medewerkers zich afhankelijk gaan opstellen in de kindrol (passief, afwachtend, afhankelijk, geen verantwoordelijkheid nemend). Belangrijk is dus om leiderschap in de volwassenrol te ontwikkelen.

Professionele normen ontwikkelen

Een ander onderwerp is het ontwikkelen van professionele normen. Dan leg je een ander niet zozeer een norm op maar je spreekt af wat de norm is en je houdt  elkaar aan deze afspraken. Kenmerk hiervan is dat het niet zozeer jouw normen betreft maar dat het ‘onze’ normen zijn.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.