Authentiek communiceren: dat kun je leren
Authentiek communiceren: kun je leren. Maar ja, wat is authentiek? Twee woorden die erbij horen wat mij betreft. Ik noem ze in één adem: originaliteit en oorspronkelijkheid. Authenticiteit is dus: originaliteit. In een ander artikel geef ik een uitgebreide uitleg over ‘wat authenticiteit is’.
Wat is authentiek communiceren?
Authentiek communiceren betekent dat je jouw originaliteit en oorspronkelijkheid deelt (communicatie betekent immers: delen). Dus dat is niet dat je deelt hoe je moet zijn maar je deelt hoe je in werkelijkheid bent. Dat draagt bij aan woorden als: overtuigend communiceren, echt en oprecht! Jouw geloofwaardigheid neemt toe en je zult zelfverzekerd overkomen.
Drie basisregels
Dit zijn mijn basisregels voor communicatie. Kort gezegd:
- je kunt het!
- je kunt het beter leren
- de basis werd thuis gelegd bij vader en moeder
En met name die laatste is van belang bij authentiek communiceren. De eerste docenten die jou leerden communiceren heten papa en mama. Daar leerde je de basis. In dit artikel een beknopt inzicht in authentieke communicatie. Voor de uitgebreide versie kun je mijn e-book bestellen.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Willen, kunnen en zijn
Communicatie gaat over willen, kunnen en zijn. We zijn erg gericht op wat we kunnen. Praat je bij communicatie over wat je kunt dan moet je denken aan:
- Jouw vocabulaire (woordenschat)
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Vaardigheid om uit te leggen of om te instrueren
- Gesprekstechnieken
- Communicatieve vaardigheden
Maar er is meer dan wat je kunt. Ik praat ook graag over wat je wilt omdat dit bijdraagt aan duidelijkheid.
- Wat wil je en waar sta jij voor? (In plaats van wat wil je niet of wat wil je niet meer?)
- Wat is jouw zienswijze of visie?
- Wat zijn jouw idealen?
Wie ben je is de derde waar het over gaat. Wat zijn jouw kwaliteiten en laat je die ook zien? Ze bepalen voor een groot deel jouw stijl van invloed. Daar horen ook jouw gevoelens bij. Je communiceert zoveel meer dan wat je zegt:
- jouw teleurstelling die we kunnen horen aan jouw stem
- jouw beschadigde vertrouwen
- jouw gelatenheid
- het muurtje dat je metselde om jouw kwetsbaarheid te verstoppen
- de doofpot die je maakte om je echte verdriet in te stoppen
- jouw uitgelatenheid die je soms voelt
- de liefde die je voelt voor je kinderen of voor je ouders
Durven zijn: wie je bent!
Veel trainingen zijn gericht op acteren! Dat is nu eenmaal zo wanneer het over communicatie gaat. Wanneer je een bedrijf begint, vraagt het communicatiebureau: 'wat zou je willen uitstralen?'. Mijn vraag is: 'wat straal je uit en wie ben je?'. We leven nu eenmaal in een gekunstelde tijd waarin mensen vaak bezig zijn met wie ze zouden moeten zijn. Er wordt voortdurend gewerkt aan het voldoen aan algemeen maatschappelijke beelden. En dat is ook zo wanneer we praten over:
- hoe jij je presenteert
- hoe je overkomt
- wat je uitstraalt
Het gevolg is dat je verliest wie je eigenlijk bent. Waardoor je ook minder sterk overkomt.
Je bent authentiek!
Iemand zei pas: 'authentiek dat zijn we toch allemaal?'. En op zich klopt dat. Maar we zijn verleerd om het te zijn. We durven het niet meer te zijn. We hebben het verstopt onder een berg van fatsoen, sociaal wenselijk gedrag, aangeleerde skills of vaardigheden.
Wat je als kind al wist en kon toen je twee jaar was, leer je af op latere leeftijd. Je wordt geperst in een systeem van verwachtingen, eisen waar je aan moet voldoen, prestaties die je moet behalen en wegen die je zou moeten bewandelen.
Zo kom je terecht in de maatschappelijke opvoedingsfabriek wanneer je naar school gaat. Er wordt je een manier van leren aangereikt waarvan het de vraag is of die bij jou past.
Vijf pijlers
Een vijftal aspecten is van belang bij persoonlijke communicatie.
Duidelijkheid en spreken
Bij communiceren is spreken belangrijk. Een eerste onderdeel in de test is:
- Hoe je zaken uitlegt
- Hoe concreet jij bent in jouw taalgebruik
- Hoe jij verwachtingen verduidelijkt
- Of je controleert dat de ander jou begrepen heeft
- Hoe jij tot de kern en essentie komt
- Of je onderscheid ziet tussen hoofd- en bijzaken
Luisteren en aanvoelen
Luisteren is het ontvangen van wat de ander met jou wil delen. Ook hier geldt: je ontvangt wat de ander zegt, je ontvangt de gevoelens van de ander en je ontvangt non-verbale signalen. Inlevingsvermogen speelt een grote rol bij het invoelen en aanvoelen van de ander.
Gevoelens tonen en ontvangen
Je zendt niet alleen maar woorden wanneer je communiceert. Je zendt zoveel meer. Eigenlijk is het zo: je zendt wie je bent! In ieder geval zend je ook jouw gevoelens en emoties.
Non-verbaal
Non-verbaal is communicatie zonder woorden. Je kunt aan allerlei dingen denken zoals: houding, gebaren, stemvolume, intonatie, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking etc. Maar ook of je iemand aankijkt en hoe je iemand aankijkt. Of je met stemverheffing praat of juist met gedempte stem.
Vertrouwen en veiligheid
Vertrouwen en veiligheid vormen een belangrijke basis om te kunnen delen met anderen. Als veiligheid en vertrouwen er niet zijn, wordt open communicatie ingewikkeld. Maar acceptatie en respect zijn wel de ingrediënten voor vertrouwen. Wil je mijn artikel lezen over: vertrouwen en veiligheid bij communicatie?
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.