Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Manipulatie leren vermijden

Wil je leren om in jouw communicatie manipulatie te vermijden? Zodat jouw invloed groter wordt en jouw communicatie effectiever? Training en coaching kan je daarbij helpen. Wil je leren om manipulatie te vermijden en wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

leerdoel manipulatie vermijden

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wat is manipulatie eigenlijk?

Iemand zei: ‘Deze training kan ik mooi gebruiken om mijn zin door te drijven. Je voelt het al aankomen: dat heeft niets te maken met respect voor de ander. Het illustreert het verschil tussen beïnvloeding en manipulatie. Manipulatie is ten diepste emotionele chantage. ‘Jij bent OK als je doet wat ik zeg’. Zoals ouders tegen een kind kunnen zeggen: ‘Je bent lief als je luistert naar pappa en mamma’. We noemen dat liefde met een voorwaarde. Acceptatie is: we vinden jou lief, ongeacht wat je doet (ook al keuren we jouw gedrag af of hebben we een andere mening).

Op de werkvloer gebeurt dit dagelijks: ‘je bent een goede werknemer als jij je conformeert aan onze voorwaarden’. Manipulatie is gebaseerd op schuld, angst en macht. Wanneer de ander niet aan de voorwaarden voldoet gaat hij/zij zich schuldig voelen of is hij bang voor negatieve consequenties. Door deze gevoelens van angst en schuld krijgt de ander macht (en voel ik mij machteloos). Kortom: de basishouding van communicatie ontbreekt, namelijk onvoorwaardelijke acceptatie van de ander.

Als je niets zegt, zeg je ook iets: over macht

Veel mensen denken bij macht aan iemand met een grote mond, veel geld en een dure auto. Bijvoorbeeld aan de werkgever die vol branie de vijfploegendienst introduceert en erbij zegt: ‘Wie het er niet mee eens is kan vertrekken’.

Maar vergis je niet: ieder mens heeft macht. Het is essentieel dat mensen zich bewust worden dat ze ook macht hebben wanneer ze niets zeggen. Wanneer gebeurt dat? We zullen je enkele voorbeelden noemen:

  • De leidinggevende van Klaas vroeg meerdere malen of Klaas zijn urenregistratie wilde bijwerken. Dat was afgesproken op het werkoverleg en hoewel er een hele discussie op gang kwam over het nut van deze maatregel, werd toch het besluit genomen om deze maatregel door te voeren. Klaas was het er niet mee eens en eigenlijk dacht hij: ze bekijken het maar. Kortom: hij zei niets, ging het gesprek niet aan, conformeerde zich niet aan de maatregel (omdat hij dat onzin vond) en daarom leverde hij de urenregistratie structureel te laat in. Dat is een typisch voorbeeld van machtsvertoon zonder woorden.
  • Opnieuw komt de teamleider van Annemarie met een voorstel binnen het teamoverleg. Annemarie denkt: ‘Alweer een nieuw voorstel, we hebben het vorige nog niet eens verwerkt’. Op de vraag wat een ieder ervan vindt, wordt een beetje geknikt en gemompeld. Niemand zegt iets. Na afloop van het werkoverleg vroeg Annemarie aan een collega: ‘Wat vond jij nu van dat voorstel? Ik dacht nog, ik zal maar niet reageren. Maar eigenlijk vind ik het weer typisch iets voor hem’.

Ook dat is een typisch voorbeeld van macht.

Voorbeelden van manipulatief gedrag

Ik zei al dat manipulatie vaak met schuldgevoelens en angst heeft te maken. Maar er is meer over te zeggen. Je manipuleert:

  • wanneer je de ander beschuldigt: 'door jou kan ik niet verder met mijn leven'
  • wanneer je de ander een schuldgevoel aanpraat: 'mijn leven stond stil in de tijd dat wij een relatie hadden'
  • wanneer je de verantwoordelijkheid buiten jezelf legt: 'jij maakte me altijd onzeker'
  • wanneer je een ander overstelpt met feiten en cijfers terwijl de helft van jouw verhaal niet te controleren is
  • wanneer je in de slachtofferrol zit en zegt: 'niemand kijkt naar me om'
  • wanneer je vergelijkt met anderen: 'je ziet dat Kees en Angela dit soort dingen wel samen doen, maar jij wil niks'
  • wanneer je genegeerd wordt

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.