Veiligheid is een sleutelwoord bij communicatie
Veiligheid is een sleutelwoord bij communicatie. Er zijn honderden trainingen die gericht zijn op gespreksvaardigheid, het vergroten van communicatie vaardigheid en het aanleren van technieken. Is dat fout? Niet fout wat mij betreft. Maar er ontbreekt iets. In mijn ogen gaat het precies voorbij aan wat nu de essentie is. De bakermat is veiligheid waardoor vertrouwen ontstaat.
Wat is dat: veiligheid en vertrouwen bij communicatie?
Vertrouwen en veiligheid vormen een belangrijke basis om te kunnen delen met anderen. Als veiligheid en vertrouwen er niet zijn, wordt open communicatie ingewikkeld. In de communicatietest check ik het met een aantal vragen:
- In hoeverre accepteer je de ander zoals hij/zij is?
- In welke mate respecteer je de normen, waarden en mening van de ander?
- In welke mate vind je het moeilijk wanneer de ander een afwijkende mening heeft?
- Ga je het gesprek aan zonder vooroordeel?
- Durf je je open en kwetsbaar op te stellen?
- Praten mensen gemakkelijk tegen je aan?
- Heb je oprechte interesse in de ander?
- Kun je de ander op zijn/haar gemak stellen in een gesprek?
- Heb je oog voor de mening en gevoelens van de ander?
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Vijf pijlers van communicatie
Ik benoem altijd vijf pijlers voor communicatie: het verbale (wat je zegt), wat je voelt (gevoelens), het non-verbale, luisteren en veiligheid en vertrouwen.
- Wat je zendt is dit: wat je zegt (verbaal), wat je voelt (jouw gevoelens) en het non-verbale
- Wat je ontvangt (luisteren) is ook wat de ander zegt (verbaal), wat de ander voelt (zelfs als hij/zij het niet zegt) en het non-verbale
Maar nu die vijfde pijler: veiligheid. Mijn stelregel bij persoonlijke communicatie is:
- Iedereen kan het
- Iedereen zou het beter kunnen (leren)
- De eerste docenten heten vader en moeder
En dan met name die laatste geldt hier in bijzondere mate. Thuis heb je leren communiceren. Daar leerde je de eerste woorden. Maar je leerde ook omgaan met veiligheid of onveiligheid.
- Durfde jij je kwetsbaar op te stellen en werd dat geaccepteerd?
- Mocht je boos zijn of verdrietig?
- Is jou geleerd om met teleurstelling om te gaan of werd dat de kop ingedrukt?
- Durfde je te laten zien dat je gefrustreerd was?
- Werden jouw gevoelens goed ontvangen?
- Voel jij je snel op je gemak als je ergens bent?
- Mocht je een afwijkende mening hebben?
- Was discussie normaal bij jou thuis?
- Als het een keer spannend was: werd dat als normaal gezien of als vervelend?
- Mocht je fouten maken?
- Durfde je hulpvragen te stellen?
- Mocht je zijn zoals je bent?
- Werd er niet snel geoordeeld over elkaar?
Zie je hoe belangrijk het is?
Zie je hoe belangrijk veiligheid is? En hoe je daaraan moet werken in een relatie? Zowel in een partner-relatie als in een zakelijke relatie? Want ja, als die veiligheid er niet is: wat dan? Ik noem wat kenmerken. Bij onveilige communicatie:
- voel jij je niet op je gemak en laat je minder van jezelf zien
- spreek jij je niet uit of de ander spreekt zich niet uit
- doe jij je anders voor dan je bent
- ervaar je geen oprecht contact en voel je geen verbinding
- ga je snel in de aanval of in de verdediging
- stel je geen hulpvragen
- doe je je groter voor dan je bent of je verschuilt je
- laat je jouw zwakke punten niet snel zien
- verstop jij jouw gevoelens achter een masker
- veroordeel je een ander snel of trek je te snel conclusies over anderen
Leerdoelen
Veel leerdoelen hebben te maken met onveiligheid. Bijvoorbeeld:
- Wanneer je aanvallend communiceert, creëer je onveiligheid
- Soms reageer je defensief omdat je je onveilig voelt
Maar denk ook aan leerdoelen als:
- Te direct zijn of te confronterend
- Dichtklappen tijdens een gesprek
- Om de hete brij heen draaien
- Autoritair communiceren of agressief
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.