Verbindend communiceren
Verbindend communiceren: wat is dat eigenlijk? Is dat louter een vaardigheid of komt er meer bij kijken? Wie verbindend kan communiceren weet een relatie op te bouwen met de ander. Dat is deels een vaardigheid maar heeft anderzijds ook te maken met wie je bent.
Misverstanden wegnemen
Graag neem ik eerst wat misverstanden weg. Want in de wandelgangen hoor ik nogal regelmatig dat er misverstanden zijn bij verbindende communicatie. Ik noem er een paar:
- het is zweverig
- het is een sentimenteel gedoe
- je gaat dan te close met elkaar om
- je kunt geen vriendjes zijn op de werkplek
Verbinding heeft niets te maken met zweverigheid, sentimenteel gedoe of te close met elkaar omgaan. Sterker nog: dat is het juist niet, want dat zijn precies de factoren die zorgen dat de verbinding op termijn onder druk komt te staan.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Wat zijn de kwaliteiten die erbij horen?
Kwaliteiten die nodig zijn voor het creëren van verbondenheid zijn:
- Inlevingsvermogen of empathisch vermogen
- Het vermogen om te delen met anderen
- Kwetsbaar durven opstellen
- Integer en betrouwbaar
Ik heb ze omschreven onder de kernkwaliteit verbindend.
Vaardigheden
Vaardigheden zijn te ontwikkelen als de kernkwaliteiten aanwezig zijn. Empathie leer je niet op school, ook niet op een cursus of training. Wat zijn dan de vaardigheden?
- Je ontwikkelt een actieve luisterhouding
- Je kunt doorvragen, tot de kern en essentie komen
- Je begrijpt de relatie tussen behoeften en gevoelens bij de ander en bij jezelf
- Je bent in staat om te delen en ook jouw eigen gevoelens te tonen
Geen kunstje, wel kunst!
Nogmaals: verbindend communiceren kun je ontwikkelen of doorontwikkelen. Maar het is geen truc of een kunstje wat je even aanleert op de training of cursus. Dat wordt soms gedacht. Wat is het verschil?
- Ben je oprecht geïnteresseerd in jouw medemens of heb je geleerd dat het beter is om interesse te tonen? Oprechtheid en échtheid zijn dus belangrijke waarden in de communicatie
- Heb je bijbedoelingen of alleen maar eigenbelang bij het opbouwen van een relatie of heb je werkelijk oog voor de behoefte en drijfveren van de ander?
- Durf je te laten zien wat jouw belang is of waar jouw behoefte ligt? Dat je een eigen belang hebt is vanzelfsprekend als maar duidelijk is waar dat belang precies ligt.
Lees ook:
- oprechte interesse tonen
- de verbindingsladder: 4 fasen bij verbindend communiceren
Verbindend leiderschap en communicatie
Verbindende communiceren is voor leidinggevenden essentieel. Steeds meer klinkt de roep om verbindend leiderschap. Afrekenculturen, baas-gedrag, hiërarchische machtsverhoudingen leiden tot minder prestaties in organisaties. Leiders die verbinden hebben meer succes.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.