Weerstand herkennen bij jezelf en de ander
In de weerstand schieten: iedereen doet het wel eens. Maar wat gebeurt er nu precies wanneer je in de weerstand schiet? En hoe ga je ermee om als dit gebeurt? Weerstand herkennen bij jezelf en de ander, is een leerdoel voor de training communicatie en adviesvaardigheden. Maar ook dat begint bij bewustwording en herkenning.
Wat is weerstand?
Weerstand is een gevoel van afweer en kan in tal van situaties de kop opsteken.
- er gebeurt iets wat je niet fijn vindt
- er wordt iets gezegd wat onprettig is
- er wordt een verandering aangekondigd waar je je niet goed bij voelt
- je voelt je aangevallen of gekleineerd
- je merkt dat de ander op je neerkijkt
- je voelt je gepasseerd
- je hebt het gevoel dat de ander je wat door de strot wil drukken (plastisch gezegd)
- je voelt dat je in een bepaalde hoek wordt gedrukt
- je hebt het gevoel dat de ander een bepaald oordeel over je heeft
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Normaal verschijnsel
Laat ik maar beginnen op te merken dat weerstand een normaal verschijnsel is. Als je geen weerstand hebt, krijg je griep. En als er in de organisatie geen weerstand is, krijg je organisatiegriep! We hebben dus weerstand nodig. Wanneer er verandering is of wordt aangekondigd in de organisatie ontstaat er weerstand. Zou dat niet het geval zijn, dan zou de ene verandering na de andere kunnen worden doorgevoerd. Dus vooropgesteld: je kunt zelf in de weerstand schieten en ook de ander kan in de weerstand schieten.
Vormen
Ik onderscheid verschillende reacties bij weerstanden namelijk:
-
Directe weerstand: uiten van bezwaren
Een directe vorm van weerstand is de open vorm oftewel het uiten van bezwaren: we zijn het oneens, ik zeg mijn mening, er is wederzijds respect. Op dat moment vertel je wat jouw bezwaren zijn, je vertelt wat het met je doet of wat je raakt.
-
Indirecte vorm: wegkijken of aanvallen
De indirecte vorm van weerstand is: wegkijken of aanvallen. Kenmerk van de indirecte vorm is dat de werkelijke bezwaren niet worden geuit. Ik noem een paar voorbeelden van indirecte weerstand:
-
Wegkijken of vluchtgedrag
Van wegkijken of vluchtgedrag zijn meerdere voorbeelden denkbaar:
- Negeren: je reageert niet op wat de ander zegt. Er zijn meerdere manieren overigens om iemand te negeren zoals niet reageren op een bepaalde email, iemand niet groeten of ongesproken voorbij lopen.
- Dichtklappen tijdens het gesprek: je weet niet meer wat je moet zeggen
- Ja zeggen en nee bedoelen
- Ontkennen en ontwijken tegen beter weten in of ontwijkende antwoorden geven
- Over een ander onderwerp beginnen en de aandacht afleiden
- Iemand doodzwijgen
- Iemand als zondebok aanwijzen!
- Door het onbespreekbaar houden van een onderwerp: taboe
- Door heilige huisjes te bouwen!
-
Aanvallen
Aanvallen heeft ook meerdere vormen. Ik noem er een paar:
- De ander beschuldigen: sinds jij hier directeur bent, loopt alles verkeerd binnen dit bedrijf (je legt de verantwoordelijkheid van jouw gevoel van onbehagen bij de directeur neer in dit voorbeeld)
- Iemand te kijk zetten (beledigen of kleineren): zo ik dacht dat jij een academische achtergrond had maar daar merk ik nog weinig van
-
Groepsweerstanden: teams en organisaties
Weerstanden kunnen aanwezig zijn in teams en organisaties. Dat geldt voor alle weerstanden die ik hier beschrijf. Gevolgen: roddel, achterklap, gepraat in de wandelgangen etc. wil je er meer over weten?
Eigen weerstand herkennen
Een leerdoel voor de training communicatie en gesprekstechnieken is om jouw eigen weerstand te herkennen. Hoe ziet jouw patroon van weerstanden eruit?
- Schiet je snel in de verdediging: defensieve communicatie?
- Ga je snel in de aanval?
- Word je cynisch of sarcastisch?
- Gevoel dat je aan een dood paard trekt?
- Word je te direct in de communicatie, te stellig of kom je juist niet meer tot de kern?
- Welke persoonlijke valkuilen gaan bij je opspelen? Word je koppig of onverzettelijk?
Daaraan gekoppeld: weet je ook wanneer je in de weerstand schiet? Anders gevraagd: wat moet een ander er voor doen om je in de weerstand te krijgen?
Weerstand bij de ander herkennen
Een tweede leerdoel is om weerstanden bij de ander te herkennen. Voel je aan dat de ander in de weerstand schiet? Of merk je dat niet?
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.