Ja knikken en nee bedoelen: indirecte weerstand
Ja zeggen en nee bedoelen is een vorm van indirecte weerstand. Een ondergeschikte vorm van indirecte weerstand is moeilijker herkenbaar. De ander zegt ‘ja’ maar hij bedoelt ‘nee’. Ogenschijnlijk is hij/zij volgzaam, maar inwendig denkt hij ‘barst maar’.
Weerstanden herkennen: bij jezelf en anderen
Dit artikel is geschreven in de serie: weerstanden leren herkennen bij jezelf en bij anderen. Het is een leerdoel voor de training communicatie en adviesvaardigheden.
Zijn we het eens?
In een teamvergadering vroeg de leidinggevende: ‘is iedereen het met dit voorstel eens? Indien er op- of aanmerkingen zijn, kom dan met suggesties en spreek het uit’. Iedereen gaf te kennen het eens te zijn met de ingeslagen weg. Na afloop van de vergadering (toen de leider vertrokken was) ontstond er verzet.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Verschijningsvorm
De verschijningsvorm van ja knikken en nee bedoelen lijkt alleraardigst. Mensen stellen zich onderdanig of ondergeschikt op. Ze zijn meegaand en volgzaam. Ze komen zo voor het oog niet in verzet.
Wat er werkelijk achter zit?
Echter: hoe ondergeschikt het ook lijkt. Wat er achter zit is dominantie of passieve agressie. Men knikt instemmend ja en men ‘voelt’: bekijk het maar. We zeggen niks maar we doen het toch op onze eigen manier. Ondergeschiktheid is een vermetele vorm van weerstand. Het lijkt ‘nederig’ maar in wezen stelt men zich op ‘boven de ander’. De verschijningsvorm lijkt ‘bescheiden’ maar dat is het niet. Onderdanigheid kan bij de ander boosheid oproepen.
Hoe is het te herkennen?
Ik noem wat kenmerken van deze weerstand.
- de aandacht van het onderwerp afleiden
- over onbelangrijke zaken gaan praten en het werkelijke onderwerp vermijden
- om de hete brij heen draaien
- ontwijkende antwoorden geven
Hoe ontstaat deze weerstand?
Laat één ding duidelijk zijn. Mensen spreken zich niet uit. Ze vertellen niet wat ze er écht van vinden en ze tonen hun werkelijke gevoelens niet. Zijn het dan mensen die niet te vertrouwen zijn? Dat is een grote misvatting. Blijkbaar voelt men zich niet veilig oftewel: de communicatie is niet open, er is geen vertrouwen, men is bang of angstig voor represailles, men heeft het gevoel dat bepaalde zaken tegen hun gebruikt kunnen worden.
Hoe ga je ermee om?
Ik beantwoord deze vraag door eerst eens in te gaan op: hoe ga je er niet mee om? Wat in ieder geval niet moet:
- Je wilt het de kop indrukken (en nu is het afgelopen)
- Je reageert te direct of te stellig
- Je beschuldigt hen van oneerlijkheid of gebrek aan openheid
- Je neemt een soort van strafmaatregelen
- Je gaat jouw zin doordrijven of je gaat een aantal zaken opleggen
Hoe begrijpelijk jouw tegenreactie ook is. Daarmee bevorder je de indirecte weerstand van ‘ja knikken en nee bedoelen’. Wat nodig is:
- Openheid
- Vertrouwen en veiligheid
- Commitment
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.