Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Trekken aan een dood paard

Misschien zeg jij het ook wel eens: ‘het is trekken aan een dood paard’. Dan schrijf ik dit artikel voor jou. Het kan je helpen namelijk om vooruit te komen. Of je nu manager bent, adviseur of welke functie je ook vervult. Je kunt dat gevoel wel eens hebben dat het niet opschiet of dat je er niet doorheen komt.

Weerstanden herkennen: bij jezelf en anderen

Dit artikel is geschreven in de serie: weerstanden leren herkennen bij jezelf en bij anderen. Het is een leerdoel voor de training communicatie en adviesvaardigheden.

Trekken aan een dood paard

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Aanleiding

Voor de zoveelste keer hoorde ik een manager tijdens een organisatietraject de vergelijking maken tussen medewerkers (aangeduid als oude garde of oudgedienden) die moeite met organisatieverandering hadden en trekken aan een dood paard. Het zette mij aan tot nadenken. Want ik vind het niet bijster positief om te praten over ‘de oude garde’ of over ‘oudgedienden’ terwijl het trouwe medewerkers zijn die al jarenlang hun dienst bewezen hebben aan de organisatie. Nu is trekken aan een dood paard ook zwaar werk en een onbegonnen zaak. Echter de clou is dat deze uitdrukking niet over het paard gaat maar over diegene die er aan trekt. Het wordt voorgesteld als zijnde een ander die in de weerstand zit (in dit geval de medewerker). Maar in werkelijkheid zit diegene die de uitspraak doet zelf in de weerstand (in dit voorbeeld dus de leidinggevende). In ieder geval is het oordeel over anderen, in veel gevallen een excuus of brevet van onvermogen van het management zelf en soms is het ook een valkuil.

Wat wordt er mee bedoeld?

Trekken aan een dood paard is een uitdrukking voor een situatie waarbij:

  • de ander het oneens is met veranderingen die je wilt doorvoeren
  • de ander niet openstaat voor nieuwe ideeën of voor jouw advies
  • de ander niet openstaat voor verbetering
  • de ander alles bij het oude wil laten
  • de ander in de weerstand zit en tegenstand of tegenwerking biedt

Misverstand

Toch is er ook enig misverstand over dit item. Kenmerk van dode paarden is namelijk dat ze niet in de weerstand schieten en ook dat ze geen tegenwerking bieden. Een dood paard doet niets, helemaal niets! Er zit geen beweging in. En om die vergelijking nu maar te maken: heb je collega’s waar geen enkele beweging in zit of heb je collega’s die niet die beweging maken die je wenst? Dat is nogal een verschil.

Excuus: brevet van onvermogen

Dode paarden kunnen als excuus gebruikt worden. Managers en adviseurs verschuilen zich achter het dode paard terwijl het een brevet van onvermogen is. Ze zeggen niet dat ze zelf onvoldoende in staat zijn om de medewerker mee te nemen in het veranderingsproces. Ze vertellen niet dat ze onvoldoende vaardig zijn om commitment te verwerven op de werkvloer of dat ze de ander kunnen meenemen in hun adviestraject. Nee, ze gaan achter het dode paard liggen om hun eigen onkunde te verbloemen.

Schaamrood op de kaken

Iemand reageerde als volgt op dit artikel: 'bij het lezen van dit artikel heb ik het schaamrood op de kaken gevoeld. Het is zó waar. Ik heb ooit eens een cliënt die ik in re-integratietraject had, achteraf een dood paard genoemd – dat ik daar zelf een enorm aandeel in had gehad was een verpletterend inzicht. En ik schaamde me voor het dédain waarmee ik mijn eigen valkuilen over het hoofd kon zien. Dit sloeg nogal in als een bom zeg maar'.

Oordeel

De ander labelen als dood paard is een vorm van oordelen en veroordelen. Daardoor ontstaat een tweede misverstand. Wanneer de ander gelabeld wordt als dood paard is er geen kans meer toch? De ander is kansloos immers! Veroordeeld als zijnde ‘geen beweging in te krijgen’. Maar wat moet je met dode paarden in de organisatie? Als dat echt zo is, wat rest dan anders dan ontslag? Wat ik vaak zie is dat het ‘oordeel’ er wel is maar de durf om door te zetten nogal eens ontbreekt.

Valkuil

Trekken aan een dood paard is ook een valkuil. De valkuil is: doorgaan met trekken aan een dood paard. Gewoon doorgaan! Niet kijken of het werkt. Niet de strategie aanpassen. Niet naar de eigen rol kijken. Doortrekken aan dat paard. Tot je erbij neervalt. Zolang!

Hoe dan wel?

Vooropgesteld. Dode paarden bestaan niet in een organisatie. Wellicht zijn er medewerkers die de aansluiting missen bij de verandering die de organisatie door maakt. Wellicht zijn er collega´s die moeite hebben om bepaalde veranderingen bij te benen. Het helpt om dat eens te bespreken en op tafel te krijgen. Maar dan in alle openheid.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.