Competentieontwikkeling voor leidinggevenden en managers
Competenties voor de leidinggevende of manager. Leidinggevenden of managers willen een bepaald doel of resultaat bereiken. Vaak zijn ze daar verantwoordelijk voor. Voor leidinggevenden is het belangrijk dat ze een eigen mening, idee of visie hebben en dit ook (durven en kunnen) uitdragen. Maar leidinggevenden hebben meer kwaliteiten nodig o.a. om de samenwerking te stimuleren, de ander aan te zetten, te motiveren, ondersteunen of faciliteren om gewenste resultaten te bereiken.
Voorbeelden
Leidinggevenden (zowel hoger als middenkader) hebben een behoorlijke verantwoordelijkheid.
- Wat voor competenties, kennis, vaardigheden zijn vereist in een leidinggevende functie?
- Welke competenties passen bij jou?
- Welke competenties wil je ontwikkelen?
Management en leidinggeven
- Leidinggeven
- Coachen
- Groepsgericht leidinggeven
- Delegeren
- Organiseren en planning
- Voortgangsbewaking
Analyse en besluitvorming
- Probleemanalyse
- Oordeelsvorming
- Besluitvaardigheid
- Visie
- Organisatie sensitiviteit en organisatiebewustzijn
- Omgevingsbewustzijn
- Leervermogen
- Creativiteit
- Organiseren van eigen werk
Persoonlijk gedrag
Communicatie
- Mondelinge en schriftelijke communicatie
- Mondelinge presentatie
- Luisteren
- Inlevingsvermogen of sensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Onderhandelen
- Impact
- Samenwerking
- Sociabiliteit
Ondernemerschap
Motivatie
- Initiatief
- Inzet
- Ambitie en ambitieus
- Zelfontwikkeling
- Integriteit
- Discipline
- Organisatieloyaliteit
- Resultaatgerichtheid
- Kwaliteitsgerichtheid
Bekwaamheid is meer dan kennis en vaardigheden
Bekwaamheid is nog wat anders dan alleen maar beschikken over kennis en vaardigheden. Bekwaamheid heeft ook te maken met inzicht, zelfkennis, motivatie. Wat wordt er van een leidinggevende verwacht?
- Je moet medewerkers kunnen motiveren en enthousiasmeren
- Je moet resultaten kunnen boeken met het team waar je leiding aan geeft
- Je moet kunnen plannen en organiseren
- Je zou in staat moeten zijn een bijdrage te leveren aan individuele ontwikkeling van jouw medewerkers maar ook aan de ontwikkeling van jouw team
- Je zou in staat moeten zijn om medewerkers te beoordelen in hun functioneren en gesprekken te voeren zoals het functioneringsgesprek, het beoordelingsgesprek, het correctie- of disciplinaire gesprek, het selectiegesprek
- Je zou in staat moeten zijn om in te schatten wat mensen wel en niet kunnen en over welke vaardigheden en kennis zij wel of niet beschikken om zo de juiste mensen in dienst te nemen maar ook om taken te kunnen delegeren
- Je zou in staat moeten zijn om conflicten of onderhuidse spanningen op te lossen of te verminderen
- Je zou in staat moeten zijn om jouw team of jouw teamleden te begeleiden bij veranderingen in de organisatie of in hun persoonlijke leven
- Je bent benaderbaar voor jouw teamleden en je geeft open, eerlijk en op een constructieve wijze feedback
- Je hebt interesse in jouw teamleden (dat is nog wat anders dan interesse tonen) en je toont deze ook
- Je biedt begeleiding daar waar nodig
- Jouw gedrag spoort anderen aan om hun doelen te bereiken
- Je kunt jouw eigen mening onder woorden brengen en uitdragen en je kunt anderen overtuigen over noodzakelijke stappen, taken of werkzaamheden
Leiderschapsontwikkeling: training en coaching
De Steven biedt tal van publicaties voor leidinggevenden over competenties, ontwikkelen van competenties en vaardigheden voor leidinggevenden en managers.
Dit ondersteunt de trainingen, cursussen, coachingstrajecten en workshops die wij verzorgen in het kader van leiderschapsontwikkeling.
Ook hebben wij tal van leerdoelen voor leidinggevenden en managers uitgewerkt. Bekijk de leerdoelen.
Leidinggevende incompetent
Functioneert de leidinggevende niet of is de leidinggevende niet geschikt? Zie ook: de leidinggevende die niet functioneert. Dan ontstaat dit soort gedrag:
- Te sturen of niet sturend genoeg
- Laat zaken in het midden, neemt geen beslissingen of laat onduidelijkheid bestaan
- Geeft de ander geen vrijheid of vertrouwen
- Wil alles onder controle houden
- Geeft de ander zoveel vrijheid (iemand zei: ‘ik kreeg wel de vrijheid maar niet de ruimte om te functioneren’)
- Heeft geen interesse in teamleden en hun prestaties
- Geeft onvoldoende of geen feedback
- Kan zich moeilijk inleven in collega’s
- Zorgt voor disharmonie of onenigheid in het team
- Bevordert niet de open communicatie