Kwaliteitsgericht en kwaliteitsbewust
Kwaliteitsgerichtheid: past dat bij jouw organisatie? Is het kwaliteitsbewustzijn binnen jouw organisatie hoog? Stelt jouw organisatie hoge eisen aan kwaliteit? Is er veel aandacht voor kwaliteitsverbetering van jouw dienstverlening of producten?
Kwaliteitsbewust
Wanneer jouw organisatie gericht is op kwaliteit dan is kwaliteitsbewustzijn bij jouw medewerkers van groot belang. Je moet duidelijk zijn over de eisen die je stelt aan de te leveren diensten of producten en er moet controle zijn of die kwaliteit wordt geleverd die je beoogt.
Gedragsvoorbeelden
Wat voor gedrag wil je zien binnen jouw organisatie?
- Jouw medewerkers moeten zich bewust zijn van het belang van kwaliteit
- Regelgeving rond gezondheid, milieu, veiligheid, orde en netheid wordt serieus genomen
- Men is zich bewust van de kwaliteitsnormen die er zijn binnen jouw organisatie
- Men is alert op de handhaving van de kwaliteitsnormen
- Jouw medewerkers zijn alert en kritisch op fouten, onjuistheden en onvolkomenheden
- Er is tijd en ruimte om te werken aan kwaliteitsverbeteringen
- Onvolledigheden in het proces worden gemeld en er wordt direct actie op genomen
- Men grijpt direct in als de geleverde kwaliteit onder de norm is
- Initiatieven ter verbetering van de kwaliteit worden beloond
- Kwaliteitsverbetering is een onderwerp wat regelmatig terugkomt in vergaderingen en werkoverleggen
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Cultuurscan
Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!
Training en coaching gericht op leiderschap
Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.
Onaanvaardbaar gedrag
Wanneer jouw organisatie gericht is op kwaliteit dan is het volgende gedrag ontoelaatbaar:
- Te weinig controles
- Nonchalant handelen
- Gemakkelijk compromissen sluiten
- Onvoldoende open staan voor kritiek of feedback aangaande kwaliteit
- Slordig, onvolledig of niet tijdig
- Onverschilligheid
- Zich niet houden aan regels en voorschriften
Valkuil en leerdoel
Welke valkuil en wat voor leerdoel hoort bij de kwaliteitsgerichte organisatie? Soms zijn we te gericht op kwaliteit en vergeten de kwantiteit. Of soms zijn we zo gericht op kwaliteit dat we star worden of perfectionistisch. Leerdoel: relativeren en keuzes maken omtrent de minimum kwaliteitseisen waar jouw organisatie voor staat.
Kernwaarden van jouw organisatie
Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.