Tijdigheid en snelheid draagt bij aan betrouwbaarheid
Tijdigheid en snelheid van handelen kan een kernwaarde zijn voor jouw organisatie. Is tijdigheid een belangrijke waarde binnen jouw team of organisatie? In dit artikel ga ik in op tijdigheid als kernwaarde.
Wat is tijdig?
Wanneer je tijdigheid belangrijk vindt, dan ben je:
- Bijtijds (op tijd)
- Vroeg / ruim op tijd
- Op de juiste tijd en op het juiste moment
Om het te duiden draai ik het even om. Wanneer je niet tijdig bent:
- Dan ben je net te laat of niet vroeg genoeg
- Vaak op het laatste moment
- Op het laatste nippertje
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Start de online test
Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!
Training en coaching gericht op leiderschap
Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.
Tijdigheid vraagt snelheid en directheid
Tijdigheid vraagt om snelheid van handelen. En om timing. Ik vroeg aan 300 personen wat zij verstaan onder tijdigheid en snelheid van handelen. Ze kwamen met de volgende opsomming:
- Overbodige processen schrappen
- Adequaat en snel helpen
- Behandeltermijnen redelijke termijn
- Bereikbaar (telefonisch, fysiek, internet)
- Beschikbaarheid
- Eén aanspreekpunt
- Als je het zelf niet weet dan doorsturen naar juiste persoon
- Doelgericht
- Doelmatig werken
- Doorlooptijd van aanvragen verkorten waar mogelijk
- Eenmalige uitvraag gegevens
- Eenvoudigheid is van belang
- Effectief en efficiënt
- Geen tussenpersonen (van het kastje naar de muur)
- Gestructureerder werken volgens een planning en minder ad hoc
- Goed luisteren naar klachten en daar eerder op reageren
- Goede planning
- Korte lijnen
- Redelijke termijnen afspreken en nakomen
- Toegankelijk
- Zoveel mogelijk klaar terwijl je wacht
Betrouwbaarheid
Tijdigheid vergroot de betrouwbaarheid van jouw organisatie. Dat geldt voor medewerkers en voor klanten. Ik noem wat voorbeelden:
- Worden vragen in 1x beantwoord of moet de klant er vier keer achteraan?
- Krijg je de notulen van het werkoverleg direct na afloop of vijf minuten voor de volgende vergadering begint?
- Halen we samen de afgesproken deadlines of weten we die structureel niet te halen en komt ieder ermee weg?
- Zijn we op tijd tijdens de meeting of zit het in onze cultuur dat er altijd een aantal te laat zijn en dat iedere vergadering te laat begint en te laat eindigt?
Zie je wat er gebeurt? Tijdigheid vergroot het vertrouwen, de slagvaardigheid en daadkracht van de organisatie. Daarvoor is ook besluitvaardigheid nodig in alle gelederen van de organisatie, zodat acties nergens onnodig lang blijven liggen.
Kernwaarden van jouw organisatie
Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.