Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Tijdigheid en snelheid draagt bij aan betrouwbaarheid

Tijdigheid en snelheid van handelen kan een kernwaarde zijn voor jouw organisatie. Is tijdigheid een belangrijke waarde binnen jouw team of organisatie? In dit artikel ga ik in op tijdigheid als kernwaarde.

Wat is tijdig?

Wanneer je tijdigheid belangrijk vindt, dan ben je:

  • Bijtijds (op tijd)
  • Vroeg / ruim op tijd
  • Op de juiste tijd en op het juiste moment

Om het te duiden draai ik het even om. Wanneer je niet tijdig bent:

  • Dan ben je net te laat of niet vroeg genoeg
  • Vaak op het laatste moment
  • Op het laatste nippertje

Tijdigheid is een kernwaarde

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Start de online test

Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!

Start de cultuurscan

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Tijdigheid vraagt snelheid en directheid

Tijdigheid vraagt om snelheid van handelen. En om timing. Ik vroeg aan 300 personen wat zij verstaan onder tijdigheid en snelheid van handelen. Ze kwamen met de volgende opsomming:

  • Overbodige processen schrappen
  • Adequaat en snel helpen
  • Behandeltermijnen redelijke termijn
  • Bereikbaar (telefonisch, fysiek, internet)
  • Beschikbaarheid
  • Eén aanspreekpunt
  • Als je het zelf niet weet dan doorsturen naar juiste persoon
  • Doelgericht
  • Doelmatig werken
  • Doorlooptijd van aanvragen verkorten waar mogelijk
  • Eenmalige uitvraag gegevens
  • Eenvoudigheid is van belang
  • Effectief en efficiënt
  • Geen tussenpersonen (van het kastje naar de muur)
  • Gestructureerder werken volgens een planning en minder ad hoc
  • Goed luisteren naar klachten en daar eerder op reageren
  • Goede planning
  • Korte lijnen
  • Redelijke termijnen afspreken en nakomen
  • Toegankelijk
  • Zoveel mogelijk klaar terwijl je wacht

Betrouwbaarheid

Tijdigheid vergroot de betrouwbaarheid van jouw organisatie. Dat geldt voor medewerkers en voor klanten. Ik noem wat voorbeelden:

  • Worden vragen in 1x beantwoord of moet de klant er vier keer achteraan?
  • Krijg je de notulen van het werkoverleg direct na afloop of vijf minuten voor de volgende vergadering begint?
  • Halen we samen de afgesproken deadlines of weten we die structureel niet te halen en komt ieder ermee weg?
  • Zijn we op tijd tijdens de meeting of zit het in onze cultuur dat er altijd een aantal te laat zijn en dat iedere vergadering te laat begint en te laat eindigt?

Zie je wat er gebeurt? Tijdigheid vergroot het vertrouwen, de slagvaardigheid en daadkracht van de organisatie. Daarvoor is ook besluitvaardigheid nodig in alle gelederen van de organisatie, zodat acties nergens onnodig lang blijven liggen.

Kernwaarden van jouw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Modern leiderschap

Lees ook onze artikelen over modern leiderschap!

Modern leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.