Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overtuigingskracht ontwikkelen: hoe moet dat?

Veel mensen willen overtuigend overkomen in hun communicatie of overtuigend en krachtig presenteren. Maar wat is overtuigingskracht precies en hoe ontwikkel je dat? Vaak wordt overtuigingskracht aangeduid als zijnde een competentie die erop gericht is om de ander te overtuigen van een bepaalde mening of visie. Of dat nu helemaal terecht is, lees je in dit artikel.  

Wat is overtuigingskracht?

Wanneer ik het eenvoudig uitleg dan is overtuigingskracht het vermogen om de ander te kunnen overtuigen. Wanneer je overtuigingskracht hebt, ben je goed in staat om instemming te verkrijgen of overeenstemming te bewerkstelligen. Je weet mensen te enthousiasmeren en te inspireren voor een idee of plan. Je weet jouw invloed aan te wenden wanneer mensen bij aanvang minder enthousiast zijn, niet in beweging zijn te krijgen voor jouw idee of zelfs kritisch zijn en weerstand vertonen.

Overtuigingskracht ontwikkelen

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Kenmerken

Ben je overtuigend? Herken je de volgende kenmerken?

  • je  weet anderen snel voor jouw standpunt, mening, idee of plan te winnen
  • bezwaren kun je wegnemen op basis van inhoud
  • je kunt je voldoende inleven in de ander en je gebruikt argumenten waar de ander gevoelig voor is
  • je kunt weerstanden ombuigen naar het positieve
  • je komt actief en enthousiast over
  • je weet anderen dusdanig te beïnvloeden dat zij bereid zijn om hun standpunten te herzien
  • je zoekt gezamenlijke belangen of je wilt een win-win situatie creëren
  • je laat je niet door een ander overrulen
  • je komt vertrouwenwekkend over
  • je hebt impact ontwikkeld en dat laat je zien!
  • je hebt invloedvaardigheden ontwikkeld

Gebrek aan overtuigingskracht?

Gebrek aan overtuigingskracht? Wat gebeurt er dan? Wanneer je niet overtuigend bent, ben je snel van de leg wanneer anderen een andere mening hebben of niet enthousiast zijn over jouw idee. Je kunt kritiek of commentaar moeilijk weerleggen of je bent weinig overtuigend, inspirerend en enthousiast in de wijze waarop je jouw plan of idee overbrengt. Wellicht stem je jouw plan te weinig af op anderen en heb je teveel jouw eigen invulling van behoeften en belangen voor ogen.

Overtuigend adviseren

Leerdoel voor de adviseur: overtuigend en krachtig adviseren.

Overtuigend adviseren

Positief communiceren

Positief communiceren helpt om de ander te overtuigen!

Positief  communiceren

Overtuigend presenteren?

Wil je overtuigend en krachtig leren presenteren?

Overtuigend presenteren

Het is geen kunstje

Overtuigingskracht is geen kunstje wat je zomaar op de training ‘overtuigend beïnvloeden’ aanleert. Integendeel zelfs! Overtuigingskracht in beginsel staat wars van technieken, kunstjes en aangeleerde vaardigheden. Overtuigingskracht begint bij jezelf! Ben je ook overtuigd? Ben je overtuigd van datgene waar je de ander van wilt overtuigen? Sta je er oprecht achter? Zo ja dan:

  • weet je zeker dat je de ander niet iets aanpraat of aansmeert
  • ben je ervan overtuigd dat het om een eerlijke zaak gaat
  • weet je zeker dat datgene waar je overtuigd van bent goed is voor je en de ander
  • ben je er niet op uit om de ander te overrulen of te benadelen
  • weet je zeker da je de ander ook gelegenheid en ruimte geeft om een mening of oordeel te kunnen vormen over wat je zegt

Dat is dus het eerste aspect wanneer het om overtuigingskracht gaat. Geen aangeleerd kunstje van buitenaf. Juist niet!

Overtuigend overkomen

Wanneer is de ander overtuigd?

Overigens is het goed om stil te staan bij de vraag wanneer een ander niet overtuigd is. In ieder geval is de ander niet overtuigd:

  • wanneer hij/zij een verhaal door de strot gedrukt krijgt waar hij/zij alleen maar ‘ja’ op hoeft te zeggen
  • overruled wordt door argumenten
  • geen gelegenheid heeft gehad zich een mening te vormen over wat je naar voren brengt
  • geen tijd heeft gehad om zich te bezinnen wat het voor hem/haar betekent wanneer hij met jouw voorstel instemt
  • jouw voorstel, idee of visie onvoldoende begrijpt
  • geen tegenvragen aan je durft te stellen of zich niet kritisch durft op te stellen tegenover jou

De ander is overtuigd wanneer hij/zij zelf voldoende gelegenheid gehad heeft zich een oordeel te vormen over jouw voorstel of idee, daar de nodige vragen over durfde te stellen, zich kon oriënteren ook bij anderen of datgene wat je vertelde klopte. Ik kan het ook anders uitleggen: de ander is overtuigd wanneer hij zich oprecht committeert aan jouw voorstel, idee, visie of gedachte.

Wanneer kom je overtuigend over?

Wanneer kom je overtuigend over? Ik ga een aantal aspecten bij langs.

  • je bent er zelf van overtuigd. Is dat niet het geval? Stop maar! Dat is dus een basis die van ontzettend groot belang is.
  • je bent in staat om een vertrouwensrelatie met de ander op te bouwen. Je weet een sfeer van vertrouwen en veiligheid te creëren waarbij een ander zich op zijn gemak voelt, vragen durft te stellen, tegenargumenten durft te geven, zich kritisch durft uit te laten over jouw ideeën.
  • je kunt uitleggen op een duidelijke wijze wat je voor ogen hebt en je kunt argumenteren en onderbouwen waarom het belangrijk is om die richting te kiezen of dat voorstel aan te nemen.
  • je kunt luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • je betrekt de ander voldoende bij jouw verhaal, mening of idee
  • je sluit in jouw communicatie aan bij het voorstellingsvermogen van de ander
  • je initieert of zet een eerste stap daar waar dat nodig is
  • je kunt omgaan met tegenargumenten, kritische vragen of weerstand en je blijft geduldig vragen beantwoorden ook als dat lastig is
  • In jouw communicatie kun je het perspectief schilderen en uittekenen wat bereikt wordt als de ander met jouw voorstel of idee instemt
  • je gaat niet drammen, ook niet al heb je vaak een afwijkende mening

Overtuigd is een kwaliteit

Wist je dat overtuigd ook een kwaliteit is? Je kunt hier meer lezen over de kernkwaliteit overtuigd. Maar daar hoort ook een valkuil bij. Je kunt doorslaan in het overtuigen van de ander. En dat roept weerstand op. Lees ook andere artikelen zoals:

Voor leidinggevenden

Voor leidinggevenden geldt:

  • je weet samenwerking te stimuleren binnen jouw team of organisatie en Je krijgt instemming voor jouw plannen of ideeën
  • je weet anderen verantwoordelijk te maken voor de resultaten in plaats da je het zelf gaat doen
  • je weet anderen te winnen voor jouw standpunt ook al zijn er tegengestelde belangen
  • je stelt je vasthoudend op ook in moeilijke situaties binnen de organisatie
  • conflicten ga je niet uit de weg maar benut je om de handen op elkaar te krijgen voor een bepaalde koers of idee
  • je weet commitment en verbintenis te smeden binnen jouw organisatie en samen met anderen veranderingen te realiseren.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.