Argumenteren en onderbouwen is een vaardigheid
Argumenteren is een vaardigheid. Een goede onderbouwing van jouw mening op basis van argumenten vergroot jouw invloed en komt de helderheid van jouw betoog ten goede. Argumenteren is te leren en vaak een leerdoel in de training communicatie, gesprekstechnieken, adviesvaardigheden, conflicthantering, onderhandelen, salestraining en leiderschapstraining. Logisch want je hebt het op veel plaatsen nodig!
Argumentatie: reden en motivatie
Een argument is een reden om iets te doen of om iets na te laten. Anders gezegd: een argument is de motivatie (beweegreden) of onderbouwing voor een bepaalde keuze.
- Vanwege de aanhoudende crisis in de markt hebben we de volgende maatregelen genomen
- Omdat de verzuimcijfers 4% boven de normale patronen liggen binnen onze organisatie hebben we gekozen voor……………………
- Op basis van de volgende feiten hebben we gekozen voor de volgende oplossing
- Op grond van de volgende argumenten kom ik tot de conclusie dat……………
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Voorwaarden argumentering
Er is wel een aantal voorwaarden verbonden aan het argumenteren. Een argument:
- moet steekhoudend zijn: met andere woorden het moet kloppen
- moet altijd gaan over het onderwerp waar discussie of meningsverschil over is
- is het meest krachtig wanneer het gebaseerd is op feiten, feitelijkheden en in sommige gevallen cijfers
- is minder krachtig wanneer je jouw eigen oordeel, mening of perceptie er in meeneemt (hoewel dat prima kan!)
Rationele onderbouwing
Argumenten zijn doorgaans logische onderbouwingen gebaseerd op de ratio. Daar ligt de kracht en veel mensen zijn daar ook vatbaar voor. Toch is het niet gezegd dat je op basis van rationele onderbouwing jouw gelijk krijgt of dat op basis van argumenten jouw voorstel wordt aangenomen. Achter veel vraagstukken zit namelijk ook een gevoelswaarde, een overtuiging en soms ook een norm of waarde. Voorbeeld:
- Op basis van economische argumenten kun je pleiten voor het openstellen van alle winkels op koopzondag maar op basis van principes kan het best zijn dat menig ondernemer tegen stemt
- Op basis van argumentatie kun je pleiten voor vaccinatie tegen corona maar daarmee zul je niet iedereen bereiken: sommige mensen hebben er principiële bezwaren tegen. Dat geldt ook wanneer je een pleidooi houdt tegen vaccinatie.
Jouw invloed vergroten
Argumenteren is een vaardigheid. Je kunt het leren door gerichte training of coaching. Het leerdoel 'beter argumenteren en onderbouwen' is belangrijk voor de training communicatie, gesprekstechnieken, onderhandelen, verkooptraining, adviesvaardigheden en conflicthantering. De Steven kan jou helpen door gerichte maatwerktraining waarbij wij jouw leerdoelen centraal stellen.
Valkuilen
In de argumentering is ook een aantal valkuilen besloten zoals:
- Jouw persoonlijke mening als feit of mening benutten waar de ander snel doorheen prikt
- Argumenten gebruiken die feitelijk niet kloppen
- Een onderbouwing gebruiken die niets met de discussie of het verschil van inzicht te maken heeft (oneigenlijke argumenten)
- Teveel op rationele onderbouwing betogen en te weinig rekening houden met de gevoelswaarde die er achter zit
- Onjuiste conclusies trekken
- Teveel verbaal geweld gebruiken en het verschil (of de grens) niet kennen tussen iemand overreden of iemand overrulen.
Omgaan met tegenargumenten
Omgaan met tegenargumenten is ook een leerdoel. We noemen het ook wel omgaan met bezwaren. Kun je bepaalde bezwaren wegnemen tijdens een gesprek?
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.