Behoefte aan waardering, erkenning en respect
Behoefte aan waardering, erkenning en respect is een mens eigen. Ieder mens kent deze behoefte ongeacht waar je vandaan komt. Wat er achter zit: ook jij wilt erbij horen, gezien worden, gehoord worden, serieus genomen worden. Je wilt betekenis hebben, ertoe doen!
Wanneer deze behoefte wordt vervuld ontstaan er positieve gevoelens. Je ervaart vertrouwen en zelfvertrouwen, respect en zelfrespect. Wordt de behoefte niet vervuld dan ontstaan er negatieve gevoelens. In dit artikel ga ik in op de behoefte aan waardering en de betekenis daarvan.
Waarderen is erkennen
De behoefte aan waardering is behoefte aan erkenning. Zelfs Maslow plaatste deze behoefte direct na de behoefte aan eten en drinken. Waardering betekent dat je behoefte hebt om op waarde geschat te worden, dat je geaccepteerd wordt, gezien wordt en dat ook jij een plek mag hebben.
Zelfwaardering
Waardering is ten diepste: die waarde toegekend krijgen die bij je past. Op juiste waarde geschat worden. Het hoeft niet meer te zijn maar zeker niet minder. De basisles is dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw behoeften. Eten en drinken moet je zelf doen, slapen ook en ook jouw behoefte aan waardering begint bij zelfwaardering en bij de eigen waardering (eigenwaarde) en bij zelfrespect.
Dit artikel is geschreven in de serie over: behoeften.
Training en coaching
Bekijk onze trainingen gericht op:
- autonomie
- persoonlijk leiderschap
- persoonlijke ontwikkeling
Leerdoelen autonomie
Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?
Bekijk ze hier!
Onjuiste bronnen
Soms halen mensen hun waardering uit onjuiste bronnen. Ik noem een paar vormen:
-
Pleasegedrag
Een eerste vorm die ik noem is pleasegedrag. Dat is waardering halen bij de ander (partner, kind, collega, leidinggevende) door gedrag te laten zien waarvan je denkt dat de ander dit pleziert of tevreden stelt. Of dat je de ander verantwoordelijk maakt voor jouw gebrek aan waardering in de trant van:
- hij/zij ziet mij niet staan
- hij/zij neemt me niet serieus
- hij/zij negeert mij
-
Afhankelijkheid en afhankelijkheidsrelaties
De behoefte aan waardering of nog sterker: de onvervulde behoefte aan waardering kan ervoor zorgen dat mensen zich afhankelijk maken van de waardering van de ander. Ze kunnen er als het ware niet meer zonder en regelmatig is dit de basis voor afhankelijkheidsrelaties. Zolang de ander je maar waardeert, voel jij je goed en wanneer dat weg valt voel jij je minder goed. Vragen die daarbij horen zijn:
- zie je jezelf wel staan?
- neem je jezelf wel serieus?
- hoor je jezelf wel?
- heb je zelfrespect?
-
Status of materiële zaken
Soms halen mensen waardering, respect of erkenning uit status of materiële zaken zoals een woning of een auto. In feite zoeken ze dan waardering uit wat ze bezitten of wat ze opgebouwd hebben aan vermogen. Dat kan veel onjuiste drijfveren geven. Lees ook: altijd meer is nooit genoeg.
-
Aanzien en prestige
Waardering wordt soms ook gehaald uit aanzien en prestige. Dat kan een enorme drijfveer zijn voor mensen zoals hun carrière, loopbaan, diploma's of titels. Een vergelijkbare drijfveer is angst om gezichtsverlies te lijden. Maar oprechte waardering krijg je pas om wie je bent. Niet om wat je bereikt hebt in jouw leven. Jouw kinderen waarderen je om wie je bent en niet om de diploma's die je hebt behaald.
-
Over de rug van iemand anders
Waardering halen over de rug van iemand anders is ook een onjuiste bron. Soms doen mensen dat. Ze proberen waardering te krijgen ten koste van anderen. Vormen daarvan zijn: andere mensen veroordelen op basis van geruchten of kwaadsprekerij, achterklap en laster.
De juiste bron voor erkenning en respect
De juiste bron is erkenning en respect voor wie je bent en niet om wat je doet of om wat je bereikt hebt. Dat is ten diepste het verlangen wat achter de behoefte aan waardering zit. Erkenning dat je van betekenis bent en ook een plek mag hebben op deze wereld met jouw kwaliteiten, drijfveren en dromen. Ongeacht jouw diploma’s, titels, opgebouwd vermogen, huizen en auto’s.
Onvervulde behoefte zorgt voor afwijzing en bewijsdrang
De behoefte aan waardering is een zeer sterke drijfveer bij mensen. De onvervulde behoefte is soms nog sterker en kan ervoor zorgen dat mensen een sterke bewijsdrang ontwikkelen of de lat veel te hoog leggen voor zichzelf. Bij gebrek aan waardering ontstaan er negatieve gevoelens. Altijd ligt er een relatie tussen jouw behoeften en jouw gevoelens. Onvervulde behoeften zorgen voor negatieve gevoelens. En daar zitten in het kader van persoonlijke ontwikkeling een aantal leerpunten. Voorbeelden zijn:
- gevoelens van afwijzing
- gevoelens van afgunst
- ik voel me miskend
- ik voel me gepasseerd
- ik voel me afgedankt en aan de kant gezet
- ik voel me nutteloos, zinloos en doelloos
- ik heb het gevoel dat ik buiten de boot val
- ik voel me afgedankt
Lees ook:
- bewondering
- wil jij beroemd worden?
Waardering in teams en organisaties
Op alle niveaus is de behoefte aan erkenning en respect aanwezig. Zowel op het persoonlijk niveau maar ook op team- en organisatieniveau is het van ontzaglijke waarde dat medewerkers waardering en erkenning krijgen. Naar mijn mening is waardering geven aan medewerkers een component dat onderschat wordt. Waardering geven aan medewerkers is wat anders dan met de fanfare rondlopen of iedere dag op gebak trakteren. Ten diepste gaat het om:
- de medewerker serieus nemen (lees ook: gehoord worden is een behoefte)
- kwaliteiten van jouw medewerkers benutten en faciliteren om deze door te ontwikkelen
- de medewerker betrekken bij de organisatie of het teambelang.
Gebrek aan waardering kan soms een sterke drijfveer zijn en tal van negatieve gevoelens oproepen binnen teams en organisaties.
-
Onvervulde teambehoeften leiden tot klachten en knelpunten.
Onvervulde behoeften binnen het team leiden tot klachten en knelpunten en brengen negatieve gevoelens. Gebrek aan waardering levert klachten op zoals:
- er is te weinig tijd en aandacht voor mij
- de leiding pakt signalen onvoldoende op
- ik heb het gevoel dat ik er alleen voor sta
- ik word niet serieus genomen door mijn leidinggevende
Leerdoelen
Er is verwantschap tussen de behoefte aan waardering en leerdoelen op persoonlijk niveau, teamniveau of organisatieniveau. Voorbeelden waar dit een rol speelt:
- gebrek aan waardering kan ervoor zorgen dat je moeite hebt om kritiek te ontvangen en dat je je onzeker voelt en meer zelfvertrouwen wil ontwikkelen of dat je je zelfverzekerder zou willen voelen.
- ook in teams en organisaties kan gebrek aan waardering leiden tot negativiteit en weerstanden.
- een leerdoel voor leidinggevenden is: een relatie opbouwen met de medewerker.
Training en coaching
Bekijk onze trainingen gericht op autonomie of bestel het e-book: persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf!
Bestel de online training: autonomie en persoonlijk leiderschap!
In onze webshop kun je de training autonomie en persoonlijk leiderschap aanschaffen!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.