Relatie opbouwen tussen leidinggevende en medewerker
Een goede relatie en verstandhouding tussen leidinggevende en medewerker draagt bij aan de werksfeer, prestaties, motivatie maar ook aan werkplezier. Een taak van de leidinggevende of manager is om een goede relatie en verstandhouding op te bouwen met de medewerker.
Gezonde werkrelaties hebben een positief effect
Een goede relatie tussen de leiding en medewerker heeft een positief effect op een aantal facetten binnen jouw team zoals:
- de arbeidsvreugde en voldoening die de medewerker uit zijn werk haalt
- de invloed op de prestaties van de medewerker
- de tevredenheid van de medewerkers
- de werksfeer binnen jouw afdeling of team
- open communicatie
- de betrokkenheid binnen het team
- de mate waarin jouw medewerker zich thuis voelt binnen het team
- de mate waarin medewerker zich kwetsbaar durven op te stellen
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Training teamontwikkeling voor leidinggevenden
Wil je de training teamontwikkeling voor leidinggevenden starten? Wij verzorgen deze ook individueel.
Luisteren, meedenken en sparren
Een belangrijk aspect in het kader van een werkrelatie opbouwen zit in basis toch in de luisterende rol van de leidinggevende. Kan de medewerker zijn verhaal bij jou kwijt? Een actieve luisterhouding is van belang. Maar meedenken met de medewerker en sparren over vraagstukken waar de medewerker in zijn werk tegenaan loopt verhoogt de betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie, het team en de werkzaamheden.
Feedback geven
Feedback geven op het functioneren van de medewerker kan een belangrijk aspect zijn bij de doorontwikkeling van de medewerker. Juist in een omgeving waar de medewerker gehoord wordt en waar de medewerker zich serieus genomen voelt is de basis gelegd voor het doorontwikkelen van de kwaliteiten van de medewerker.
Afstand en nabijheid
Inzicht in afstand en nabijheid is een belangrijk onderdeel in het opbouwen van een relatie met de medewerker. Wanneer je als leidinggevende teveel op afstand staat, bouw je niet aan een persoonlijke werkrelatie met de medewerker. Maar te close worden, te informeel met elkaar omgaan, kan ook nadelige gevolgen hebben op de werkrelatie (lees ook: ongezonde werkrelaties) en uiteindelijk op de prestaties van de medewerker.
Leerdoel voor de leidinggevende
Een leerdoel voor leidinggevenden en managers inzake de training teamontwikkeling en samenwerken is om een goede relatie op te bouwen met de medewerker. Hoe ga je om met afstand en nabijheid? Hoe geef je op de juiste wijze feedback? Hoe bevorder je een open relatie?
Teamontwikkeling
Dit artikel is geschreven in de serie over teamontwikkeling (gezamenlijk willen, kunnen en zijn).
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.