Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Afspraken nakomen

Afspraken nakomen is een leerdoel voor veel teams, organisaties. Omdat teams en organisaties bij de gratie van individuen bestaan betekent dit dat het een individueel leerdoel betreft. Wanneer afspraken niet worden nagekomen heeft dit vaak vergaande gevolgen en zal dit in veel gevallen tot irritaties leiden. In dit artikel ga ik in op: het nakomen van afspraken.

Voorbeelden

Ik put maar gewoon uit mijn praktijkervaring om wat voorbeelden weer te geven:

  • je spreekt zaken af op het werkoverleg of tijdens het afdelingsoverleg maar besluiten worden niet uitgevoerd, half uitgevoerd of te laat uitgevoerd
  • je hebt een toezegging gedaan en je komt het niet na
  • afspraken gemaakt tijdens functionerings- of beoordelingsgesprekken worden niet uitgevoerd
  • je  hebt afgesproken dat iemand verantwoordelijk is voor een bepaalde taak en toch wordt die taak niet uitgevoerd
  • je hebt meerdere malen medewerkers aangesproken op bepaald gedrag en wederom is de afspraak gemaakt dat er verandering zou plaatsvinden: toch gebeurt het niet!
  • de leidinggevende heeft iemand toegezegd nog terug te komen op een eventuele salarisverhoging maar vervolgens gebeurt het niet
  • je mocht een opleiding volgen, men had het al toegezegd maar niemand komt erop terug
  • de leiding geeft het slechte voorbeeld en de medewerkers nemen dat over
  • er is sprake van een onderhuids conflict en afspraken niet nakomen is een vorm van passief-agressief gedrag
  • bewust afspraken niet nakomen en zaken in het honderd laten lopen is onderdeel van pestgedrag

Waar gaat het vaak om? Half uitvoeren, niet uitvoeren, niet tijdig of te laat uitvoeren!

Afspraken niet nakomen

Verantwoordelijkheden

Afspraken maken heeft met verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Wanneer we afspreken dat we een bepaalde taak of actie uitvoeren voor een bepaalde datum dan nemen we de verantwoordelijkheid om die taak en afspraak tot een goed einde te brengen. Niet nakomen van afspraken is gebrek aan verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel.

Afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken op

Oorzaken?

Wat is de oorzaak dat medewerkers, teamleden of leidinggevenden afspraken niet nakomen?

  • ze spreken iets af maar eigenlijk kunnen ze de betreffende taak er niet eens bij doen (ze hadden dus nee moeten zeggen)
  • afspraken worden niet serieus genomen binnen de organisatie (soms is het bedrijfscultuur)
  • vrijblijvendheid: het heeft toch geen consequenties als we het niet doen
  • excuus-cultuur wordt aanvaard: ja maar……………… ik kwam er niet aan toe of dit kwam er tussendoor
  • we menen dat we een duidelijke afspraak hebben gemaakt maar het blijkt niet zo duidelijk te zijn als we dachten
  • we hebben geen afspraken gemaakt maar intenties uitgesproken (in de trant van: we gaan er voor)

En: uiteindelijk kan dit problemen geven bij de uitvoering, bij de levering, bij de klanttevredenheid, bij de facturering, bij het behalen van doelstellingen en ga zo maar door. Als afspraken structureel niet worden nagekomen, dan kan de organisatie in zwaar weer terecht komen.

Gevolgen

Gevolgen van de niet-nakom-cultuur kunnen vervelend zijn:

  • deadlines worden niet gehaald
  • interne afspraken worden doorgeschoven
  • processen worden vertraagd of opgeschort
  • het gaat ten koste van eigen betrouwbaarheid en geloofwaardigheid

Wat kun je eraan doen?

Je kunt nog één afspraak extra maken. Je zou kunnen afspreken wat je gaat doen samen wanneer een afspraak niet wordt nagekomen of uitgevoerd. Afspraken maken doe je samen. Afspraken niet nakomen ook. Want blijkbaar tolereer je samen dit vervelende gedrag. Welke afspraken kun je dan nog maken? Ik noem er een paar:

  • we spreken alleen zaken af die behapbaar zijn binnen de gestelde tijd
  • we spreken af dat wie ja zegt op de uitvoer van een bepaalde taak ook de verantwoordelijkheid op zich neemt om die taak voor een bepaalde datum uit te voeren
  • we spreken af dat de betreffende taak op die datum uitgevoerd is tenzij het echt onmogelijk is door overmacht (maar we spreken af dat we dan direct daarover geïnformeerd worden)

Nog een schepje er bovenop: we spreken af dat het onacceptabel is dat iemand herhaaldelijk zijn afspraken niet nakomt en dat dit verdergaande consequenties zal hebben.

Afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken

De Steven verzorgt de  training afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken van.

Afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken

Training teamontwikkeling

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.