Prestige, aanzien of status: een drijfveer voor jou?
Word jij gedreven door prestige, aanzien of status? Is het belangrijk voor jou hoe mensen jouw maatschappelijke of sociale status waarderen? Haal jij er voor een deel jouw motivatie uit? Lees dan dit artikel!
Waar hebben we het over?
Of het nu over prestige, aanzien of status gaat: de drie woorden hebben dezelfde kenmerken. We noemen er een aantal:
- De positieve beoordeling van anderen over jou, jouw kwaliteiten of capaciteiten.
- Invloed of aanzien wat je verwerft op basis van bezit of prestaties.
- Een goede naam die je hebt opgebouwd en respect en ontzag dat je ontvangt.
- Aanzien en achtbaarheid: de wijze waarop mensen naar jou kijken of de reputatie die je verworven hebt.
Kortom: het gaat voortdurend over het verwerven van:
- Eer of een goede naam.
- Allure of maatschappelijk aanzien.
- Sociale prestige die jou te beurt valt.
- Gezag, ontzag of overwicht.
op basis van bezit, prestaties, positie en capaciteiten.
Bezit, prestatie, positie en capaciteiten
De wijze waarop status en prestige wordt verworven is door een viertal factoren doorgaans:
- Jouw capaciteiten: bijvoorbeeld de opleiding die je hebt genoten, de titel die je hebt behaald, de onderscheidingen die je hebt mogen ontvangen.
- Bezit: het (eigen) vermogen wat je hebt opgebouwd, de woning(en) waar je woont, de auto waar je in rijdt, de financiële middelen waarover je beschikt.
- Prestaties en positie: wat je gepresteerd hebt in jouw leven door opleiding of carrière, jouw loopbaan, de positie die je verworven hebt, bijvoorbeeld een leidinggevende positie.
Een drijfveer of behoefte?
Prestige, aanzien en status is voor mensen een drijfveer. Dat zal wel niet vreemd klinken wanneer we dat stellen. Je ziet het om je heen. In sommige kringen wordt er veel waarde aan gehecht aan wat je bereikt hebt in jouw leven. Maar ook al is het een drijfveer: het is geen behoefte. Mensen die gedreven worden door prestige, aanzien of status vervullen hun:
- Behoefte aan waardering, erkenning en respect.
- Behoefte aan aandacht.
- Behoefte om ergens bij te horen.
Uiterlijk vertoon
Het moge duidelijk zijn dat prestige, aanzien en sociale status veel met uiterlijk vertoon te maken heeft. En dat wil zeggen dat de waardering altijd gaat om wat je doet, wat je bereikt, wat je verwerft, maar niet om wie je bent. Zeker wanneer het buiten proportioneel wordt is het een wereld van show, schijn, uiterlijke pracht en praal gekoppeld aan innerlijke armoede waar gevoelens worden verbloemd en waar het échte contact tussen mensen verdwijnt. Lees ook: de kracht en de valkuil van prestige.
Statusinconsistenties en stress
Mooie woorden: statusinconsistentie, prestige-inconsistentie of aanzieninconsistentie. Wanneer er onbestendigheid, onduidelijkheid, onstandvastigheid bestaat over de status, de prestige of het aanzien dan kan er stress ontstaan. Bijvoorbeeld:
- Wanneer de ondernemer failliet gaat terwijl hij/zij de eigenwaarde en zelfwaardering vooral ontleend heeft aan het eigen bedrijf,
- Wanneer een collega met een mindere opleiding promotie maakt en meer verdient,
- Wanneer iemand op een functie wordt aangenomen die je minder capaciteiten toedicht terwijl je bent afgewezen.
Kortom: mensen die qua prestaties en prestige onderdoen voor hun omgeving kunnen zich minder gelukkig voelen. Een voorbeeld daarvan lazen we ergens over een buurtbewoner die als enige geen straatprijs kreeg uitgekeerd van de Nationale Postcode Loterij waarop een rechtszaak werd aangespannen.
Persoonlijke drijfveren
Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.
Carrière en werk
Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.