Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Prestige: de kracht van prestige en de valkuil

Prestige kan een enorme drijfveer zijn. Het is een soort van sociale status waardoor je achting verwerft, bewondering ontvangt maar ook waardoor je invloed stijgt. Prestige zorgt voor eer, roem, aanzien en een goede reputatie. Lekker toch?

Betekenis

Prestige duidt op gezag, aanzien en succes. Stel, je krijgt een prestigieuze prijs, dan is dat een prijs waardoor je achting verwerft. Of zoals een aannemer tegen me zei bij het bouwen van een appartementencomplex: voor ons is het een prestigieus bouwwerk. Daarmee straal je gezag uit als bedrijf.

Krachtige uitstraling

Prestige doet dus veel in jouw externe communicatie. Het is een krachtige uitstraling naar buiten. Het zorgt voor een goede reputatie, voor naamsbekendheid, voor wellicht extra orders en opdrachten. In die zin kan het veel positiefs brengen.

Prestige is een drijfveer

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Loopbaanonderzoek

Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:

  • Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
  • Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
  • Zijn: talenten, eigenschappen,  kwaliteiten

Loopbaan oriëntatie

Drijfveer of behoefte?

Ik denk dat prestige een drijfveer kan zijn voor veel mensen. Het zet mensen in beweging, ze zoeken eer, bewondering, aandacht, roem, faam en daarvoor komen ze in beweging. Maar in een ander artikel schrijf ik dat status, aanzien en prestige (SAP) geen behoefte is. Je kunt er zonder! Je kunt niet zonder waardering en liefde. Ook niet zonder geborgenheid en genegenheid. Kenmerk van een behoefte is: je hebt het nodig om te leven. Dus kort gezegd: een prestige is een drijfveer en geen behoefte.

Sterke kracht en diepe valkuil

Prestige is een sterke kracht. Ik noemde al voorbeelden over de uitstraling die het geeft naar buiten toe. Maar de valkuil is ook heel krachtig. Het kan je namelijk finaal afbreken. Ik noem een drietal zaken:

  • Prestatiedruk: zie je de eerste letters van prestige en prestatiedruk? Prestigieuze werken of prijzen geven ook druk. De volgende keer moet je weer. En liefst met nog een schepje er bovenop. Het kan je finaal opbreken, wanneer je erin doorslaat.
  • Gezichtsverlies: wanneer het niet lukt! En dat kan ver gaan. Bijvoorbeeld iemand die zich heel erg onderuit voelde gaan. Hij had gefaald in een prestigieus werk. Dan gaat je naam eraan. Hoe hoger je op het paard wordt getild, hoe harder je naar beneden gaat.
  • Prestigekwesties: waarin je verzeild raakt! Dat is een kwestie waarbij je je laat leiden door prestige. Ik denk aan een ondernemer die een rechtszaak had met iemand over € 5.000,-. En hij was al € 11.000,- aan juridische kosten kwijt. Maar hij zei: ‘het is een prestigekwestie geworden’. Wel een dure hobby, vind je niet?

Gezwollen ego’s

Ik moet ook denken aan de valkuil van gezwollen ego’s. Dat is een vorm van ongezond egoïsme. Soms zie ik dit gebeuren in het politieke bestuur. Er wordt iets nagestreefd wat nagenoeg onbereikbaar is. Er gaan miljoenen aan overheidsgeld naar toe. En opeens mislukt het project. En in feite was dat voorspelbaar, maar toch werden de plannen doorgezet totdat het klapte. Dat heeft te maken met gebrek aan bescheidenheid, gebrek aan nederigheid, wat ik uitdruk in gebrek aan positie-sensitiviteit.

Wat wil je eigenlijk?

Wil je meer weten over wat je zou willen? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.

Wat zou je willen?

Bekijk de webshop!

Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.

Webshop De Steven

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.