Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ontevreden? Dat duidt op onvrede!

"Onvrede" en "ontevredenheid" zijn twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt vanwege hun gelijkenis. Ontevredenheid heeft direct een verbinding met gevoelens van onvrede. Over het algemeen kun je zeggen dat "onvrede" meer een breed gevoel van onbehagen beschrijft, terwijl "ontevredenheid" vaak meer gericht is op specifieke bronnen van ongenoegen. Je kunt ontevreden zijn over jezelf, jouw werk of baan, jouw prestaties of jouw relatie. Gevoelens van ontevredenheid ontstaan wanneer er onvrede heerst over iets of iemand. Het is een vorm van boos zijn op jezelf of op elkaar en het kan leiden tot een negatief zelfbeeld en jezelf veroordelen, en in de relatie met anderen tot tweedracht of ruzie.

Betekenis en definitie

Eerst het begrip ontevreden."Ontevredenheid" verwijst naar een meer diepgaand gevoel van ongenoegen of ontevredenheid, vaak geassocieerd met iets wat niet aan de verwachtingen voldoet.Het kan worden gebruikt om een gevoel van teleurstelling of frustratie over iets specifieks uit te drukken, zoals een product, dienst, situatie, of zelfs een relatie.

"Onvrede" verwijst naar een gevoel van ontevredenheid of ongenoegen, meestal over een specifieke situatie, gebeurtenis of omstandigheid.
Het kan een algemeen gevoel van onbehagen of ontevredenheid beschrijven zonder een specifieke reden te noemen.

Ontevreden gevoel

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Voorbeelden

Aan de hand van enkele criteria benoem ik wat onvrede eigenlijk is. Onvrede duidt op:

  • Een situatie waarbij geen vrede is (en dus onvrede!).
  • Ee situatie waarbij een tegenstelling of patstelling is.
  • Een situatie waar uiteenlopende behoeften of belangen zijn.
  • Een situatie die duidt op verschil van inzicht, twist, tweedracht, ruzie, onmin, onenigheid en waar de vrede in ieder geval niet aanwezig is.
  • Een toestand die niet bevredigend is, waarschijnlijk zelfs voor meerdere partijen.
  • Een gevoel van onbehagen dat voor de dag komt bij een conflict.

Onvrede kan in allerlei situaties ontstaan. Ik noem nog wat voorbeelden:

  • De bestuurder trad af uit onvrede over het huidige beleid (onvrede dus die ontstaat omdat men het ergens mee oneens is).
  • De medewerker nam ontslag uit onvrede over de gang van zaken (onvrede die ontstaat omdat het beleid anders is dan men zou willen, omdat er op een andere manier leiding wordt gegeven dan gewenst).
  • Er zijn dingen toegezegd die men niet heeft waargemaakt (vertrouwen is geschaad).
  • Omdat men zich niet gehoord of gerespecteerd voelt.

Wanneer speelt het een rol?

Er kunnen diverse zaken zijn waar je niet tevreden over bent: Je vindt wellicht dat:

  • Jouw carrière tegenvalt en anders loopt dan je had gewild.
  • Jouw huidige baan anders verloopt dan je had gehoopt of dan je was toegezegd.
  • Jouw relatie je niet het geluk brengt wat je zocht.
  • Je te weinig geld verdient.
  • Jouw bedrijf tegenvalt of dat de resultaten van jouw bedrijf tegenvallen.
  • Jouw dromen nooit écht gerealiseerd zijn.
  • Anderen het veel verder geschopt hebben dan jij.

Maar los van deze punten je kunt ook ontevreden zijn over jezelf. Ben je dat?

  • Over hoe je eruitziet: jouw uiterlijk.
  • Over wat je bereikt en gepresteerd hebt in jouw leven.
  • Over wie je bent.

Lees ook: innerlijke onvrede over jezelf!

Behoeften en onvrede

Onvrede ontstaat ten diepste omdat de eigen behoefte niet bevredigd wordt. Altijd ligt er een relatie tussen jouw behoeften en jouw gevoelens. De kunst is om te achterhalen waardoor onvrede ontstaat. Daarna kun je er iets aan doen.

Spanning ontevredenheid binnen teams

 

Binnen teams en organisaties kan er ook sprake zijn van ontevredenheid. Het kan zelfs leiden tot spanningen. In teams kan ook onvrede ontstaan om vergelijkbare redenen

  • Oneens met
  • Andere verwachtingen
  • Zich niet gehoord voelen
  • Beschadigd vertrouwen
  • Zich niet gerespecteerd voelen
  • Zich niet serieus genomen voelen

lees ook: ontevredenheid binnen teams

Het positieve van een ontevreden gevoel

Het positieve element van een ontevreden gevoel is dat er een hele sterke motivator achter zit om iets te veranderen. Je wilt blijkbaar dat het anders gaat of dat het zelfs anders moet. Wil je jouw grenzen verleggen? Waar komt dat gevoel anders vandaan? Als dat het geval is heb ik de volgende tips voor jou:

  • Schrijf eens precies op waarover je ontevreden bent
  • Bedenk per onderdeel een strategie om de verandering aan te brengen die je wenst
  • Stel duidelijke doelen en probeer de gewenste verandering door te voeren

Ongenoegen en onvrede uiten

Onvrede uiten: hoe doe je dat? De juiste wijze is om rechtstreeks te vertellen waarover je onvrede voelt. Belangrijk is om daarbij verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gevoelens. Voor de bewustwording: het gevoel van onvrede is van jezelf. Het heeft geen zin om anderen te beschuldigen of verantwoordelijk te stellen voor jouw gevoelens. Vertel wat je voelt en hoe dat komt. Bespreek vooral ook wat er aan gedaan zou moeten worden om het op te lossen. Wat vaak de minder goede vorm is van onvrede uiten: mopperen en foeteren of klagen. Klagen doe je over de toestand waarin je verkeert of over wat je is aangedaan. Mopperen is afgeven op de ander of op de situatie.

Lees ook onderstaande artikelen over uitingen van ontevredenheid.

Het negatieve aspect

Echter er is ook een negatief aspect aan het gevoel van ontevredenheid. Wellicht:

  • Leg je de lat veel te hoog voor jezelf?
  • Ben je zelden tevreden over jouw prestaties of heb je last van perfectionisme?
  • Is het meer nooit vol? Met andere woorden: heb je nooit genoeg?
  • Is jouw leerdoel om te leren genieten van het leven of zou je meer kunnen relativeren en de zaken in juiste proporties leren zien?

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.