Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Mopperen, klagen en zeuren

Mopperen, foeteren, klagen en zeuren is een manier om jouw ontevredenheid te uiten. Het is jouw ongenoegen uiten op een vaak brommerige, klagende, chagrijnige en onvriendelijke manier. In feite zit er een stukje boosheid  of teleurstelling achter.

Definitie en betekenis

Wat is mopperen en klagen? Ik duid het middels het benoemen van wat gedragskenmerken:

  • Mopperen

    Mopperen en foeteren is enerzijds een vorm van communicatie en anderzijds een gemoedstoestand die duidt op veel boosheid en irritatie. Natuurlijk is er gradatie van mopperen. Dat ligt er dus maar aan waarover het gaat maar het kan variëren  van een brommerige of knorrende toon tot snauwerig overkomen en iemand uitschelden. Vergelijkbare woorden zijn foeteren, mokken, knorren, brommen of razen. Ook nare woorden als kankeren worden soms ingezet om het verschijnsel mopperen aan te duiden.

  • Klagen

    Net als mopperen kan het bij klagen ook gaan over het uiten van ontevredenheid. Maar je kunt ook klagen omdat je pijn hebt of omdat je verdrietig bent. Woorden waarmee klagen wordt aangeduid zijn: jammeren, misbaar maken, kniezen, beklagen of bezwaar uiten.

  • Zeuren of zaniken

    Zeuren is mopperen en klagen maar dan vooral steeds op hetzelfde terugkomen of hetzelfde op een vervelende manier aan de orde stellen. Zaken die er minder toe doen, worden vaak als gezeur of gezanik afgedaan. Zeuren is oeverloze hassebasserij wat in feite over niets gaat.

Mopperen, klagen en zeuren

Zeggen dat het niet goed is

Het zal je duidelijk zijn dat zowel mopperen als klagen gaat over datgene wat niet goed is. Er is iets:

  • Waar je het mee oneens bent
  • Waar je anders tegenaan kijkt
  • Wat je boos maakt of waarover je teleurgesteld bent
  • Wat je graag anders had gezien

Wat is ontevredenheid?

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wat is er mis mee?

Vooropgesteld de vraag: is er wat mis mee? Op zich is het toch positief dat je jouw ongenoegen en ontevredenheid kenbaar maakt? Dat is zeker positief. Wat er mis mee is, is de wijze waarop. Het zit in de wijze van communicatie. De grondhouding van mopperen en klagen roept bij anderen weerstand op waardoor je niet bereikt wat je wilt bereiken. Waar zit 'm dat in?

  • Communicatie vanuit de slachtofferrol (wel zeggen wat er verkeerd is maar geen verantwoordelijkheid nemen zelf of de schuld bij de ander neerleggen)
  • Wel vertellen wat er niet goed is maar niet vertellen hoe het zou moeten
  • Communiceren vanuit een defensieve houding


Mopperen en klagen is een manier van ongenoegen uiten die bij anderen irritatie oproept, en daarmee is het niet effectief. Belangrijk is duidelijk te maken wat je wilt bereiken.

  • Wil je slechts stoom afblazen, heb je behoefte aan bevestiging, sympathie of alleen maar even een luisterend oor? Zeg dat dan. Dan weet de ander ook waar hij aan toe is.
  • Ben je het niet eens met beslissingen en wil je een andere oplossing bereiken? Zeg dat dan. Dan kun je samen in gesprek over de knelpunten en alternatieve opties.
  • Ben je het niet eens met beslissingen en valt daarover niet te onderhandelen? Heb je er geen invloed op? Leg je er dan bij neer dat de zaken zijn zoals ze zijn. Stop met mopperen, ga na welke consequenties de situatie voor jou heeft en neem verantwoordelijkheid voor die consequenties.

Binnen teams en organisaties

Ook binnen teams en organisaties kan behoorlijk gemopperd en geklaagd worden. Communicatie in de trant van ‘hadden ze maar dit en hadden ze maar dat’. Uiteraard heeft dat te maken met ontevredenheid binnen het team. Men voelt zich niet gehoord of niet serieus genomen en mopperen en klagen is een logisch gevolg. (zie ook: problemen binnen teams). De kunst is om zaken bespreekbaar te maken op de goede wijze. Daarvoor is vertrouwen nodig binnen het team anders zal dat nooit gebeuren.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.