Is jouw kind hoogbegaafd?
Is jouw kind hoogbegaafd en vind je dat moeilijk? Merk je dat jouw kind anders is dan andere kinderen? Hoe kom je er achter of jouw kind hoogbegaafd is?
Kenmerken
Ik noem een aantal kenmerken van hoogbegaafde kinderen. Zijn er kenmerken die je herkent? Jouw kind:
- Komt op school niet zo goed uit de verf: de schoolprestaties blijven achter
- Trekt zich graag terug of leeft in zijn eigen wereldje
- Houdt zich afzijdig van de groep
- Voelt zich afwezen door klasgenoten
- Wordt gepest en/of genegeerd
- Wil niet meedoen aan groepsactiviteiten
- Geeft snel op en is geen doorzetter (lijkt geen doorzetter te zijn)
- Is soms opstandig en gefrustreerd en voelt zich vaak niet begrepen
- Heeft fysieke problemen zoals hoofdpijn, buikpijn, misselijk
- Is soms zelfs depressief
- Heeft veel bevestiging nodig
- Is taak vermijdend
- Kan snel gefrustreerd zijn
- Vindt school saai en voelt zich niet opgenomen in de groep
- Verveelt zich en wordt onvoldoende uitgedaagd op school
- Is op sommige zaken voor op leeftijdgenoten: kan nadenken en beschouwen over andere dingen dan bijvoorbeeld klasgenoten
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Uit de praktijk
Jan pikt de leerstof erg snel op en voegt nieuwe kennis toe aan bestaande kennis. Hij heeft hier totaal geen moeite mee. Jan is erg leergierig en geïnteresseerd in leren, zo lang dit maar op een ontdekkende en experimenterende manier kan. Stil zitten aan een tafel met een werkblad is niet de manier voor Jan om zich te ontwikkelen. Jan moet dingen voelen en doen.
Tijdens de kring lijkt het alsof Jan niet oplet en kijkt hij de hele tijd om zich heen en lijkt hij te dromen, maar niks is minder waar. Jan hoort ondanks zijn ‘afwezigheid’ alles wat je zegt en kan dit herhalen.
Jan lijkt heel druk in zijn hoofd en over van alles en nog wat na te denken. Hij heeft een enorm uitgebreide kennis en woordenschat. ‘Je kan van Jan nog eens wat leren’. Hij weet alle ins en outs over treinen, transport/openbaar vervoer, en allerlei andere machines. Jan weet bijv. heel goed het verschil tussen de Arriva en de NS.
Jan heeft een hele bijzondere manier van denken. Jan heeft vaak een andere oplossing voor een probleem dan de meeste kinderen. Een oplossing waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. Een oplossing waarover echt is nagedacht en die een positief effect heeft. Nadeel: Jan heeft dan wel maar één idee en vindt het moeilijk om hiervan af te wijken.
Hele gesprekken zijn belangrijk om Jan ervan te overtuigen dat dingen ook anders kunnen dan dat hij in zijn hoofd heeft.
Jan had en heeft soms nog moeite met het omgaan met zijn woede. Jan kan erg boos/verdrietig worden wanneer dingen anders gaan dan hij in gedachten had, maar ook wanneer een andere leerling iets heeft gedaan dat Jan niet leuk vindt. Vooral in het begin van zijn schoolperiode ging Jan dan schreeuwen, gillen, slaan, schoppen, enz.
Er is samen met de leerkracht hard aan gewerkt door situaties te bespreken, uit te spelen, gevoelens te bespreken en voorgaande situaties opnieuw ‘op te lossen’. Voor Jan is praten en uitleg erg belangrijk en zijn ontwikkeling op sociaal gebied is hierdoor wel erg gegroeid. Soms heeft hij het hier wel even moeilijk mee.
Jan is erg gevoelig (hoogsensitief) en erg empathisch. Hij kan zich erg veel aantrekken van de mening van een ander en/of zich zorgen maken om een ander. Jan is erg ‘knuffelig’ en komt vaak een knuffel halen en vertellen hoe lief hij je vindt.
Het gedrag van Jan had ook anders geïnterpreteerd kunnen worden. Gelukkig heeft Jan een leerkracht getroffen die het gesprek met de leerling een belangrijke plek heeft gegeven. Ze heeft niet alleen dat gehoord wat de leerling zegt, maar ze heeft hem ook echt gezien. Ze heeft zijn educatieve behoeften begrepen en hier op passende wijze op gereageerd. Toch is dit niet eenvoudig. Daar kun je soms best wat hulp bij gebruiken. Want als je consequenties gaat verbinden aan je manier van kijken, observeren, het voeren van een gesprek en van horen naar luisteren gaat, is een gestructureerde aanpak van belang.
Begeleiding ouders hoogbegaafde kinderen
Het begeleiden van de persoonlijke ontwikkeling van je hoogbegaafde kind, doet niet een coach maar doen ouders zelf. Ik coach daarom ook ouders van hoogbegaafde kinderen op persoonlijke ontwikkeling. Hoogbegaafde kinderen zijn slim en cognitief vaardig. Belangrijk is dat ze zich ook emotioneel goed ontwikkelen. Emotioneel sterk zijn en cognitief uitgedaagd is minder worstelen met alledaagse problematieken. Emotioneel sterk zijn betekent de apen en beren leren omzeilen die je op je weg tegenkomt.
Je ziet kinderen worstelen met hun apen en beren. Je wilt ze als ouders ze graag helpen. Wat maakt nu dat dit zo lastig kan zijn? Het wordt namelijk lastig als je zelf een herkenning hebt in de problematiek waar je kind tegenaan loopt. Als je zelf een vergelijkbaar proces hebt meegemaakt. Je neemt altijd je eigen emoties en emoties hierin mee. Die kun je niet even loskoppelen en parkeren. Ze zijn altijd bij je! Jouw pijn en verdriet zorgen ervoor dat jij gaat reageren vanuit je eigen pijn en verdriet. Dit maakt het zo ontzettend lastig om het ontwikkelingsproces van je kind in goede banen te begeleiden. Daarbij komt dat je altijd het gevoel hebt te moeten vechten, tegen belemmeringen aanloopt en niemand je begrijpt.
Wil jij je kind helpen, dan is het handig om eerst jezelf te helpen. Inzicht te krijgen waar jouw verdriet, pijn en emoties vandaan komen en welke invloed dit heeft op je kind. Als jij je persoonlijk kan ontwikkelen, kan je kind dit ook. Denk maar aan de volgende vragen:
- Hoe assertief ben je?
- Hoe word jij je zenuwen de baas?
- Hoe ga je met verlies om?
- Hoe krijg jij meer zelfvertrouwen?
- Hoe ga jij om met gezag?
- Hoe ga jij om met je medemens?
- Hoe ga jij om met prestatiedruk?
Maak jij je zorgen?
Misschien ben je bezorgd. Je ziet dat jouw kind niet echt gelukkig is en je wilt er alles aan doen om hem/haar gelukkig te maken. Soms voel je angst voor de toekomst. De frustratie neemt maar toe bij jullie kind. Maar wat vaak vergeten wordt is dat het jou ook frustreert. De spanning neemt toe in het gezin. Ook broertjes en zusjes moeten het soms ontgelden.
Onmacht
Als ouder voel je je soms onmachtig en machteloos. Wat moet je doen om jouw kind gelukkig te maken? Of wat moet je nalaten? Iemand zei: ‘ik wil er alles wel voor doen en ik wil er alles wel voor laten, als hij/zij maar gelukkig wordt’. Bovendien merk je dat jouw kind contacten vermijdt. Hij/zij praat amper met jou. En alles wat je doet werkt maar eventjes.
Coaching jongeren
Wij bieden coaching voor hoogbegaafde jongeren op het terrein van studiekeuze en beroepskeuze, talentontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling (communicatie, persoonlijke effectiviteit etc.). Personal Coaching is maatwerk. Dus geen vaste schema’s. De coaching is volledig gericht op jouw persoonlijke ontwikkeling. Samen stellen we doelen zodat jij een helder inzicht in jezelf krijgt.
Persoonlijke ontwikkeling gaat over:
- Hoe kijk je naar jezelf?
- Hoe sta je in het leven?
- Ken jij je eigen talenten en kwaliteiten?
- Op welke wijze communiceer je?
- Hoe reageer je op veranderingen?
- Hoe reageer je op stress?
- Hoe ga je om met tijdsdruk?
- Hoe deel je jouw tijd in?
- Is er balans tussen inspanning en ontspanning?
- Hoe ga je met conflicten en spanningen om?
- Hoe kom je steviger in je schoenen te staan?
- Hoe weerbaar ben je?
Voel jij je regelmatig onzeker?
Je voelt je onzeker en je bent bang dat je het verkeerde pad bewandelt. Je weet ook wel dat die kinderen al zoveel moeten en dat de maatschappij zo veel van ze vraagt. Je vraagt je vaak af hoe je jouw kind moet begeleiden. Wat voor aandacht moet je geven? Naar welke school moet jouw kind gaan? Soms raakt het je wanneer je merkt dat je de aansluiting bij je kind mist en dat je hem/haar ook niet zo goed begrijpt. Misschien voel je je soms ook wel een beetje dom zelfs. Jouw kind denkt altijd net iets verder, sneller of dieper na over de dingen en hoe je ook je best doet, je kind kun je niet altijd bijhouden.
Vasthouden en bang om te verliezen?
In jouw ouderlijke zorg merk je dat je bang bent om te verliezen en je wilt zo graag die aansluiting zoeken en vinden voor een normale ouder/kind-relatie. Merk je dat jouw zorgen en jouw angst soms zo de overhand nemen dat je je daar teveel door laat leiden? Vind je het moeilijk om jouw kind los te laten?
Artikelen
Begeleiden en leren loslaten: eigen ontwikkelroute laten gaan!
Wanneer jouw kind hoogbegaafd is, heeft hij/zij doorgaans een andere weg te gaan dan andere kinderen. Er is andere ontwikkeling nodig dan bij een gemiddeld kind. Cognitief kan jouw kind goed meekomen maar er zijn meer zaken in het leven dan cognitieve vaardigheden. Het is niet onwaarschijnlijk dat jouw kind worstelt met tal van vraagstukken zoals:
- Wie ben ik nu en waarom ben ik zo anders dan andere kinderen? (Identiteit)
- Overgevoelig voor indrukken van buitenaf of veelheid van informatie
- Het omgaan met emoties en gevoelens
- Te diep nadenken over bepaalde zaken wat uitmondt in piekeren en redeneren
Als ouders moet je jouw kind enerzijds begeleiden en anderzijds leren loslaten. Loslaten is wat anders dan: hij/zij zoekt het maar even uit. Loslaten is een vorm van begrenzen. Wanneer je jouw kind leert loslaten, geef je in feite aan dat je het vertrouwen hebt dat jouw kind zijn/haar eigen weg zal gaan en ook het vermogen heeft om dat aan te kunnen. Jouw loslaten bezorgt jouw kind vertrouwen.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het proces van loslaten en begeleiden van jouw kind? Wij kunnen je van dienst zijn.
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.