Heeft jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong?
Heeft jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong? Of heb je soms het vermoeden dat jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft? Wellicht dat ik je in dit artikel een eindje op weg kan helpen.
Wanneer is er sprake van een voorsprong in ontwikkeling?
Een ontwikkelingsvoorsprong betekent dat jouw kind op één of meerdere gebieden een voorsprong heeft ten opzichte van leeftijdgenoten. Niet altijd is deze voorsprong blijvend en dus kan er sprake zijn van een tijdelijke voorsprong.
Een kenmerk van ontwikkeling bij kinderen is dat het vaak met sprongen gaat. Soms lijkt het weer een tijdje stil te staan. Op andere momenten gaat de ontwikkeling sneller.
Is jouw kind hoogbegaafd?
Dit artikel is geschreven in de serie: is jouw kind hoogbegaafd?
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Voorsprong groter dan zes maanden?
Bij kleuters spreekt men over een ontwikkelingsvoorsprong als de voorsprong groter is dan zes maanden. Overigens geldt dat ook voor een kind uit groep 3, 4, 5 of hogere klassen.
Bij slimme kleuters zie je vaak dat prestaties zichtbaar worden, doordat zij een aantoonbare voorsprong hebben in hun ontwikkeling op leeftijdsgenootjes.
Is de ontwikkelingsvoorsprong 7 tot 12 maanden?
Is de voorsprong 7 tot 12 maanden en wordt dat verschil niet veroorzaakt door een versnelling in het lesstofaanbod? Dan kan de voorsprong iets zeggen over de aanleg van jouw kind en over de leereigenschappen en/of persoonlijke eigenschappen.
Kenmerken
Er zijn ook zaken waar je op kunt letten wanneer je denkt dat jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Ik noem wat voorbeelden. Jouw kind:
- is bijzonder taalvaardig en heeft een behoorlijke woordenschat en kan zich voor zijn/haar leeftijd goed uitdrukken
- heeft een scherp geheugen
- heeft oog voor details
- is snel van begrip
- is leergierig en nieuwsgierig
- is bijzonder gevoelig en neemt veel indrukken waar
- is bijzonder gedreven en gemotiveerd
- is vroegrijp en denkt soms al na over levensbeschouwelijke onderwerpen
- is creatief en fantasierijk
- voelt snel aan of iets ‘oprecht’ is of ‘gespeeld’
Aansluiting op school
Mocht het inderdaad zo zijn dat jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft dan is het van belang dat de school erop aansluit. Voor de helderheid: dat geldt voor ieder kind. Ook wanneer een kind zich minder snel ontwikkelt is het van belang dat de school aansluit. Echter bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong vergt dat een andere aanpak. Jouw kind dient werk aangeboden te krijgen wat past bij zijn/haar interesses en waardoor hij/zij zijn/haar vaardigheden verder kan ontwikkelen. Maar daarmee is uiteraard niet alles gezegd. Er zijn meer factoren te noemen waarop de school moet aansluiten. Belangrijk is dat je als ouders maar dat ook de school begrijpt waar jouw kind tegenaan kan lopen en dat bijvoorbeeld overprikkeling een normaal verschijnsel is bij een kind met een ontwikkelingsvoorsprong. Lees ook: de school begrijpt mijn kind niet.
Weerstand
Wanneer jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft en de aansluiting mist op school, bij vriendjes of vriendinnetjes maar ook thuis dan kan dat tal van problemen oproepen. Het kan zijn dat jouw kind zich terugtrekt (met een boekje in een hoekje) en zich afsluit van de wereld die hem/haar niet begrijpt. Maar het kan ook dat jouw kind de strijd aanbindt wat zich uit in bepaald betweterig gedrag of altijd het laatste woord willen hebben. Nu is de vraag: hoe ga je hiermee om? Reageer je:
- Boos
- Beschuldigend
- Consequent
- Streng
- Toegankelijk
- Ik zeg het wel maar meen het niet
- Te vriendelijk zeggend
- Confrontatie mijdend
- De confrontatie aangaan
Soms roept de ene weerstand weer andere weerstand op. Of ongewild reageer je op een negatieve manier waardoor je in een negatieve spiraal van irritatie, boosheid terecht komt. Dat is jammer want dit soort strijd brengt alleen maar vervreemding van elkaar en vereenzaming. Probeer het oordeel los te laten over jouw kind. Dus niet oordelend in de trant van: “Jij moet ook altijd het laatste woord hebben” maar “Wat goed dat je altijd een antwoord hebt”. Voel je dat dit anders binnenkomt? Dus niet reageren op de manier van: “nu moet je je even stilhouden en stoppen” maar “lukt het je om 2 minuutjes stil te zijn, dan help je mij. Ik kan dan even goed nadenken over….. en daarna kan ik weer naar jou luisteren”.
Best wel moeilijk
Voor jou als ouder is het ook best wel moeilijk om te gaan met jouw kind dat een voorsprong in ontwikkeling heeft. Het vraagt een geheel andere benadering dan bij een ander kind. Wij begeleiden hoogbegaafde kinderen en volwassenen maar ook ouders van hoogbegaafde kinderen. Neem gerust contact met ons op.
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.