De school begrijpt mijn kind niet
De school begrijpt mijn kind niet. Het is een nog steeds vaker voorkomende klacht van ouders. Hoewel de vraag gesteld kan worden of het een klacht is of een hulpvraag.
Onbegrip
Een vader vertelt: ‘mijn zoon heeft een groep overgeslagen op de basisschool. Het leren gaat hem ogenschijnlijk gemakkelijk af. Maar mijn kind wordt toch als een soort probleemgeval behandeld op school omdat hij zich anders gedraagt dan andere kinderen’.
Is jouw kind hoogbegaafd?
Dit artikel is geschreven in de serie: is jouw kind hoogbegaafd?
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Gedraagt jouw kind zich anders?
De vraag is: gedraagt jouw kind zich anders of is jouw kind anders? Waar gaat het over? Een moeder vertelde:
- ‘Mijn dochter loopt weg als haar verteld wordt dat ze iets moet’
- ‘Staat het haar niet aan, dan wordt ze boos’
- ‘Ze gaat altijd de strijd aan’
- ‘Ze blijft in haar gevoel hangen’
- ‘Ze is kritisch en gaat snel in de aanval’
- ‘Ze ontwijkt vragen, is brutaal, komt haar afspraken niet na’
- ‘Ze is ongemotiveerd, gefrustreerd en boos’
Ontwikkelingsvoorsprong
Kan het zijn dat jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft? Waar je dat aan merkt?
- Mag jouw kind graag puzzelen en zaken uitknobbelen?
- Is jouw kind snel van begrip?
- Is jouw kind geestelijk vroegrijp?
- Is intellectuele uitdaging belangrijk voor jouw kind?
- Heeft jouw kind een onderzoekende houding?
- Heeft jouw kind een brede algemene kennis en interesse?
Onbegrip
Soms blijkt dat docenten niet begrijpen hoe het kan dat een kind zo reageert. Een moeder zei: ‘school denkt in een doosje’ en ‘hanteert een bepaalde manier van systematische aanpak die blijkbaar voor ieder kind moet gelden’.
Ook een vaker gehoorde klacht is dat de school weinig zelfreflectie vertoont. Anekdotisch is het verhaal van Klaas. Klaas spijbelde dagenlang zonder dat iemand het op school door had. Wat deed hij? Hij fietste een paar kilometer het platteland op en zocht een boerenschuur op. Daar ging Klaas zitten. Soms dagenlang. Soms wekenlang. Toch vroeg zich niemand op de school af hoe het kon dat je als jongen van 14 liever in een boerenschuur zit dan dat je naar school gaat. De schuld of verantwoordelijkheid werd bij Klaas gezocht maar de school vergat om eens te bekijken hoe het kon dat Klaas dit gedrag vertoonde.
Slechte schoolprestaties
Wanneer jouw kind de aansluiting mist bij de school, de klas of klasgenoten, de docenten, de cultuur van de school dan kunnen daardoor slechte schoolprestaties ontstaan. Dat geldt ook wanneer de lesstof wordt aangeboden op een wijze die niet bij jouw kind past. Misschien heeft jouw kind meer uitdaging nodig? Of juist vertrouwen en stimulans om het beste uit zichzelf te halen? Vragen van ouders kunnen zijn:
- Wat moeten we doen als ouders bij regulier onderwijs om het passend te maken?
- Hoe kan ik de uniekheid van mijn kind stimuleren?
- HB-onderwijs: is dat alleen passend bij hoog IQ/hoogbegaafdheid?
- Hoe doe ik het beste recht aan mijn kind betreft onderwijs en ontwikkelingsvoorsprong?
- Op welke gedragscomponenten moet ik als ouder alert op zijn bij HB en/of HSP-kinderen?
- Waar is een kind die hoogsensitief is bij gebaat?
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.