Intelligentiekloof: verbaal en performaal
Een intelligentiekloof is een kloof tussen de verbale IQ en de performale IQ. Verbale intelligentie heeft betrekking op woordenschat, taalgevoel en redeneringsvermogen. Performale intelligentie gaat over praktisch inzicht, problemen oplossen en ruimtelijk of visueel inzicht.
Is jouw kind verbaal sterker dan performaal?
Wanneer jouw kind verbaal sterker is dan performaal dan komt jouw kind slimmer over terwijl hij/zij ondersteuning nodig heeft met non-verbaal begrip en organisatorisch vermogen. Dat kan vraagstukken geven rond planning en organisatie. Een gevolg kan zijn dat jouw kind heel sterk en zelfstandig lijkt maar toch hulp nodig heeft bij:
- overzicht houden op taken
- structuur aanbrengen
- planning en organisatie
Het kind komt zelfstandig over maar de zelfredzaamheid is niet zo groot als vaak wordt gedacht waardoor je kind niet die hulp krijgt aangeboden die wel nodig is. Hij/zij kan daardoor ook onzeker worden.
Is jouw kind hoogbegaafd?
Dit artikel is geschreven in de serie: is jouw kind hoogbegaafd?
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Is jouw kind performaal sterker dan verbaal?
Wanneer jouw kind performaal sterker is dan verbaal dan heeft hij/zij een groot ruimtelijk inzicht en organisatorisch vermogen terwijl hij/zij zich daarover moeilijk kan uiten. Hij/zij neemt details waar, ziet van alles, heeft een visueel-ruimtelijk inzicht maar heeft niet het vermogen om daar woorden aan te geven. Dat kan leiden tot onbegrip in de omgeving maar ook tot frustratie bij het kind zelf.
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.