Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Enthousiasmeren motiveert!

Enthousiasmeren motiveert en is motiverend. Leidinggevenden moeten medewerkers enthousiasmeren. Tenminste dat wordt vaak gezegd. Echter de vraag is:

  • Hoe doe je dat?
  • Wat betekent dat precies?
  • Hoe gaat het in de praktijk van alledag?

Wat is het precies?

Wanneer je medewerkers enthousiasmeert dan weet je medewerkers enthousiast te maken. Maar dat is een inkopper natuurlijk. Je kunt de kwaliteit enthousiast plaatsen in het rijtje van inspirerend, charismatisch, bezielend, spontaan en levendig. Enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk. Het vertelt ook hoe jij reageert op bepaalde zaken. Je kunt inspireren, een ander aanzetten of in beweging brengen. Enthousiasmeren leg ik als volgt uit: anderen zodanig in beweging zetten dat ze uit eigen beweging aan de slag gaan.

Enthousiasmeren van je werknemers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Hoe doe je dat?

Klinkt mooi zul je zeggen: maar hoe doe ik dat? Ik noem een aantal facetten van enthousiasmeren:

  • Ben je zelf enthousiast?

    Leidinggeven begint bij jezelf! Ben je enthousiast en kun je dit enthousiasme overbrengen op anderen? Beschik je over de kernkwaliteit: enthousiast? Of ga je naar jouw werk omdat het nu eenmaal moet of omdat de hypotheek thuis ook betaald moet worden?

  • Open en duidelijk

    Een tweede aspect: ben je open en duidelijk in jouw communicatie? Met open communicatie bedoel ik niet dat je alle bedrijfsgeheimen aan de medewerker hoeft mee te geven. Maar je bent open over jouw bedoelingen: waar wil je naar toe en waarom? Duidelijkheid is een aspect wat daarbij hoort. Medewerkers willen weten waar jouw organisatie naar toe gaat, wat er van hen verwacht wordt en hoe e.e.a. zal verlopen.

  • Betrek ze erbij

    Laat jouw medewerkers horen en zien dat je ze nodig hebt, dat ze waardevol zijn voor jouw organisatie. Hoe doe je dat? Betrek ze erbij! Laat jouw medewerker meedenken ook over de toekomst van jouw bedrijf. Formuleer samen heldere doelen ook voor de toekomst.

  • Ontwikkelen

    Medewerkers helpen in hun ontwikkeling zorgt voor enthousiasme en bezieling. Help medewerkers om te ontwikkelen (of zo je wilt te verbeteren). Geef ze constructieve feedback op hun eigen ontwikkeling en prestaties.

  • Zinvol werk

    Zinvol werk, werkt enthousiasmerend. Mensen willen gezien en gehoord worden. Medewerkers willen serieus genomen worden en zinvol werk draagt bij aan hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

  • Benut hun kwaliteiten

    Wanneer je de kwaliteiten van jouw medewerkers benut, erken je jouw medewerker. Anders gezegd: je geeft er blijk van dat je de medewerker ziet staan en dat je hem/haar respecteert. Eén van de grootste vormen van waardering die je de medewerker kunt bieden. Daar kan geen salarisverhoging of bonus tegenop!

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.