Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Enthousiasmeren motiveert in leiderschap

Enthousiasmeren motiveert en is motiverend. Leidinggevenden moeten medewerkers enthousiasmeren. Tenminste, dat wordt vaak gezegd. Echter, de vraag is:

  • Hoe doe je dat?
  • Wat betekent dat precies?
  • Hoe gaat het in de praktijk van alledag?

Wat is enthousiast?

Wat betekent het eigenlijk om enthousiast te zijn? Enthousiasme is meer dan alleen een emotie op een moment. Het is een kernkwaliteit wanneer het van nature bij jou hoort. Je straalt iets uit dat anderen voelen en wat aanstekelijk werkt. Enthousiasme wordt vaak omschreven als geestdrift, bevlogenheid of vurigheid. Je voelt iets van binnen in vuur en vlam staan en dat deel je met anderen.

Kenmerken van enthousiasme:

  • Het komt van binnenuit: je voelt energie, warmte of vuur.
  • Je bent blij, bevlogen of uitbundig over iets dat je raakt.
  • Je straalt plezier uit en zet daarmee anderen in beweging.

Belangrijk: oprecht enthousiasme kun je niet faken. Medewerkers voelen direct of je energie echt is. Enthousiasme laat zich niet regisseren, het komt vanuit jezelf. Hoe je dat uit, kan verschillen. Een extravert persoon toont het vaak zichtbaar, een introvert misschien meer ingetogen, maar beide kunnen even oprecht zijn.

Meer lezen? Zie: Kernkwaliteit enthousiast.

Enthousiasmeren van je werknemers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Hoe enthousiasmeer je medewerkers?

Wanneer je medewerkers enthousiasmeert, dan weet je medewerkers enthousiast te maken. Maar dat is een inkopper natuurlijk. Je kunt de kwaliteit enthousiast plaatsen in het rijtje van inspirerend, charismatisch, bezielend, spontaan en levendig. Enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk. Het vertelt ook hoe jij reageert op bepaalde zaken. Je kunt inspireren, een ander aanzetten of in beweging brengen. Enthousiasmeren leg ik als volgt uit: anderen zodanig in beweging zetten dat ze uit eigen beweging aan de slag gaan. Klinkt mooi zul je zeggen: maar hoe doe ik dat? Ik noem een aantal facetten van enthousiasmeren:

  • Zelf enthousiast zijn als leidinggevende

    Leidinggeven begint bij jezelf! Ben je enthousiast en kun je dit enthousiasme overbrengen op anderen? Beschik je over de kernkwaliteit: enthousiast? Of ga je naar jouw werk omdat het nu eenmaal moet of omdat de hypotheek thuis ook betaald moet worden?

  • Open en duidelijke communicatie

    Een tweede aspect: ben je open en duidelijk in jouw communicatie? Met open communicatie bedoel ik niet dat je alle bedrijfsgeheimen aan de medewerker hoeft mee te geven. Maar je bent open over jouw bedoelingen: waar wil je naartoe en waarom? Duidelijkheid is een aspect dat daarbij hoort. Medewerkers willen weten waar jouw organisatie naartoe gaat, wat er van hen verwacht wordt en hoe e.e.a. zal verlopen.

  • Medewerkers actief betrekken

    Laat jouw medewerkers horen en zien dat je ze nodig hebt, dat ze waardevol zijn voor jouw organisatie. Hoe doe je dat? Betrek ze erbij! Laat jouw medewerker meedenken, ook over de toekomst van jouw bedrijf. Formuleer samen heldere doelen, ook voor de toekomst.

  • Ontwikkeling stimuleren

    Medewerkers helpen in hun ontwikkeling zorgt voor enthousiasme en bezieling. Help medewerkers om te ontwikkelen (of zo je wilt te verbeteren). Geef ze constructieve feedback op hun eigen ontwikkeling en prestaties.

  • Zinvol werk aanbieden

    Zinvol werk werkt enthousiasmerend. Mensen willen gezien en gehoord worden. Medewerkers willen serieus genomen worden en zinvol werk draagt bij aan hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

  • Kwaliteiten benutten en waarderen

    Wanneer je de kwaliteiten van jouw medewerkers benut, erken je jouw medewerker. Anders gezegd: je geeft er blijk van dat je de medewerker ziet staan en dat je hem/haar respecteert. Eén van de grootste vormen van waardering die je de medewerker kunt bieden. Daar kan geen salarisverhoging of bonus tegenop!

Wat gebeurt er als je niet enthousiasmeert?

Het klinkt vanzelfsprekend dat een leidinggevende enthousiasme moet tonen, maar wat gebeurt er als dit ontbreekt? De gevolgen zijn vaak groter dan je denkt. Medewerkers voelen zich minder betrokken bij de organisatie. Hun inzet wordt minimaal: ze doen wat nodig is, maar niets meer. Innovatie en creativiteit nemen af, want er is geen ruimte voor inspiratie. Het gevolg kan zijn dat prestaties teruglopen en de energie op de werkvloer verdwijnt.

Ook het verloop stijgt vaak in teams waar weinig enthousiasme merkbaar is. Medewerkers zoeken naar een plek waar ze wél gezien en gehoord worden. Uiteindelijk leidt dit tot hogere kosten en een negatieve sfeer. Enthousiasmeren is dus geen ‘extraatje’, maar een voorwaarde om medewerkers gemotiveerd en verbonden te houden.

Valkuilen bij enthousiasmeren

Enthousiasmeren klinkt positief, maar er zijn ook valkuilen. Een veelgemaakte fout is faken van enthousiasme. Medewerkers voelen haarfijn aan wanneer jouw energie niet oprecht is. Dan slaat het juist om in wantrouwen.

Een andere valkuil is overdrijven: te veel pushen of forceren. Medewerkers kunnen zich daardoor juist onder druk gezet voelen en afhaken. Enthousiasme werkt alleen als het uitnodigend is, niet dwingend.

Daarnaast is er de valkuil van eenzijdige motivatie. Alleen sturen op bonussen, targets of externe prikkels wekt kortstondig enthousiasme, maar geen blijvende betrokkenheid. Duurzaam enthousiasmeren komt voort uit intrinsieke motivatie: zinvol werk, waardering en persoonlijke groei.

Kortom: echt enthousiasme vraagt balans tussen oprechtheid, uitnodiging en intrinsieke motivatie.

Enthousiasme en persoonlijkheid: introvert vs. extravert

Veel leidinggevenden denken dat je extravert moet zijn om enthousiast te kunnen zijn. Maar dat is een misvatting. Enthousiasme kan zich op verschillende manieren uiten.

Een extraverte leidinggevende straalt vaak zichtbaar energie uit: uitbundig, sprekend met gebaren, hoorbaar in stem en lichaamstaal. Dat kan aanstekelijk werken voor medewerkers die energie krijgen van zichtbare dynamiek.

Een introverte leidinggevende toont enthousiasme misschien meer ingetogen: door aandachtig te luisteren, oprechte interesse te tonen en via rustige maar doordachte woorden. Dat werkt minstens zo krachtig, omdat medewerkers zich hierdoor gezien en serieus genomen voelen.

Beide stijlen zijn waardevol. Enthousiasme gaat niet over volume of drukte, maar over oprechtheid. Of je nu introvert of extravert bent: als jouw enthousiasme écht is, voelen medewerkers dat en werkt het verbindend.

Wat gebeurt er als je niet enthousiasmeert?

Het klinkt vanzelfsprekend dat een leidinggevende enthousiasme moet tonen, maar wat gebeurt er als dit ontbreekt? De gevolgen zijn vaak groter dan je denkt. Medewerkers voelen zich minder betrokken bij de organisatie. Hun inzet wordt minimaal: ze doen wat nodig is, maar niets meer. Innovatie en creativiteit nemen af, want er is geen ruimte voor inspiratie. Het gevolg kan zijn dat prestaties teruglopen en de energie op de werkvloer verdwijnt.

Ook het verloop stijgt vaak in teams waar weinig enthousiasme merkbaar is. Medewerkers zoeken naar een plek waar ze wél gezien en gehoord worden. Uiteindelijk leidt dit tot hogere kosten en een negatieve sfeer. Enthousiasmeren is dus geen ‘extraatje’, maar een voorwaarde om medewerkers gemotiveerd en verbonden te houden.

Valkuilen bij enthousiasmeren

Enthousiasmeren klinkt positief, maar er zijn ook valkuilen. Een veelgemaakte fout is faken van enthousiasme. Medewerkers voelen haarfijn aan wanneer jouw energie niet oprecht is. Dan slaat het juist om in wantrouwen.

Een andere valkuil is overdrijven: te veel pushen of forceren. Medewerkers kunnen zich daardoor juist onder druk gezet voelen en afhaken. Enthousiasme werkt alleen als het uitnodigend is, niet dwingend.

Daarnaast is er de valkuil van eenzijdige motivatie. Alleen sturen op bonussen, targets of externe prikkels wekt kortstondig enthousiasme, maar geen blijvende betrokkenheid. Duurzaam enthousiasmeren komt voort uit intrinsieke motivatie: zinvol werk, waardering en persoonlijke groei.

Kortom: echt enthousiasme vraagt balans tussen oprechtheid, uitnodiging en intrinsieke motivatie.

Veelgestelde vragen over enthousiasmeren

1. Wat betekent enthousiasmeren precies in leiderschap?
Enthousiasmeren is meer dan energie uitstralen. Het gaat erom dat jij anderen zo weet te raken dat ze uit eigen beweging in actie komen. Lees ook: wat is intrinsiek motiveren?

2. Hoe kan ik medewerkers enthousiasmeren zonder dat het geforceerd voelt?
Door oprecht te zijn. Enthousiasme werkt alleen als het echt uit jezelf komt en past bij jouw persoonlijkheid, of je nu introvert of extravert bent.

3. Wat gebeurt er als ik mijn team niet kan enthousiasmeren?
Dan loop je het risico dat medewerkers minder betrokken raken, de prestaties teruglopen en verloop stijgt. 

4. Is enthousiasme hetzelfde als motivatie?
Nee, enthousiasme is een aanstekelijke kwaliteit, terwijl motivatie meer gaat over de innerlijke of uiterlijke drijfveren die iemand in beweging zetten.

5. Welke valkuilen zijn er bij enthousiasmeren?
Een belangrijke valkuil is faken: doen alsof. Medewerkers voelen dat meteen. Ook te veel pushen of alleen extrinsieke prikkels gebruiken kan averechts werken.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens

Publicatiedatum: 28-12-2016


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.