Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Zinvol werk wordt steeds belangrijker

Zinvol werk wordt steeds belangrijker. Het draagt bij aan arbeidsvreugde bij jouw medewerkers, maar ook aan gezondheid, welzijn en welbevinden.

Betrokkenheid vergroten

In niet wendbare (starre) organisaties volgen medewerkers de strategie die vaak door staf of MT bedacht is. In wendbare organisaties zijn het de medewerkers zelf die samen met het management de strategie vernieuwen, richting geven en ervoor zorgen dat het werk uitgevoerd wordt.

Mensen passen zich makkelijk aan als zij mede de initiator zijn van de gewenste organisatie verandering. Met andere woorden; veranderingen die worden opgelegd door staf of MT’s hebben minder kans van slagen dan veranderingen die mede worden voorgedragen door medewerkers zelf. Lees ook: betrokkenheid vergroten.

De verandering van een starre naar een wendbare organisatie gaat niet vanzelf. Met de methodiek natuurlijk leiderschap krijgen organisaties ondersteuning om medewerkers wendbaar te maken waardoor de organisatie ook op lange termijn succesvol is.

  • Zijn jouw medewerkers alleen uitvoerders of ook meedenkers?
  • Mogen ze alleen meedenken of ook meebeslissen?




Zinvol werk geeft arbeidsvreugde

Duurzame inzetbaarheid

Zinvol werk vergroot en bevordert de inzetbaarheid van jouw medewerkers. Bekijk ook onze publicaties in het kader van duurzame inzetbaarheid.

Duurzame inzetbaarheid

Waardevol werk geeft energie en arbeidsvreugde

Door uit te zoeken wat mensen zinvol vinden, en vervolgens het werk daarop aan te passen kunnen mensen werk doen wat voor hun waardevol is. Daardoor ontstaat positieve energie en bevlogenheid. Meestal wordt vooral gekeken naar wat zinvol is voor de organisatie en moeten mensen zich daaraan aanpassen. Dat hoeft geen probleem te zijn mits datgene wat zinvol is voor de organisatie ook zinvol is voor de medewerker. Vaak is dat bij een nieuwe baan en een goede werving en selectie ook het geval.

Echter, zowel organisaties als mensen veranderen in de loop der tijd. De match tussen wat zinvol is voor de organisatie en wat zinvol is voor een medewerker kan dan onder druk komen te staan. Werkplezier en resultaten zullen dan verminderen. Als het goed is vinden er regelmatig gesprekken plaats tussen leidinggevende en medewerker en wordt over en weer feedback gegeven om de afstemming actueel te houden.

In sommige organisaties is er echter slechts 1 keer per jaar een beoordelingsgesprek. Er vindt dan een analyse plaats van wat goed gaat en wat niet goed gaat en meestal moet de medewerker gaan werken aan punten die niet goed gaan. Die medewerker moet dan veel moeite doen om iets wat hij niet goed kan te verbeteren. Dit gaat altijd ten koste van iets wat hij of zij heel goed kan en werkt hooguit middelmatigheid in de hand. Veel beter werkt het om te onderzoeken wat een medewerker goed kan, weten waar hij /zij energie van krijgt en daar zijn of haar taken op aan te passen. Dan ontstaat bevlogenheid.

  •  Pas jij het werk aan, aan jouw medewerker, of moet jouw medewerker zich aanpassen aan het werk?

Werk en gezondheid, doel of middel?

De ideeën over werk en gezondheid zijn de laatste jaren fors veranderd. Vroeger was gezondheid volgens de definitie van WHO; een toestand van fysiek, sociaal en psychisch welbevinden. Een soort ideaal doel dat vrijwel niemand volledig kan bereiken. In de nieuwe definitie is gezondheid ‘het vermogen om je te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden’. Gezondheid wordt daarbij meer als middel gezien en niet als doel.

Bij werk zie je het tegenovergestelde. Vroeger was werk een noodzakelijk kwaad, een middel om in je levensonderhoud te voorzien. Nu is werk voor veel mensen een levensdomein waarin je ambities wilt verwezenlijken. Je werkt tegenwoordig niet meer alleen voor geld; werk moet ook bijdragen aan waarden als welzijn, geluk, of creativiteit. De waarde van werken zit dus niet alleen in het resultaat ofhet product, maar juist in het werken zelf. Werk is van middel een doel geworden. (van extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie).

Persoonlijke drijfveren

Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.

Persoonlijke drijfveren

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.