Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Zinvol werk wordt steeds belangrijker

Zinvol werk wordt steeds belangrijker. Het draagt bij aan arbeidsvreugde bij jouw medewerkers, maar ook aan gezondheid, welzijn en welbevinden.

Betrokkenheid vergroten

In niet wendbare (starre) organisaties volgen medewerkers de strategie die vaak door staf of MT bedacht is. In wendbare organisaties zijn het de medewerkers zelf die samen met het management de strategie vernieuwen, richting geven en ervoor zorgen dat het werk uitgevoerd wordt.

Mensen passen zich makkelijk aan als zij mede de initiator zijn van de gewenste organisatie verandering. Met andere woorden; veranderingen die worden opgelegd door staf of MT’s hebben minder kans van slagen dan veranderingen die mede worden voorgedragen door medewerkers zelf. Lees ook: betrokkenheid vergroten.

De verandering van een starre naar een wendbare organisatie gaat niet vanzelf. Met de methodiek natuurlijk leiderschap krijgen organisaties ondersteuning om medewerkers wendbaar te maken waardoor de organisatie ook op lange termijn succesvol is.

  • Zijn jouw medewerkers alleen uitvoerders of ook meedenkers?
  • Mogen ze alleen meedenken of ook meebeslissen?




Zinvol werk geeft arbeidsvreugde

Duurzame inzetbaarheid

Zinvol werk vergroot en bevordert de inzetbaarheid van jouw medewerkers. Bekijk ook onze publicaties in het kader van duurzame inzetbaarheid.

Duurzame inzetbaarheid

Waardevol werk geeft energie en arbeidsvreugde

Door uit te zoeken wat mensen zinvol vinden, en vervolgens het werk daarop aan te passen kunnen mensen werk doen wat voor hun waardevol is. Daardoor ontstaat positieve energie en bevlogenheid. Meestal wordt vooral gekeken naar wat zinvol is voor de organisatie en moeten mensen zich daaraan aanpassen. Dat hoeft geen probleem te zijn mits datgene wat zinvol is voor de organisatie ook zinvol is voor de medewerker. Vaak is dat bij een nieuwe baan en een goede werving en selectie ook het geval.

Echter, zowel organisaties als mensen veranderen in de loop der tijd. De match tussen wat zinvol is voor de organisatie en wat zinvol is voor een medewerker kan dan onder druk komen te staan. Werkplezier en resultaten zullen dan verminderen. Als het goed is vinden er regelmatig gesprekken plaats tussen leidinggevende en medewerker en wordt over en weer feedback gegeven om de afstemming actueel te houden.

In sommige organisaties is er echter slechts 1 keer per jaar een beoordelingsgesprek. Er vindt dan een analyse plaats van wat goed gaat en wat niet goed gaat en meestal moet de medewerker gaan werken aan punten die niet goed gaan. Die medewerker moet dan veel moeite doen om iets wat hij niet goed kan te verbeteren. Dit gaat altijd ten koste van iets wat hij of zij heel goed kan en werkt hooguit middelmatigheid in de hand. Veel beter werkt het om te onderzoeken wat een medewerker goed kan, weten waar hij /zij energie van krijgt en daar zijn of haar taken op aan te passen. Dan ontstaat bevlogenheid.

  •  Pas jij het werk aan, aan jouw medewerker, of moet jouw medewerker zich aanpassen aan het werk?

Werk en gezondheid, doel of middel?

De ideeën over werk en gezondheid zijn de laatste jaren fors veranderd. Vroeger was gezondheid volgens de definitie van WHO; een toestand van fysiek, sociaal en psychisch welbevinden. Een soort ideaal doel dat vrijwel niemand volledig kan bereiken. In de nieuwe definitie is gezondheid ‘het vermogen om je te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden’. Gezondheid wordt daarbij meer als middel gezien en niet als doel.

Bij werk zie je het tegenovergestelde. Vroeger was werk een noodzakelijk kwaad, een middel om in je levensonderhoud te voorzien. Nu is werk voor veel mensen een levensdomein waarin je ambities wilt verwezenlijken. Je werkt tegenwoordig niet meer alleen voor geld; werk moet ook bijdragen aan waarden als welzijn, geluk, of creativiteit. De waarde van werken zit dus niet alleen in het resultaat ofhet product, maar juist in het werken zelf. Werk is van middel een doel geworden. (van extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie).

Persoonlijke drijfveren

Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.

Persoonlijke drijfveren

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.