Zinvol werk wordt steeds belangrijker
Zinvol werk wordt steeds belangrijker. Het draagt bij aan arbeidsvreugde bij jouw medewerkers, maar ook aan gezondheid, welzijn en welbevinden.
Betrokkenheid vergroten
In niet wendbare (starre) organisaties volgen medewerkers de strategie die vaak door staf of MT bedacht is. In wendbare organisaties zijn het de medewerkers zelf die samen met het management de strategie vernieuwen, richting geven en ervoor zorgen dat het werk uitgevoerd wordt.
Mensen passen zich makkelijk aan als zij mede de initiator zijn van de gewenste organisatie verandering. Met andere woorden; veranderingen die worden opgelegd door staf of MT’s hebben minder kans van slagen dan veranderingen die mede worden voorgedragen door medewerkers zelf. Lees ook: betrokkenheid vergroten.
De verandering van een starre naar een wendbare organisatie gaat niet vanzelf. Met de methodiek natuurlijk leiderschap krijgen organisaties ondersteuning om medewerkers wendbaar te maken waardoor de organisatie ook op lange termijn succesvol is.
- Zijn jouw medewerkers alleen uitvoerders of ook meedenkers?
- Mogen ze alleen meedenken of ook meebeslissen?
Duurzame inzetbaarheid
Zinvol werk vergroot en bevordert de inzetbaarheid van jouw medewerkers. Bekijk ook onze publicaties in het kader van duurzame inzetbaarheid.
Waardevol werk geeft energie en arbeidsvreugde
Door uit te zoeken wat mensen zinvol vinden, en vervolgens het werk daarop aan te passen kunnen mensen werk doen wat voor hun waardevol is. Daardoor ontstaat positieve energie en bevlogenheid. Meestal wordt vooral gekeken naar wat zinvol is voor de organisatie en moeten mensen zich daaraan aanpassen. Dat hoeft geen probleem te zijn mits datgene wat zinvol is voor de organisatie ook zinvol is voor de medewerker. Vaak is dat bij een nieuwe baan en een goede werving en selectie ook het geval.
Echter, zowel organisaties als mensen veranderen in de loop der tijd. De match tussen wat zinvol is voor de organisatie en wat zinvol is voor een medewerker kan dan onder druk komen te staan. Werkplezier en resultaten zullen dan verminderen. Als het goed is vinden er regelmatig gesprekken plaats tussen leidinggevende en medewerker en wordt over en weer feedback gegeven om de afstemming actueel te houden.
In sommige organisaties is er echter slechts 1 keer per jaar een beoordelingsgesprek. Er vindt dan een analyse plaats van wat goed gaat en wat niet goed gaat en meestal moet de medewerker gaan werken aan punten die niet goed gaan. Die medewerker moet dan veel moeite doen om iets wat hij niet goed kan te verbeteren. Dit gaat altijd ten koste van iets wat hij of zij heel goed kan en werkt hooguit middelmatigheid in de hand. Veel beter werkt het om te onderzoeken wat een medewerker goed kan, weten waar hij /zij energie van krijgt en daar zijn of haar taken op aan te passen. Dan ontstaat bevlogenheid.
- Pas jij het werk aan, aan jouw medewerker, of moet jouw medewerker zich aanpassen aan het werk?
Werk en gezondheid, doel of middel?
De ideeën over werk en gezondheid zijn de laatste jaren fors veranderd. Vroeger was gezondheid volgens de definitie van WHO; een toestand van fysiek, sociaal en psychisch welbevinden. Een soort ideaal doel dat vrijwel niemand volledig kan bereiken. In de nieuwe definitie is gezondheid ‘het vermogen om je te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden’. Gezondheid wordt daarbij meer als middel gezien en niet als doel.
Bij werk zie je het tegenovergestelde. Vroeger was werk een noodzakelijk kwaad, een middel om in je levensonderhoud te voorzien. Nu is werk voor veel mensen een levensdomein waarin je ambities wilt verwezenlijken. Je werkt tegenwoordig niet meer alleen voor geld; werk moet ook bijdragen aan waarden als welzijn, geluk, of creativiteit. De waarde van werken zit dus niet alleen in het resultaat ofhet product, maar juist in het werken zelf. Werk is van middel een doel geworden. (van extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie).
Persoonlijke drijfveren
Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.
Carrière en werk
Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.
Auteur
Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink