Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Oprecht en oprechtheid

Oprecht en oprechtheid is een waarde en een kwaliteit. Wat is het kenmerk van oprechtheid? Het is welgemeend.  In dit artikel ga ik in op de kwaliteit oprechtheid en de bijbehorende valkuil. Maar ook wat dit betekent in jouw persoonlijke communicatie.

Oprechtheid

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Betekenis en kenmerken

Eerst de vraag: wat is oprecht en wat is oprechtheid? Iemand die oprecht is, heeft geen bijbedoelingen, geen verkeerde bedoelingen. Kortom: het is duidelijk en transparant wat de bedoeling is. Ik duid het met een hele bekende uitspraak: 'wees oprecht als een duif'. Het is een Bijbelse uitspraak maar dat geeft precies weer waar het om gaat. Want later werd dit vertaald als: 'behoud de onschuld van een duif'. Dan kom je bij de kern van echt en oprecht:

  • Je hebt geen bijbedoelingen
  • Je hebt oprechte interesse in iemand
  • Je wenst iemand het beste toe
  • Je bent onbaatzuchtig wanneer je iemand het beste toewenst
  • Je bent niet uit op eigen gewin maar je betuigt jouw welgemeend meeleven
  • Je bent oprecht over jouw belangen

Wat is onoprecht?

Ik wil toch ook graag even formuleren wat onoprecht is. Dan komen we nog dichter bij de betekenis van oprechtheid. Is onoprecht hetzelfde als oneerlijk? Ik vind van niet. Om het verschil te begrijpen zet ik wat typeringen neer. Voel je het verschil wanneer ik zeg:

  • Je kunt interesse tonen (dat is fatsoenlijk) en je kunt geïnteresseerd zijn
  • Je kunt aandachtig luisteren (dat heb je op de training geleerd) of je luistert oprecht en met je hart naar het verhaal van iemand
  • Je kunt iemand het beste toewensen (omdat iedereen dat doet) of je meent het uit de grond van je hart
  • Je toont jouw medeleven bij de condoleance (als vorm van sociaal wenselijk medeleven) of je bent echt geraakt door het overlijden van de persoon

Wat is nu het verschil?

Wanneer je oprecht bent dan merkt de ander dat het jou raakt. De ander voelt aan dat het jou niet koud laat wat je vertelt. Het is welgemeend! Het komt recht uit jouw hart. Je voelt de emotie die de ander daarbij ervaart en je toont jouw gevoelens.

Vaardigheid

Oprechtheid is dus geen vaardigheid. Het is ook niet op school te leren of op een training of cursus. Je kunt het wel ontwikkelen. Er is ook durf en moed voor nodig om oprecht te zijn. Je geeft wel hart en ziel bloot.

Het is geen spelletje

Laat ik er dit nog even bij zeggen: 'oprechtheid moet je niet willen faken'. Dat gebeurt veel te veel. En dat is zo'n drogreden en bedrieglijk verhaal dat je jezelf te kijk zet. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer er in het debat over de toeslagenaffaire door iedereen even gezegd moet worden 'hoe erg het voor de gedupeerden is'. Op den duur gaat het zelfs irriteren. Of wanneer er ergens veel slachtoffers zijn en de politiek verantwoordelijke zijn medeleven betuigd met de nabestaanden terwijl iedereen aanvoelt dat de opgedreunde tekst door de secretaresse is geschreven.

Communicatie

Ik praat ook graag over oprechtheid bij communicatie. De basis voor communicatie is 'vertrouwen en veiligheid'. Oprechtheid draagt daar in hoge mate aan bij. En onoprechtheid doet er in nog veel hogere mate afbreuk aan. Wat is oprechtheid in communicatie:

  • je zegt wat je voelt en je voelt wat je zegt
  • je zegt wat je bedoelt en je bedoelt wat je zegt
  • je bent open over jouw bedoelingen, verwachtingen en belangen
  • non-verbaal straal je uit wat je zegt en wat je voelt

Er zijn mensen die het voortdurend vermelden: 'wat ik nu tegen je zeg, meen ik oprecht'. Wellicht zijn de bedoelingen goed maar in feite zwakken ze de boodschap af. Wanneer je oprecht iets meent, hoef je dat niet te zeggen. Dat heeft de ander allang aangevoeld namelijk.

Is er ook een valkuil?

Of er ook een valkuil bij oprechtheid bestaat is dezelfde vraag als: kun je te oprecht zijn? Ik vind dat een lastige vraag. In feite is het een waarde die bij jou past.  Als er sprake is van té oprecht dan heeft dat met de achterliggende emotie te maken. Zo nadrukkelijk met het hart betrokken worden bij een situatie of persoon dat je over-betrokken dreigt te raken.

Irritatiezone: het tegenovergestelde van oprechtheid

Een irritatie van een oprecht persoon is: onoprechtheid, verkooppraatjes, mooie praatjes en vlotte babbels die niet gemeend zijn. Maar ook andere zaken zoals:

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.