Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Slijmen: bij de ander in het gevlei willen komen

Slijmen is communicatie. Want als je slijmt dan communiceer je. Maar het heeft wel een doel. Je wilt bewust of onbewust bij een ander in het gevlei komen. Het doel is: men wil iets bereiken of men wil iets van de ander gedaan krijgen. Het moge duidelijk zijn: slijmen is niet oprecht of gemeend. Het is een vorm van achterbaks gedrag of schijnheiligheid. Het is manipulatie eerste klas: door eigen gedrag invloed proberen uit te oefenen op de gevoelens en het gedrag van de ander.

Betekenis en definitie: slijmgedrag

Wat is slijmen eigenlijk? Ik probeer het te definiëren door gedragsaspecten te benoemen. Slijmgedrag houdt in:

  • Samen lachen en lol maken met de bedoeling om aandacht te krijgen van de ander
  • De ander vleien, complimenteren om zijn/haar ego te strelen
  • De ander aandacht geven, helpen of ondersteunen met de bedoeling bij hem/haar in de smaak te vallen
  • Luisteren naar de ander en interesse veinzen in de ander met als doel iets gedaan te krijgen van de ander

Zie je waar het in de kern om gaat? Slijmen is een poging om een gemoedstoestand bij de ander te creëren met als doel om zelf iets gedaan te krijgen of in de smaak te vallen. Want dat is het kenmerk: de grapjes, de complimenten, de aandacht, de hulp en de belangstelling zijn niet gemeend en niet oprecht. Het is een toneelstukje dat de ware gevoelens en intenties verbergt.

Slijmen, slijmerd of slijmgedrag

Leren van jouw irritatiezone

Wil jij ontdekken wat jouw kwaliteiten zijn aan de hand van jouw irritaties?

Jouw irritatiezone

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten en valkuilen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan!

Training kwaliteiten ontdekken

Hoe pakt de slijmerd het aan?

Slijmen: hoe gaat dat? Ik noem een aantal aspecten:

  • De ander bewieroken en zogenaamd bewonderen of adoreren terwijl het niet gemeend is
  • De ander vleien zodat het lijkt alsof er veel aandacht voor hem/haar is
  • Doen alsof je de ander heel goed kent en alles van hem/haar weet (ja ik begrijp wel hoor hoe jij in elkaar zit)
  • Een wit voetje willen halen bij een hoger geplaatste
  • Huichelen

Hogerop komen: wit voetje halen?

Soms willen mensen hogerop. De methode is dan o.a. een wit voetje willen halen bij de leidinggevende of hogergeplaatste. Het ego van de baas wordt goed gestreeld en wie weet wat voor moois daaruit voortkomt.  Een andere vorm van slijmen is ‘likken naar boven en trappen naar beneden’. Dat geldt voor leidinggevenden die graag een nog hogere positie willen verwerven. Ze slijmen richting de hogergeplaatste en spreken denigrerend, hard en gevoelloos over medewerkers die onder hen geplaatst zijn.

Een slijmerd in het team kan de boel behoorlijk ontwrichten. Collega's hebben de onechtheid vaak wel door, omdat de slijmerd zich tegenover collega's anders gedraagt dan tegenover de baas. Als de leidinggevende dat gedrag niet doorziet en dus wel toelaat, dan zal dat een negatieve impact hebben op de onderlinge verhoudingen. Wellicht verliest de leidinggevende daarnaast respect in de ogen van de medewerkers. Erger is het wanneer de leidinggevende bewust zijn/haar ego laat strelen en dat gedrag van de slijmerd beloont. Hiermee wordt onoprechtheid binnen het team gestimuleerd en ontstaat er een sfeer van wantrouwen, verborgen gevoelens en dubbele agenda's.

Slijmen wordt meestal gezien als iets negatiefs, iets wat afkeuring verdient. Waarom slijmt de slijmerd dan? Volgens mij is het aangeleerd gedrag. Een slijmerd is eraan gewend dat hij/zij niet gehoord of gezien wordt maar dat manipulatie loont. De relatie is onoprecht en in wezen niet belangrijk; het doel heiligt de middelen. Maar er kan nog een andere reden zijn voor slijmgedrag, namelijk angst. De slijmerd voelt zich bedreigd door de macht van de ander en probeert zich te beschermen door bij de ander in een goed blaadje te komen. Dit is een overlevingsstrategie die bijvoorbeeld kan voorkomen in een omgeving met autoritaire leiders.

Heb je een hekel aan slijmerds?

Ergert het jou wanneer anderen slijmen? Hoe dat komt? Het past niet bij je kernwaarden. Heb je een hekel aan deze huichelachtige vorm van eigen gewin versterken? Dan vertelt dat iets over jou.

Oprecht en echt

Wanneer je slecht tegen slijmerds kunt, komt dat waarschijnlijk omdat je echt en oprecht bent. Slijmen is bij uitstek een vorm van communicatie die niet oprecht is. Kenmerk van slijmen is: je zegt iets anders dan je bedoelt.

Ben jij oprecht?

 

Beslijmd worden

In feite is het funest wanneer leidinggevenden gevoelig zijn voor beslijmd worden. Objectiviteit is dan ver te zoeken. Medewerkers worden dan niet meer beoordeeld op hun kwaliteiten of competenties. Het halo-effect treedt op.  Toch zijn sommige slijmerds zo doortrapt en gemeen dat het gewoon gebeurt terwijl iedereen op de werkvloer ook weet dat het zo is. Het moge duidelijk zijn dat narcistische leiders bij uitstek geschikt zijn om de onoprechte bewondering en adoratie van de slijmerd te ontvangen.

Voor leidinggevenden is het dus oppassen geblazen. Emotionele verstrengeling moet vermeden worden bij professionals. Men moet niet iets gedaan krijgen van de leidinggevende omdat men zich zo aardig voordoet.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Lees je onze nieuwsbrief al?

Wist je dat onze website meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar trekt? En dat MBO-, HBO-scholen maar ook universiteiten de website als ondersteuning gebruiken? Wist je dat sommige webinars verplicht gesteld zijn in bepaalde opleidingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (verschijnt om de 14 dagen).

Wil je onze nieuwsbrief aanbevelen bij collega’s of vrienden? Dat vinden we heerlijk! Gedeelde kennis is dubbele vreugde immers!

Inschrijven nieuwsbrief

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.