Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Open, openheid en openhartigheid is een kwaliteit

Open en openhartigheid is een kwaliteit of eigenschap. Past dit persoonskenmerk bij jou? Ben jij openhartig? Dan ben je open in jouw communicatie en dat betekent vooral dat je eerlijk bent over jouw gevoelens. Open communicatie is de mate waarin je bereid bent om je te laten zien. En dus heeft openheid ook te maken met de mate waarin je je gevoelens deelt. Ben je boos, geïrriteerd of gefrustreerd? Kunnen anderen dat ook aan je zien? Of is er iets wat je raakt of aanspreekt? Moffel het dan niet weg!

Gedragskenmerken

Wat is de betekenis van openhartigheid? Het woord zegt het al: ‘open hart’. En het hart is in taal de plek van de emotie en de gevoelens. En daar ben jij open over. In communicatie is dat heel belangrijk, dat je gevoelens laat zien. Kenmerken zijn:

  • Je zegt wat je denkt en wat je voelt
  • Je bent niet terughoudend in het delen van gevoelens
  • Je bent oprecht over jouw gevoelens en je toont dat ook
  • Je weet dat je verantwoordelijk bent voor jouw gevoelens en je beschuldigt anderen niet
  • Je maakt van jouw hart geen moordkuil of smoorpot
  • Je staat open voor andere mensen

Open, openhartig en openheid

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Misverstand

Om meteen maar een misverstand weg te nemen: openheid heeft niets te maken met het delen van de code van de pinpas of andere aanverwante privé aangelegenheden.  Vaak menen mensen dat open communicatie hetzelfde is als: alles vertellen. Een tweede misverstand is dat openhartigheid hetzelfde is dan iemand ongezouten de wacht aanzeggen of om iemand eens onomwonden te vertellen hoe u over hem/haar denkt. Daarover gaat het juist niet. Eerder is het dat jij laat zien hoe je je voelt in een bepaalde situatie, maar ook dat je daar de verantwoordelijkheid voor neemt.

Valkuil

Wat is de valkuil die erbij hoort? Kun je ook té open of te openhartig zijn? Er zijn eigenlijk twee woorden die bij de valkuil horen namelijk Naïef of te goed van vertrouwen. Je bent dan zo open over jouw gevoelens dat er te weinig afstand overblijft naar de ander. Soms stel je je dan te kwetsbaar op en geef je anderen gelegenheid om er misbruik van te maken. En dan krijg je van die gesprekken in de trant van ‘ja maar toen zei je’. Dat is heel vervelend. Een andere valkuil is: goedgelovig. Dan neem je snel aan wat een ander jou vertelt. Je veronderstelt dat het klopt wat de ander beweert en zonder dat nader te onderzoeken neem je het voor waar aan.

Kortom: wees openhartig, mijd de valkuil die ik hier noem en hou het bij een soort van ‘beheersbare kwetsbaarheid’.

Leerdoel

Het leerdoel of de uitdaging is dus: voldoende distantie houden, goed omgaan met afstand en nabijheid en in zekere zin een vorm van zakelijk blijven.

Het tegenovergestelde

Het tegenovergestelde van openhartigheid is jouw allergie:

  • Geslotenheid
  • Wantrouwen of achterdocht
  • Negativiteit
  • Gereserveerdheid
  • Gemaaktheid

Kun je openheid ook spelen?

Dat is een  supermooie vraag eigenlijk. Kun je openhartigheid spelen? Dat is nu het geheim van openhartigheid: je zegt wat je voelt en je voelt wat je zegt. Je zegt wat je bedoelt en je bedoelt wat je zegt. En als je dat zou spelen dan zeg je niet wat je voelt. Dus het antwoord op de vraag: zodra je openhartigheid gaat spelen, veins je openhartig te zijn. Maar je bent het niet. Onderstaande woorden horen er dus niet bij:

  • Vriendelijkheid veinzen terwijl je irritatie voelt
  • Interesse tonen  terwijl je niet geïnteresseerd bent
  • Waardering uitspreken terwijl je het niet meent
  • Gemaakte boosheid
  • Teleurgesteld zijn maar net doen alsof het nog wel meevalt
  • Verdrietig zijn en zeggen ‘nou ja, het is niet anders’.
  • Cynisme of sarcasme

Verbindend communiceren

Open communicatie is de sleutel voor verbinding en verbindend communiceren en tevens de basis voor persoonlijk leiderschap. Dat is wat anders dan diplomatieke spelletjes of verborgen agenda’s. De verbinding gaat ontstaan in de echtheid en oprechtheid maar ook in de openheid. Verbinding voel je en als je dat niet voelt dan is er geen verbinding anders dan op rationele gronden. Dit is een essentieel onderdeel uit communicatie en het gaat over de onderlaag qua gevoelens.

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.