Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ben je naïef of te goed van vertrouwen?

Naïef of te goed van vertrouwen zijn lelijke valkuilen. Omdat het je in moeilijkheden kan brengen. Het is niet zonder gevaar. Wellicht ben je niet kritisch en alert genoeg en stap je argeloos in één of ander avontuur. Of misschien stel je je te open op naar jouw omgeving? Ben je redelijk goedgelovig? Neem je snel iets aan van andere mensen? Heb je de neiging om klakkeloos op anderen te vertrouwen? Dan is dit artikel wellicht helpend voor jou. Want je kunt er wat aan doen. Zeker als je begrijpt waar het vandaan komt.

Naïviteit: wat is dat?

Wanneer ben je te naïef? En wat is naïviteit? Wanneer ben je te goed van vertrouwen? Ik probeer het te duiden aan de hand van wat kenmerken. Wanneer je naïef bent:

  • Stel je je te open of te openhartig op: anderen kunnen misbruik maken van jouw kwetsbare opstelling
  • Ben je te goedgelovig en ga je ervan uit dat iedereen goede bedoelingen heeft
  • Ben je redelijk argeloos en zie je weinig gevaren
  • Ben je niet kritisch en te weinig alert
  • Laat je anderen teveel toe in jouw leven met als gevolg dat ze later teveel ruimte kunnen gaan innemen
  • Maak je je afhankelijk van anderen
  • Ben je vatbaar voor manipulatie en emotionele chantage
  • Ga je verplichtingen aan die je niet goed overziet
  • Maak je in jouw onervarenheid afspraken waar je later niet maar zo van af kunt

Naïef en naïviteit

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Fysieke of mentale naïviteit

Ik maak vaak onderscheid tussen morele of mentale en fysieke naïviteit. Ik weet dat je het een niet altijd kunt loskoppelen van het ander. Wat is het verschil?

  • Mentale of morele naïviteit  is onbezonnen omgaan met afspraken, verplichtingen of toezeggingen. Je gaat mentale risico’s aan die je niet goed overzien hebt. Of je begeeft je in een milieu waar je beter niet kunt zijn.
  • Bij fysieke naïviteit riskeer je fysieke bedreiging of fysiek letsel. Je zoekt de gevaren op. Het lijkt op een vorm van overmoed maar het punt is dat je in je naïviteit de gevaren niet ziet.

Gevolgen

De gevolgen kunnen legio zijn. Ik noem er een paar:

  • je bent verplichtingen aangegaan wat je achteraf niet had moeten doen: onverstandig en niet wijs
  • je ging relaties aan die je hebben leeggezogen en anderen maakten misbruik van jou en in jouw argeloosheid stond je dat toe: het bracht teleurstelling, boosheid en verdriet
  • je was te goed van vertrouwen en anderen hebben dat in hun eigen voordeel uitgelegd:  je hebt je soms 'bekocht', 'gebruikt' of 'misbruikt' gevoeld

Waar komt het vandaan?

De vraag is waar jouw naïviteit vandaan komt? Ben je werkelijk zo argeloos dat je meent dat iedereen het goede met je voor heeft? Laat je je zomaar wat aanpraten of ben je zo om te praten? Stel je zo weinig kritische vragen dat  je met open ogen in de val loopt? Weet je niet waar jouw grens ligt of geef je deze niet aan? Laat je anderen zomaar toe op jouw privéterrein? Naïviteit kan dus met overtuigingen te maken hebben. Maar ook kan er een relatie liggen met jouw kwaliteiten, aard en karakter. Goed van vertrouwen is een kwaliteit namelijk. Dat geldt ook voor open en openhartig. Echter: wie open is, is nog niet naïef. Naïef is de valkuil van openhartigheid.

Leerdoel

Jouw  leerdoelen kunnen zijn:

  • zakelijk blijven
  • inzicht houden in afstand en nabijheid
  • alert en kritisch blijven: waakzaam

Teleurstelling kan leiden tot irritaties

Wanneer je door nare ervaringen teleurgesteld bent geraakt, kan het gebeuren dat je gaat reageren vanuit de irritatiezone. Dat is gedrag wat niet bij je past. Op dat moment stel je je helemaal niet open meer op maar laat je je leiden door  gevoelens van teleurstelling. Gedrag vanuit de eigen irritatiezone is een vorm van zelfbescherming. Opeens vertoon je gedrag wat zich uit in de volgende woorden:

  • Gereserveerd
  • Ontoegankelijk en gesloten
  • Koel of afstandelijk
  • Terughoudend

Je voelt wel aan dat dit niet bij jou past of niet?

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.