Overdrijven in de communicatie
Overdrijven doen we vaak in de communicatie om de boodschap kracht bij te zetten. In dit artikel ga ik in op wat overdrijven doet in de communicatie. Vaak worden zaker overdreven in de zin van groter of erger gemaakt om de boodschap kracht bij te zetten. Wellicht dat er op korte termijn effect is. Op de lange termijn gaat dit niet werken. Integendeel: in feite zwak je de boodschap ermee af.
Hoe gaat het in zijn werk?
Er zijn veel manieren om te overdrijven zoals:
- het verhaal opkloppen
- opblazen
- opschroeven
- bonter maken dan het is
- erger maken dan het is
- aandikken of chargeren
- mooier maken dan het is
Ook te direct of te stellig zijn is een vorm van overdrijven.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Overtuigend overkomen
Overtuigend overkomen in jouw communicatie bereik je dus niet door te overdrijven ongeacht welke vorm je kiest. Beperk je tot de feiten en kom met een inhoudelijk verhaal. Lees ook: Overtuigend en positief communiceren
Erger of mooier maken dan het is
Het verhaal erger of mooier maken kan in tal van vormen zoals:
-
Dramatiseren
Dramatiseren is een vorm van overdrijven. In feite is het ergens een drama van maken terwijl het niet terecht is. Hier speelt ook vooral de emotie een rol. Het is een emotioneel opkloppen van het verhaal.
Voorbeeld: ‘Onlangs had ik toch iets, ik moest naar het ziekenhuis om foto’s te maken en ik kwam bij de chirurg en het leek helemaal verkeerd’. Het verhaal gaat door en de clou is dat er helemaal niets aan de hand was. Mensen doen dat soms door aan het eind van het verhaal pas de clou te vertellen. Zouden ze ermee beginnen op de manier van: ‘ik ging naar het ziekenhuis, er was niks aan de hand maar dat leek eerst wel zo’, dan is het geen dramatiseren. Een vorm van dramatiseren is dus de spanning opvoeren want dat houdt de aandacht vast.
-
Chargeren
Chargeren is iemand met kracht aanvallen, van repliek dienen of weerleggen. Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘eigenlijk zeg je dat de ontevredenheid onder de medewerkers zo groot is dat de helft aan het solliciteren is om hier weg te komen?’
-
Aandikken
Aandikken is ook een manier van erger maken dan het is. ‘Toen ik dat ongeluk zag gebeuren, dacht ik nog dat er niemand levend van af zou komen’. Van een mug een olifant maken is ook een manier van aandikken.
-
Opsmukken
Opsmukken is het juist mooier maken dan het is. ‘Dat je dat nu zegt terwijl de omzet verdubbeld is, begrijp ik niet’ (terwijl de omzet wel gestegen is maar zeker niet verdubbeld).
-
Veralgemeniseren: iedereen en niemand
Een andere manier om te overdrijven is juist generaliseren. Denk aan woorden als: iedereen, niemand, allemaal, een heleboel.
- ‘iedereen is zat van dit kabinetsbeleid’
- ‘voor dit soort klussen is niemand te vinden’
- ‘op de afdeling vinden ze allemaal dat er sprake is van slecht leiderschap’
- ‘een heleboel klanten haken af de laatste tijd’
-
Alles of niks
- de website staat vol fouten
- alles loopt verkeerd bij ons op de afdeling
- het loopt voor geen meter
- niks werkt meer tegenwoordig
- bij ons op de afdeling is het de laatste tijd een grote janboel
Kracht bijzetten
Je begrijpt het al (want iedereen die dit leest begrijpt dit): de bedoeling van overdrijven is om de boodschap met kracht te ondersteunen. Zoals iemand pas zei: 'Overdrijven maakt de zaak duidelijk.' En daar had hij niet helemaal ongelijk in. En dat is ook de functie van overdrijven: je zet de boodschap zwaarder aan. Maar ik zou zeggen: gebruik het niet te vaak. Wat meestal gebeurt is namelijk dat je de boodschap afzwakt.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.