Intrinsieke motivatie vergroten bij jouw medewerkers
Intrinsieke motivatie vergroten bij werknemers. Het vergroten van intrinsieke motivatie bij jouw medewerkers is het vergroten van passie, plezier, voldoening, arbeidsvreugde en zelfvertrouwen. Maar wat kun je er als leidinggevende aan doen?
Intrinsiek en extrinsiek: wat is het verschil?
Wat is het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie?
- extrinsieke motivatie wordt ingegeven door straf waar men bang voor is of door beloningen die in het vooruitzicht worden gesteld. Wij scherpen het wat aan: extrinsieke motivatie wordt ingegeven door externe prikkels (zie ook: de relatie tussen motivatie, salaris en beloning).
- intrinsieke motivatie komt uit de medewerker zelf: het is datgene waarvoor hij/zij in beweging komt of waarvoor hij/zij in vuur en vlam raakt.
Bevlogenheid, passie en werkplezier
Mensen die hun werk doen omdat ze er intrinsiek voor gemotiveerd zijn, zijn bevlogen medewerkers. Zij hebben meer plezier in het werk, zijn creatiever, minder vaak ziek en kunnen het werk beter en langer volhouden. Een organisatie met bevlogen medewerkers levert betere prestaties, heeft minder incidenten en een hogere klanttevredenheid. Toch is nog slechts 1 op 5 medewerkers in Nederland bevlogen aan het werk.
- Wil je de productiviteit van jouw organisatie vergroten en op de toekomst voorbereid zijn?
- Zou je willen dat jouw medewerkers meer bevlogen aan het werk zijn?
- Zouden jouw medewerkers meer bevlogen willen werken?
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Gedragskenmerken
Welk gedrag hoort bij intrinsieke motivatie? De medewerker:
- Weet en begrijpt dat hij/zij verantwoordelijk is voor de eigen motivatie
- Komt met ideeën, suggesties, doet voorstellen voor verandering of verbetering van het werk of de werkprocessen
- Neemt actie uit eigen beweging en neemt initiatief
- Durft naar zichzelf te kijken en is zich bewust van eigen kwaliteiten en valkuilen
- Is aanspreekbaar op verantwoordelijkheden en handelt ook zodanig: signaleert knelpunten, kansen, verbeterpunten, ontwikkelpunten
- Ziet het werk liggen (in plaats van: moet er op gewezen worden door de leidinggevende)
- Heeft oog voor de eigen ontwikkeling en formuleert uitdagende doelen voor zichzelf
- Is bereid een stap harder te lopen dan nodig is
- Is bereid om te werken aan eigen ontwikkeling door cursussen, training, coaching of door het volgen van bepaalde opleidingen
Hoe motiveer je ze?
Het is prachtig mooi wanneer je als leidinggevende het verschil tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie weet en kent. Maar nu de praktijk: hoe vertaal je dit naar de medewerker? Hoe spreek je de intrinsieke motivatie aan bij jouw medewerkers?
Ken jouw medewerker!
Belangrijk voor de leidinggevende is om de intrinsieke motivatie bij medewerkers aan te boren. Ik noem een paar zaken zoals:
- Wordt jouw medewerker intrinsiek gemotiveerd door een algemene managementfunctie? Lees ook: ambieer jij een leidinggevende functie?
- Zoekt jouw medewerker vrijheid en onafhankelijkheid bij het uitoefenen van taken en is kaderstelling genoeg in de aansturing?
- Zoekt jouw medewerker een functie of taken waarbij hij/zij zich ten dienste kan stellen van anderen?
- Is jouw medewerker creatief en kan hij/zij deze kwaliteiten voldoende kwijt?
- Is een gezonde balans tussen privé en werk belangrijk voor jouw medewerker?
- Is er voldoende uitdaging in de functie voor jouw medewerker?
- Wil jouw medewerker zich graag doorontwikkelen en is er voldoende ruimte voor doorgroei of studiemogelijkheden binnen jouw organisatie?
- Benut je de kwaliteiten van de medewerkers voldoende? Zie ook: elkaars kwaliteiten benutten binnen teams
- Kan een medewerker voldoende voorzien in eigen behoeften binnen de werkkring?
Wat kun je verder doen?
Ik noem nog een paar zaken zonder uitputtend te zijn:
- Begrijpen wat de kwaliteiten van jouw medewerker zijn en het juiste werk en passende verantwoordelijkheden aanbieden
- Medewerkers verantwoordelijkheid geven
- Medewerkers waarderen
- Zinvol werk aanbieden
- Wil je betrokken medewerkers? Betrek ze erbij!
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Leerdoelen voor de training
Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.
Leerdoelen motiveren medewerkers
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.