Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Salaris en bonus motiveren medewerkers niet!

Salaris en bonus motiveren medewerkers niet! Maar onderbetaling of ongelijke beloning demotiveren de werknemer wel. Zo! Ik knal de stelling er maar meteen in. Dit artikel is honderden keren gelezen. En mensen kijken er soms wat fronsend bij. Want we menen altijd dat we mensen motiveren door salarissen of bonussen. En nu zeg ik zomaar dat dit niet werkt! Ik zal uitleggen hoe ik het bedoel. Aan jou om er een eigen visie van te maken!

Behoeften motiveren!

Medewerkers komen naar hun werk om hun behoeften te vervullen. Er is behoefte aan eten en drinken, aan onderdak (de huur of hypotheek moet betaald worden). Salaris is heel belangrijk dus! Laat ik dat vooropstellen. De schoorsteen moet immers roken, zo zegt men. Maar geld is een middel en geen doel op zich. Niemand zal harder gaan werker ten gevolge van een salarisverhoging. Sterker nog: we zijn er binnen enkele weken of maanden aan gewend. De verwarring ontstaat over het begrip salaris en geld. Geen mens heeft behoefte aan geld. Wel aan veiligheid en dus een eigen onderkomen. Wel aan eten en drinken. En om die behoeften te vervullen, hebben we geld nodig. Geld is een middel dus om behoeften te vervullen. Niets meer en niet minder!

Steeds vaker komen er berichten in de media dat salaris niet motiveert en dat medewerkers niet harder gaan werken door salarisverhoging. In medewerkertevredenheidsonderzoeken scoort salaris zelden op de eerste plek van urgentie of belangrijkheid. Dat is dus écht een misvatting.  Hoe kan dat toch?

Salaris en motivatie

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Behoefte aan waardering en erkenning!

Los van primaire behoeften die vervuld moeten worden (en die dus geld kosten waarvoor salaris nodig is), zijn er tal van behoeften te noemen waarom een medewerker naar zijn werk komt. Anders gezegd waarom een medewerker in beweging (motion = motivatie) komt. Een medewerker heeft behoefte aan erkenning en waardering. Dat is erkenning van zijn/haar kwaliteiten, vaardigheden en kennis. Een mens wil gezien worden, een plek hebben, ergens bij horen. Waardering is:

  • Gehoord worden
  • Serieus genomen worden
  • Gezien worden
  • Opgemerkt worden

Maar het is ook: je talent mogen inzetten. Groeien qua ontwikkeling.

Geld is een middel: geen smeermiddel

Geld is een middel: geen smeermiddel! Medewerkers zijn niet te koop. Ook hun motivatie kun je niet kopen. Salaris en salarisverhoging is een middel om de waardering voor de medewerker uit te drukken. Maar wanneer iemand gedemotiveerd is voor zijn functie of werkzaamheden is de werking even kortdurend als paracetamol. Een paar honderd euro erbij went snel.

Wanneer discussie over beloning spannend wordt

Eigenlijk zou salaris geen discussie moeten opleveren binnen organisaties. Meestal is er wat anders aan de hand wanneer dat strijd oplevert. Ik zei het al: salaris motiveert niet, maar onderbetaling demotiveert wel. En zo kan ik er nog een paar noemen. Weet je wat demotiveert?

  • Salarissen die niet marktconform zijn
  • Ongelijke beloning
  • Oneerlijkheid en onevenredigheid
  • De één bevoordelen en de ander benadelen (met twee maten meten)
  • Het niet op tijd overmaken en betalen van salarissen
  • Altijd achter je geld aan moeten

Beloning zorgt niet voor bevlogenheid

Nu de moraal van dit verhaal: salarissen, bonussen, prestatiebeloning zorgen niet voor bevlogenheid binnen jouw organisatie. Wil je jouw medewerkers motiveren? Dan is bevlogenheid het juiste antwoord!

Bevlogenheid

Hoe zit het met de bonus en prestatiebeloning?

Over de bonus het volgende. Een ondernemer vertelde dat hij als blijk van waardering de kerstbonus had ingevoerd. Hij zei daarover het volgende: ‘in het eerste jaar waren de medewerkers blij en dankbaar, dat gold ook voor het tweede en derde jaar. Door bedrijfsomstandigheden kon ik de kerstbonus niet waarmaken in het vierde jaar. Gevolg was: ontevredenheid onder enkele medewerkers’. Wat is hier aan de hand? De bonus was bedoeld als cadeau of blijk van waardering maar werd in een paar jaar omgeturnd tot een recht. En toen men dat verworven recht in een bepaald jaar niet ontving, waren enkelen ontevreden.

Bonus en motivatie medewerkers

Maar iedereen is toch niet zo?

Misschien zeg je: 'ja dat kan nu wel maar ieder teamlid is toch niet zo?'. En daarmee snijd je de kern van het vraagstuk aan. Je hebt helemaal gelijk. Gemotiveerde medewerkers vinden het wel leuk en waarderen het wanneer ze een bonus krijgen. Maar wanneer ze die niet krijgen, werken ze net zo hard, zijn ze even loyaal en betrokken als altijd.

Extrinsieke motivatie

Salaris hoort bij de categorie: extrinsieke motivatie. Dus dingen doen omdat je wordt beloond of omdat je bang bent voor de gevolgen wanneer je ze niet doet. Maar bij de motivatie van medewerkers is het juist zo van belang om de intrinsieke motivatie aan te spreken. Zie ook: intrinsieke motivatie vergroten bij medewerkers.

Conclusie: passende beloning is belangrijk!

Mijn conclusie: een passende beloning is superbelangrijk. Daarmee schat je de medewerker op waarde. En als het dan ook nog een marktconform salaris is, dan heb jij ervoor gezorgd dat salaris nooit een issue wordt tussen jou en de medewerker.
En dan kun je werken aan de zaken die echt motiveren!

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

E-book: HSP label of labiel?

E-book met als titel: hoogsensitief, label of labiel? Bestel dit ebook via de webshop!

HSP ebook

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.