Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Slijmen: bij de ander in het gevlei willen komen

Slijmen is bij de ander in het gevlei willen komen. Het doel is: men wil iets bereiken of men wil iets van de ander gedaan krijgen. Het moge duidelijk zijn: slijmen is niet oprecht of gemeend. Het is een vorm van achterbaks gedrag of schijnheiligheid.

Slijmen, slijmerd of slijmgedrag

Betekenis en definitie: slijmgedrag

Wat is slijmen eigenlijk? We proberen het te definiëren door gedragsaspecten te benoemen. Slijmgedrag houdt in:

  • samen lachen en lol maken met de bedoeling om aandacht te krijgen van de ander
  • de ander vleien, complimenteren om zijn/haar ego te strelen
  • de ander aandacht geven, helpen of ondersteunen met de bedoeling bij hem/haar in de smaak te vallen
  • luisteren naar de ander en interesse hebben in de ander met als doel iets gedaan te krijgen van de ander

Ziet u waar het in de kern om gaat? Slijmen is een gemoedstoestand willen creëren bij de ander om zelf iets gedaan te krijgen, in de smaak te vallen. 

Hoe gaat de slijmerd het in zijn werk?

Slijmen: hoe gaat dat? We noemen een aantal aspecten:

  • de ander bewieroken en zogenaamd bewonderen of adoreren terwijl het niet gemeend is
  • de ander vleien zodat het lijkt alsof er veel aandacht voor ze is
  • doen alsof je de ander heel goed kent en alles van hem weet (ja ik begrijp wel hoor hoe jij in elkaar zit)
  • een wit voetje willen halen bij een hoger geplaatste
  • huichelen

Hogerop komen: wit voetje halen?

Soms willen mensen hogerop.  De methode is dan o.a. een wit voetje willen halen bij de leidinggevende of hoger geplaatste.   Het ego van de baas wordt goed gestreeld en wie weet wat voor moois daar uit voortkomt.  Een andere vorm van slijmen is ‘likken naar boven en trappen naar beneden’. Dat geldt voor leidinggevenden die graag een nog hogere positie willen verwerven. Ze slijmen richting de hoger geplaatste en spreken denigrerend, hard en gevoelloos over medewerkers die onder hun geplaatst zijn.

Beslijmd worden

In feite is het funest wanneer leidinggevenden gevoelig zijn voor beslijmd worden. Objectiviteit is dan ver te zoeken. Medewerkers worden dan niet meer beoordeeld op hun kwaliteiten of competenties. Het halo-effect treedt op.  Toch zijn sommige slijmerds zo doortrapt en gemeen dat het gewoon gebeurt terwijl iedereen op de werkvloer ook weet  dat het zo is. Het moge duidelijk zijn dat narcistische leiders bij uitstek geschikt zijn om de onoprechte bewondering en adoratie van de slijmerd te ontvangen.

Voor leidinggevenden is het dus oppassen geblazen. Emotionele verstrengeling moet vermeden worden bij professionals. Men moet niet iets gedaan krijgen van de leidinggevende omdat men zich zo aardig voordoet.

Hebt u een hekel aan slijmerds?

Ergert het u wanneer anderen slijmen? Hoe dat komt? Het past niet bij uw kernwaarden. Hebt u een hekel aan deze huichelachtige vorm van eigen gewin versterken? Dan vertelt dat iets over u.

Leren van uw irritatiezone

Wilt u ontdekken wat uw kwaliteiten zijn aan de hand van uw irritaties? Dat kan middels de training persoonlijke effectiviteit.

Uw irritatiezone

Uw zelfinzicht vergroten

Wilt u middels gerichte training en coaching uw zelfinzicht vergroten en zicht krijgen op uw kwaliteiten en valkuilen?

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.