Met kritiek omgaan als leidinggevende
Als leidinggevende moet je kunnen omgaan met kritiek. Vind je dat af en toe ook zo lastig? Betrek je het soms teveel op jezelf of zie je kritiek als een persoonlijke aanval? Heb je de neiging om jezelf te verdedigen wanneer je kritiek krijgt? Worstel je vaak met dit vraagstuk en zou je graag leren om effectiever met kritiek om te gaan?
Kritische houding medewerkers
In veel organisaties wordt een kritische houding van medewerkers op prijs gesteld. Teamleden die kritisch en alert zijn, denken structureel mee met jouw team en organisatie. Zeker wanneer het opbouwende en constructieve kritiek is. Dus fijn wanneer je medewerkers hebt die bereid zijn zich kwetsbaar op te stellen. Natuurlijk wordt het lastiger wanneer mensen een over-kritische houding aannemen. Dat is niet prettig voor jou als leidinggevende en het is ook niet effectief.
Terechte kritiek
Misschien hebben jouw medewerkers wel terecht kritiek. Vanuit jouw organisatie zijn er dingen gebeurd, is er oud zeer of zijn er zaken toegezegd die niet waargemaakt zijn. Maar soms heb je daar als leidinggevende geen invloed op. Of ben je niet in staat om op korte termijn veranderingen door te voeren door tal van omstandigheden. Toch zal jij een manier moeten vinden om met die kritiek om te gaan.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training assertief leidinggeven
Bekijk de training assertief leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.
Hoe reageer je?
Er zijn verschillende manieren om met kritiek om te gaan. Ik noem een paar reacties.
- Je relativeert de kritiek en je probeert het in de juiste proporties te zien wat er nu precies wordt gezegd. Op zich is dat krachtig. Sla je erin door dan kan het zijn dat je de kritiek nog onvoldoende serieus neemt.
- Kritiek de kop indrukken kan zinvol zijn in bepaalde situaties maar wanneer je dat te vaak doet, zorg je ervoor dat mensen hun ongenoegen onvoldoende uiten.
- Het tegendeel bewijzen is soms nuttig en terecht maar wanneer hier de nadruk ligt kan het ontaarden in een strijd om feitelijkheden die er wellicht niet eens toe doen.
- Kritiek op jezelf betrekken is nuttig in de zin van zelfreflectie. Doe je het teveel dan ondermijnt dat jouw zelfvertrouwen. In feite stel je je onder de ander wanneer je kritiek te veel op jezelf betrekt. Je maakt de ander groter dan hij/zij is of je maakt jezelf kleiner dan nodig is.
Wat mag de medewerker van jou verwachten?
Medewerkers mogen van jou verwachten dat je openstaat voor kritiek, kritische opmerkingen, verbeteringen, ideeën en suggesties. Kortom dat jij je openstelt voor kritiek! Wat je niet moet doen is:
- In de verdediging schieten
- Het tegendeel direct wil bewijzen
- Kritiek negeren of vermijden
- Kritiek op jezelf betrekken of de kop indrukken
Negatieve kritiek
Soms kunnen jouw medewerkers kritiek brengen als een persoonlijke aanval. In feite is dat een vorm van negatieve kritiek. Geen reden om het op jezelf te betrekken. Het zegt veel over de communicatievaardigheden van jouw medewerkers.
Persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden
Bekijk de training persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden zoals assertief leidinggeven, persoonlijke effectiviteit, timemanagement en communicatie etc.
Leerdoelen
We hebben nog veel meer leerdoelen persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.