Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen

LSD betekent luisteren, samenvatten en doorvragen. Dat is wat anders dan meteen klaar staan met jouw oordeel, direct een mening over iets hebben of tal van aannames doen die nergens op gebaseerd zijn.

Wat is LSD?

LSD is een hulpmiddel in de communicatie. Het richt zich vind ik met name op wat anderen door woorden willen delen met jou oftewel op datgene wat de ander zegt en uitspreekt. Maar in feite gaat het over de volgende drie dingen

  • Luisteren: we kregen één mond en twee oren, blijkbaar is luisteren belangrijker dan praten
  • Samenvatten: probeer weer te geven wat je gehoord hebt en controleer of dit ook klopt
  • Doorvragen: doorvragen wanneer je geen helder antwoord krijgt of wanneer het je niet duidelijk is

Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Luisteren

Luisteren is de basis voor communicatie met de ander. Communicatie is immers delen en nu wil de ander iets met jou delen. Dat kan van alles zijn: hij/zij kan zijn gedachten, inzichten, visie of mening met jou willen delen. Maar hij/zij kan ook zijn/haar levensverhaal of gevoelens met jouw willen delen. Luisteren is zoveel meer dan het verhaal van de ander aanhoren. Het vraagt om interesse van jouw kant en het vraagt om een actieve luisterhouding. Het is ook horen wat de ander precies bedoelt en het verhaal achter het verhaal begrijpen.

Enerzijds praat ik over luistervaardigheid en anderzijds is luisteren een kwaliteit waarover je wel of niet beschikt. Luisteren heeft dus te maken met:

  • Inleven, aanvoelen en empathie: kun je de ander aanvoelen en kun je je inleven in de situatie van de ander
  • Begrijpen: kun je de ander volgen in zijn/haar denkwijze?
  • Oprechte interesse hebben in de ander
  • Luistervaardigheid: de ander aanmoedigen en stimuleren om te vertellen

Let op: begrijpen doe je met je hoofd en inleven en aanvoelen doe je met jouw hart, gevoel of intuïtie. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Maar wanneer je over deze kwaliteiten beschikt dan ben je een krachtig luisteraar.

Samenvatten

Samenvatten is verifiëren of het klopt wat je denkt te horen. Dus niet aannemen dat het wel zo zal zijn maar even de controle.

  • Bedoel je nu te zeggen dat je je vaak niet gehoord voelt door jouw leidinggevende?
  • Begrijp ik het goed dat jij je vaak afgewezen hebt gevoeld in jouw relatie?
  • Zeg je nu dat jij je vaak buitengesloten voelt in het team waar je werkt?
  • Begrijp ik je goed: zeg je dat je onvoldoende uitdaging hebt in jouw werk?
  • Okay, dat is een heel relaas wat je nu vertelt, maar begrijp ik het goed dat jouw werkgever jou ontslag wil geven?

Doorvragen

Doorvragen is belangrijk. Daarmee help je de ander om zijn verhaal te doen. Het helpt jou om antwoord te krijgen op bepaalde zaken die nog niet geheel duidelijk zijn. Doorvragen is dus een actieve manier van luisteren.

  • Hoe bedoel je dat precies?
  • Weet je hoe het gekomen is dat jij je zo voelde?
  • Weet je ook waarom het zo gelopen is?
  • Wat is jouw beeld bij de situatie?
  • Kun je ook aangeven waarom je tot deze keuze kwam?
  • Wie waren er nog meer bij betrokken?
  • Waar was jij op het moment dat dit gebeurde?

Zie je dat doorvragen een aantal vrienden heeft? Namelijk: wat, waarom, wie, waar en hoe!

Je helpt een ander niet alleen om zijn verhaal te doen, je helpt hem/haar ook om dieper door te dringen tot de kern van het verhaal. Om nuances te begrijpen. Verbanden te zien. Conclusies te trekken. Door alleen maar vragen te stellen schijn jij licht in verborgen hoekjes, richt je de aandacht op aspecten waar de ander zelf misschien nog niet aan gedacht had, help je de ander om het verhaal te verhelderen en compleet te maken. Doorvragen betekent open vragen stellen, dus vragen stellen die niet met ja of nee te beantwoorden zijn. Doorvragen schept duidelijkheid, niet alleen voor jou als luisteraar maar vaak ook voor de ander als verteller.

Gesprekstechnieken

Gesprekstechnieken bestaan enerzijds uit gespreksvaardigheid. Dat is de vaardigheid om een gesprek te voeren. Voor de zender is dat: goed leren verwoorden, kernachtig communiceren, duidelijk uitleggen, jouw betoog helder opbouwen etc.
Maar je bent ook ontvanger wanneer je communiceert. Gesprekstechnieken gaan dus ook over beter horen en luisteren. Horen wat de ander zegt, begrijpen wat hij/zij bedoelt en verstaan wat hij/zij niet zegt maar toch bedoelt.
LSD kan daarbij een geheugensteuntje zijn. Dat kun je leren door actief te oefenen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • De valkuilenbibliotheek: 141 valkuilen uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Je loopbaan is geen zitbaan of hangmat
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Online training Autonomie en persoonlijk leiderschap

Ben jij jezelf kwijtgeraakt? Herken jij jezelf in het e-book Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden? Dan wordt het tijd om te beginnen aan zelfherstel. Ik heb deze online training ontwikkeld om je te helpen in de zoektocht om jezelf te (her)vinden. In deze training gaan we aan de slag met: 

  • Wat zijn mijn behoeften? 
  • Waar liggen mijn grenzen?
  • Ik en mijn gevoelens.
  • Mijn zelf: zelfrespect, zelfwaardering, zelfvertrouwen, zelfkennis, zelfverzekerd, zelfbeeld en zelfaanvaarding, zelfbewust, zelfreflectie. 
  • In verbinding komen met je ZELF. 
  • Connectie met de ander. 

De training kost € 149,-

Online training autonomie

Meer informatie

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.